söndag 5 februari 2017

Kaxiga blomsterbönor eller svala allium i vitt



Behöver du några blomsterbönor? Ehh... Innan jag tänkt ut ett diplomatiskt svar fortsätter mostern...
Jag skickar några.  Ett par dagar senare fiskar jag upp ett tjockt rasslande brev ur lådan med en näve blomsterbönor i en omsorgsfullt rullad strut.
Liknande utspelade sig flera år i sträck och samma problem med var jag skulle sätta dem varje gång. Orange blommor. Jag gillar ju inte orange. Svår färg att placera och rankorna blir tre, fyra meter långa, måste förgros och vaktas för att inte bli snigelföda den första tiden. Suck, pust, stön.

Samtidigt blir jag glad av omtanken och vem gillar inte rasslande kuvert, bönorna är så vackra och jag kan helt enkelt inte slänga.



Så fick det bli en orange hörna med blomsterbönorna i ett torn, matchade av röd stege, en styvklematis i mellanhöjd med vinröda blad och orange nejlikrot som golv. En hörna som gör mig glad när den brinner i kvällssolen.



Jag kom på att blomsterbönornas baljor är ätliga, ja till och med goda. Varför hade ingen sagt det tidigare.  7-10 cm långa smakar de lite som haricots verts. De är kompakta och går bra att frysa. Numera kan jag inte tänka mig en sommar utan blomsterbönor, men jag föredrar att kalla dem rosenbönor, eftersom blomster låter just som om det bara vore blomningen det handlade om, när de är så mycket mer.

Den orange hörnan ligger nära grönsakslandet och då kunde jag ju lika gärna låta några tagetes smyga sig in. De hjälper till att hålla jorden pigg.



Till och med när jag skriver det här, slits jag mellan smakriktningarna. Visst sjutton vill jag ha en lugn sval, harmonisk och prydlig trädgård, gärna med vita allium som sticker upp i grupper över hostor med matchande kant, men vissa dagar vill jag också klä mig i orange, med prickar och streck, känna mig kaxig som ett orangelysande böntorn och en busig linnétagetes.

Allt gott


27 kommentarer:

  1. Tänk så olika man tycker om färg. Jag älskar orange i trädgården och lite här och var. Busiga tagetes älskar jag också. Sedan är det inget fel på sval vit allium heller. Har planterat många sådana lökar i höstas. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja, så kan det var. Reflekterar över samma tankar, att färger berör. Det ser kanske inte så elegant ut med krasse och tagetes och allsköns starka färger - men det sprider glädje!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte heller om orange. Eller gult. Ändå får jag in det här och var ändå, vare sig jag vill eller inte tycks det. Och sådär tjusigt genomtänkt med både form och färg kommer jag nog ändå aldrig att få till. ��

    SvaraRadera
  4. Ja jag har svårt att hålla mig till en färgställning i trädgården. Alla blommor är så fina på sitt sätt. Men visst orange har jag mest i trädgårdslandet. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Jag är väl inte heller särskilt svag för orange men någon Lilja i den färgen har jag och den är ganska så fin så man kan kanske vänja sig.Så vacker färg det är på bönorna och att de går att äta var en nyhet.Så fint det blev den plantering du gjorde tillsammans med tornet i armeringsjärn.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Ler då jag läser. Känner igen mig i vacklandet mellan det sparsmakade "stilrena" och det livsbejakande busiga i färg och form. Älskar din glada hörna! Orange har blivit en färg som jag alltmer uppskattar i trädgården. Orange och grönt, fantastiskt tillsammans. Ringblommorna, blomster/rosenbönorna (Jodå, fått sådana som gåva jag också... Visste inte att de gick att äta, så tack för info.) Senaste åren har jag ofta valt de små penséerna i orange ton/er. Brinner i kvällssolen...

    SvaraRadera
  7. Det är så rätt sak på rätt plats då blir det bra hur det än ser ut...nästan i alla fall. Det blev ett fint torn och inte tycker då jag att det stör trotts att jag heller inte är älskare av den färgen men ibland kan man ändra sig.
    Ha nu en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Jaså, kan man äta dem! Så mycket ätbart det finns, som man inte vet om!

    SvaraRadera
  9. Inte särskilt förtjust i orange heller, men så hittade jag orangefärgade violer, och de var ljuvliga, har inte hittat dem sedan dess. En enveten lilja försökte jag utrota, men nu har den fått ett eget hörn, där jag försöker samla allt det orangea. Ditt böntorn är fint.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  10. Nä, orange är inte min favorit färg, men då det kommer till blommor så är det helt okej! Jag kan inte tänka mig en sommar utan tagetes och ringblommor. Allt behöver ju inte vara perfekt överallt, mixa färgerna och låt var blomma ta plats - mer färg i trädgården, det gör mig glad i alla fall! Ha en bra söndag. Kram

    SvaraRadera
  11. Svårt att slänga frön eller växter, eller sticklingar ... Jag känner igen det. Men det är väl kul att smaken varierar lite över tid, då kan ju ju tillåta dig att prova nya saker. Maken älskar orange och särskilt orange krasse. Jag försökte förhandla bort det men det är hans trädgård också så numera har vi blandade krassefärger och andra orange växter också, och jag gillar det med.
    //Helene

    SvaraRadera
  12. Du är så duktig på att planera din trädgård med olika eller lika färgteman. Jag får tacka för det prasslande fröpaketet jag fick av dig. Och TACK för mail.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Så vackra bönorna är! Och såklart även den blommande växten, numera gillar jag också orange.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  14. Orange är ingen favorit här heller men ändå sätter jag gärna ringblommor och gillar de lysande blommorna på sensommaren!
    Jag hade en tanke att blommorna i trädgården skulle matcha men det har jag misslyckats med helt och hållet. Det är ganska vildvuxet och busigt mest överallt men nu har jag lärt mig uppskatta det också!
    Jag visste inte heller att blomsterbönor gick att äta! Kul!
    Och din blommande blomster/rosenböna gör sig jättefin till det rostiga!
    Fantastiskt vackert! ♥
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker hörna med det fina tornet, det lilla stödet till klematisen och den varmt röda stegen. Och rosenbönan och de andra växterna förstås. Jag tillhör ju dem som gillar orange och andra varma färger. Underbart till vitt, rent blått, till allt grönt och också till vinrött såg jag nu på din bild. Så fint du har det!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. Rosenbönor så jag varje år och det är för att bönorna är så vackra så jag vill skörda dem och titta på vackerheten. Jag sår dem i en stor järngryta och där får de klättra på pinnar men nu ska jag samplantera dem med andra färgstarka växter som t ex tagetes. Bra att du gav mig idén.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Tror det finns utrymme för både svalt och eldigt hos dig. Rosenbönor, vilket vackert namn.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Själv älskar jag eldiga färger som orange, gult och rött och tycker att din hörna är jättesnygg! Tagetes påminner mig om min farmor, hon kantade flera av sina rabatter med just Tagetes. Att övriga blommor i rabatten (enligt hur jag minns det) var rosa och vita struntade hon tydligen i:-)
    Önskar dig en fin ny vecka!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  19. Har alltid gillat starka färger och tycker så klart att din orangea hörna är så snygg! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Praktiskt så ger rosenbönorna så mycker mer och längre än vita allium ;) Fast rosenbönan finns ju i krispigt vitt och flera andra nyanser. Här sätts alltid några just för ätlighetens skull men då någon ljusare nyans. Den orange färgen - njae... inte när jag kan välja ljusgult eller aprikos :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  21. Det får nog bli en orange hörna i min köksträdgård i år, det ser jag det!!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  22. Åh det är så svårt det där, "valet" mellan det estetiska och känslan som man inte kan förklara med något annat än kärlek till en viss blomma, i mitt fall är det purpurklätt :) Försöker att klämma ner några i min "plockpallkrage" :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  23. Tittade hos Runåbergs fröer - de hade en sort 'White Emergo'. Plants of Distinction hade också minst en, 'Snowstorm'. Det är de fröfirmor jag brukar handla från. Runåbergs för kravodlade grönsaksfrön och PoD för blomsterfrön som gror himla bra :)

    Lycka till! Carina

    SvaraRadera
  24. Vilken mysig orange hörna. De är verkligen vackra de där bönorna. Och när växten får klättra så där läckert blir det en härlig hörna i din trädgård.
    Här snöar för fullt ikväll. men okej ...det är ju bara början av februari.
    Ha det fint !!//Eva

    SvaraRadera
  25. Orange, rött och gult är färger jag älskar, ja de är favoriter men de andra är oxå fina.
    Rosenbönor kallar jag dem för och dessa bönor är så vackra tycker jag.
    Förra året hade jag inga, men året därpå fanns de med, tog bönorna med mig till Polen
    så nu växer de där.
    Andra bönor gillar jag som sockerärtor olika baljor m.m. de är 'dögoa'.
    Gratta Petra till hennes små duniga fjuniga små kycklingar, så kul för dig att det blev några 'gullefjun'. Se bara upp att katten inte ta dem, Ture Sventon hette han visst.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  26. Åh så vackert !!...jag gillar orange på hösten...men även lite dovare orange
    som går åt smutsorange. Fint att blanda orange med andra kaxiga färger ;))
    Tänk att februari redan har kommit...nu går vi mot vår med stora steg ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  27. Älskar dina kaxiga rader på slutet! Och njuter av din trädgård i dis och dimma!
    Kram Karin

    SvaraRadera