söndag 19 februari 2017

Varmbänk del 3 Ladda och starta

I år bygger jag varmbänken i den nya murade lådan mot växthusets södersida. Den har måtten 240x80x80 cm och luckorna öppnas var för sig för att de inte ska bli för tunga att hantera. Runt själva lådan har jag tillfälligt lagt extra isolering i form av byggfrigolit.

Jag har försökt att hålla mig i skinnet och inte dras med i den allmänna ivern och starta för tidigt. Varmbänken bör hålla 15-20° i jorden minst sex veckor framåt och klara sig även om det blir rejäla köldnätter. Det är inte helt ovanligt med värsta vargavintern långt in i mars här där jag odlar i hjärtat av Småland, zon 4. När jag väl har sått och planterat i bänken vill jag dessutom undvika att har täckning på locket eftersom växterna behöver ljuset.

Senaste veckan har vi hämtat sammanlagt 12 baljor hästgödsel från två stall i byn. Allra helst skulle jag vilja haft all gödsel på en gång, men jag har inte den möjligheten. Om gödseln inte redan är halmblandad gäller det att få tag i så ren som möjligt så man kan blanda själv istället. Att testa med andra sorters gödsel är ingen idé för de alstrar inte samma värme vid nerbrytningen och allt går som namnet antyder ut på att skapa en varm miljö i bänken där man kan odla fastän det är vinter ute och skörda ett par månader tidigare än på friland.
Man kan göra på flera olika sätt. Utnyttja bänkar i växthus om de är minst 60 cm djupa, praktiskt för de får extra skydd, bygga en bädd ovanpå jorden och lägga på en ram eller gräva sig neråt i en odlingsbädd som jag brukar göra.
Även denna murade bänken är delvis under jord.




Jag lägger ett tunt lager gödsel och varvar med lika mycket halm. Vattnar med ett par hinkar kokhett vatten för att få igång processen och trampar ut eventuella luftfickor. Man kan tänka på att det ska finnas utrymme kvar för ca 20 cm jord och att inte växterna ska slå huvudet i taket. Jorden står sen i höstas travad i hinkar i garaget för att inte frysa. Det mesta är begagnad tomatjord från växthuset som jag gödslar upp lite grand.

Placerar en termometer mitt i lådan med display utanför så jag enkelt kan följa utvecklingen. Jag räknar med att få upp temperaturen till 60-70° innan jag fyller på jorden och sen väntar jag till den sjunker till 25-30° innan jag sår och planterar





Under tiden har jag täckt även locket med frigolitskivor och kvasten över så att de inte flyger av.

Återkommer när det är dags för sådd.

Allt gott







15 kommentarer:

  1. Det kräver sin kvinna att odla på dessa breddgrader. Beundrar alla er som kör en lång säsong.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Tänker att grundstyrkan i kroppen hålls på en hög nivå när vi håller på med sånt där :) Tidg odling är gott men det är också så skönt att komma igång med någonting. Jag börjar bli rastlös.

    När du skriver "att testa med andra sorters gödsel är ingen idé" menar du alla andra typer inklusive obrunnen kogödsel? Eller tänker du på de man kan köpa i handeln i påse?

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man använder endast obrunnen färsk hästgödsel, menar jag.
      /Anette

      Radera
  3. Blir så inspirerad att prova själv. Måste hitta en plats först.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  4. Vilken fin beskrivning av hur du gör. Inspirerande och lärorik. Har aldrig odlat i varmbänk men blir mer och mer sugen på att prova. Smart att spara jorden från tomaterna, bara att ställa ner i källaren, och eftersom vår dotter rider så har jag ju tillgång till gödsel. Fin placering du valt där på södersidan. Gissar att det kommer att växa så det knakar. Spännande också med dina tidningsartiklar. De ska jag läsa. Kul!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Går fortfarande bara i funderingar på att prova varmbänk men nu blir tänkandet mer och mer seriöst så ett litet test kanske kan bli av efter dina fina instruktioner. Tänker att första försöket måste bli i växthuset vilket borde vara lagom bara för att komma igång. Har ju inte förberett några djupa bänkar ännu.
    Tack för din goa kommentar hos mig! Vi har verkligen en konstig vinter! Vi går omkring i dubbade skor för att inte slå oss fördärvade. Nu har vi dock fått lite snö men den är på god väg att töa bort redan.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Låter spännande. Har aldrig provat detta. Men blir sugen att prova, Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Bäst att börja i tid så det är klart till sådd.Var en sväng på kolonin men fy attans det var kallt. Fika i växthuset med ljus som värmekälla blev det i alla fall årets första.
    Ha en fin början på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Ska bli spännande att följa din varmbänk.
    Kram!
    Ps. vi har fått tillbaka alla våra pengar nu!!

    SvaraRadera
  9. Låter som en hel vetenskap, du har säkert grundat för en bra sådd.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ser proffsigt ut. Ska bli spännande att följa. Klokt att ändå inte starta för tidigt. Vinternätterna i mars brukar inte vara att leka med.
    Lycka till!
    Luna

    SvaraRadera
  11. Jag är som vanligt full av beundran över din kunskap och iver att odla!
    Heja dig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Duktiga Anette du är på alerten, vilken tur att någon har gnistan i sig.
    Den ena veckan är man glad och den andra håglös, allt beror på vädret för mig.
    Inte nog med det så fick jag och gubben magsjuka, det räckte med diarré, vi var ändå utslagna i helgen. Men nu åter på benen och livet är lite mer normalt.
    Det trevligaste vi har är att titta på Manelmanns på Tv, då njuter man av vad som ska komma., även om det innebär jobb.
    Ha en fin vecka, kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Otroligt inspirerande! Du får det att verka så enkelt! Nästa år ska jag nog ge mig på det där med varmbänk.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  14. Hello Anette, it's lovely to visit your blog and read your inspiring post. I will definitely come back for more posts about your garden. The greenhouse is so beautiful!
    Ha det fint!

    SvaraRadera