onsdag 29 mars 2017

Blått

En av fördelarna med en gammal trädgård är att det finns lökväxter som etablerat sig ordentligt. När jag började stöka runt och återanvända jord här och där spred sig scillorna förstås ännu mer. Att sålla jorden hjälper inte för de frösår sig och bildar pyttesmå lökar som går igenom maskorna, överlever både om de hamnar djupt eller ytligt. De som hamnar riktigt tokigt tex mitt i morotslandet flyttar jag på.
Om nån vecka eller två kommer den blå mattan att övergå i lila och rosa när smånunneörten tar över. Den har jag själv planterat. 10 ynkliga knölar från Botaniska i Göteborg som nu 20 år senare fyller halva trädgården.


Älskar när det spiller över och vägrar hålla sig inom ramarna.

Allt gott

29 kommentarer:

  1. Helt underbart! Jag älskar scilla, hoppas att få så där många här också. Så vackert! 💗

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med de "olydiga" överlevarna som gör lite som de vill!
    Visst är det väl vinterkrokus som jag har hos mig - eller tänkte du att det var någon annan sort? Fanns några få i gräset mot skogen när vi flyttade hit - nu finns de överallt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbar vy! Gillar blåa hav:) Här har de inte börjat blomma ännu.
    Läste ditt förra inlägg om att växtfärga håret. Så bra!! Visste inte ens att det fanns. Själv är jag blondin och bara slingor vintertid. Har provat att bleka med citron nån gång:)
    Ha det fint bland scillorna!

    SvaraRadera
  4. Älskar den ljuva scilladoften!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Vilken syn! Fantastiskt!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh, jag älskar också de där blå "mattorna" som man kan se i så många trädgårdar. Jag har ännu inte så många, men de blir sakta fler och fler, och jag har flyttat på rätt många, när jag gräver mina rabatter, så flyttar jag ut dem i gräsmattan, för jag vill OCKSÅ ha det så där blått! ;-)

    Ha det blått, jag menar gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Ååå vad härligt! Hade en sådan blåmatta i trädgården när jag var liten. Man kunde plocka scilla i all oändlighet! Kram

    SvaraRadera
  8. Blir riktigt avundsjuk på dina blåa mattor! Ser helt ljuvligt ut. Här har det inte blivit mattor ännu, mer som små pluttar här o var :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken underbar blå matta! Fantastiskt när växterna förökar sig på ett sätt man gillar ;) Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Vackert!! Och visst är det tacksamt med lökar som man får på köpet med en gammal trädgård! Jag har ingen riktig matta av scilla, men grannarna har och det är ju nästan lika bra :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. Så himla vackert! Scillor kan man ju bara inte få för många av. En kort tid och så är allt det ljuvliga förbi. Det gäller att njuta för fulla muggar medan tider är.
    Ha det gott!
    Karin

    SvaraRadera
  12. Vad härligt, som ett vatten som rör sig.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vi har också mattor av scilla, så ljuvligt innan allt annat slår ut. Dessutom försvinner ju blommor och blad om en tid utan att bli skräpigt.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Så vackert, tänk om man hade en sådan ljuvlig blå matta. Mina scillor vill inte alls sprida sig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Scillan brer verkligen ut sig, smånunneörten har jag inte sett men namnet låter väldigt rart.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Så vackert med allt det blå! Hos oss är det snöstjärnorna som är "olydiga". :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Det är ju underbart att de vackra blommorna är så frikostiga med sin överlevnad. På våren blir man ju extra glad åt färgprakterna.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  18. Det är ju helt underbart med en blå matta av vackra juveler och det gör alls ingenting att vårblommorna kommer lite här och där för de är ju så välkomna.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  19. Ett så´nt blått hav är min DRÖM! Jobbar på det ;) Kram

    SvaraRadera
  20. Underbara mattor du har där. Som äkta handknutna men mer föränderliga :) De sprider sig här också och nu försöker jag hålla några knölar av varje nunneörts namnsort för sig. Resten får leva fritt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  21. Vi har också en gammal trädgård och fick scillor på köpet. Jag har rensat bort många säckar med lökar. Jag vet inte om jag ska räkna dom som ogräs eller något annat. Det är ju jättevackert när dom blommar blått på våren men dom sprider sig ohämmat och går inte att rensa bort. Jag är inte så förtjust i dom när dom vissnar ner, det blir ju tjocka mattor med grönt som man måste rensa bort. Ha en fin vårhelg som kommer. Carita

    SvaraRadera
  22. Härligt när det spiller över i trädgården, särskilt när det gäller sådana växter som Scilla och smålökar, annat ogräs får hålla sig på sin kant.Tyvärr har jag inte så många scillor ännu men . . . .
    20 år kan verka lång tid men är egentligen ingen tid alls.
    Hur går det när hönorna vandrar i trädgården, låter de bli scillorna och det andra som växer i grönsakslandet.
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<vi har haft två regniga kalla dagar men perfekt väder för att elda ris, påskbrasan måste eldas upp när väder godkänner det.
    Två av fem stora rishögar har vi fått bort, nu gäller det hur vinden blir till helgen.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  23. Så vackert.. kul när det är så mycket fina blå scillor. Ha en härlig fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  24. Så fint! Härligt med vårväxter som är lite olydiga!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  25. Så vackert, helt fantastiskt!
    Så fina färgade ägg du visar på Instagram idag. (Du hade matat hönorna med rödbetor) För det är väl inget aprilskämt.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  26. Härligt med ett scillahav.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  27. Hej, tänkte fråga om att växtfärga mitt hår.
    Har Ni någon växtfärg för mörkblont hår??
    Svara gärna snarast.
    Mvh Sven
    Min email: sven20@hotmail.se

    SvaraRadera