lördag 25 mars 2017

Växtfärga håret

Jag är så glad att jag har nära till en grön salong! Under några år fanns det till och med två mijövänliga i Växjö. En grön salong använder bland annat miljövänligare produkter och tar hand om sina sopor på ett miljövänligt sätt. 

Senast fick jag rådet att spreja hårbottnen med salviate och låta dra en dag innan tvättning eftersom hårbottnen gärna blir lätt irriterad på vintern. Perfekt! Salvia odlar jag bland kryddorna. Salvia har en bakteriedödande effekt och används traditionellt mot hudproblem. Salvia innehåller också ett fytohormon som verkar hormonbalanserande vid klimakteriebesvär, minskar vallningar och svettningar, så man borde kanske testa att dricka en kopp samtidigt. Att använda örter och låta maten vara medicin känns naturligt och självklart.


Lena Janlöv, salong Globe Växjö

Så känner jag mig lätt stolt över att få bidra med mitt vita hår till salongens provkartor av växtfärgade hårkulörer. Nu kanske nån blir alldeles förskräckt och tror att jag är bitvis skallig. Nejdå,jag har hår så det räcker för tre och delar gärna med mig. Det märks inte ett dugg att lite underhår försvinner i nacken.  




Jag började skifta färg redan i 30-åtsåldern från mörkblond till grå. Det kändes förstås jobbigt att bli gråhårig så ung och jag började färga. Det var innan det fanns växtfärger. Trivdes aldrig med håret de åren. Sen beslutade mig för att det var okej att låta håret få vara grått, det är ju jag. 
I tankarna har jag hela tiden hoppats att kalufsen så småningom skulle få samma kritvita ton som farmor och pappa hade. Tyckte alltid farmors hårsvall var så snyggt. 100% vitt har Lena skrivit vid den vita jämförelsetussen. Wow! Är jag vithårig nu... Vad fort det gick!

Även om jag nu inte alls känner nåt behov av att färga håret längre tycker jag det är kul att det finns naturliga kulörer av valnöt, rabarberrot, indigo, henna, kaffe, rödbeta för att nämna några.  Jag hoppas att de ekologiska salongerna ska bli fler och både med tanke vår hälsa, på frisörernas arbetsmiljö och för miljön generellt. Efterfrågan bestämmer.











17 kommentarer:

  1. Jag tycker du har en fantastisk färg på ditt hår!

    SvaraRadera
  2. Jag höll på att tona mitt hår i åratal men eftersom håret växer så fort så hade jag en grå/vit utväxt redan efter fjorton dagar så jag tröttnade, slutade att tona och nu är jag också gråhårig/vit i håret :) Trivs alldeles utmärkt med det :) Så bra att det finns gröna frisörer som månar om både människor o natur, kul att kunna bidra med en hårtufs till det :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Konstigt det där med hårfärg. Svärmor sa alltid att hon blev vithårig i 20 års åldern, hon hade en vacker kritvit kalufs.
    Gillar din hårfärg.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Du är jättefin i ditt hår. Så roligt att läsa att det finns salonger som växtfärgar. Jag brukar färga lite ibland för att få glans och täcka några grå hårstrån. Salviate blev jag nyfiken på eftersom jag har psoriasis i hårbotten, kanske kan lindra klådan och det torra ite. Sa ta en kopp att dricka också. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Spännande för mig som ju är frisör, men mer av den traditionella sorten. Det jag genast undrar är ju hur bra en växtfärg sitter och hur bra den täcker och hur säker är man på resultatet? Det beror ju mycket på utgångsläget i vanlig färgning och så är det ju med växtfärgningen också förstås. Hmm, intressant men svårt och ovant för mig som jobbat med traditionell färg i trettio år nu.
    Kul att läsa om i alla fall!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. En så ansvarstagande salong! Har aldrig hört om någon tidigare! Ja, varför skulle det inte finnas såna i dessa tider? Undrar om det finns nån i Falun?
    Jag är också silvrig och skulle aldrig komma på tanken att dölja det. Däremot i ungdomen, när jag verkligen inte behövde... då du!

    Kul att se en snygg kvinna i klädsam frisyr, och med absolut rätt hårfärg:) Heja oss!

    Glad vår!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Coolt att färga håret med rödbeta!(Jag tror att min moster färgade med morot en gång och det blev så där, men det är nog snart 30 år sedan) Jag tycker du är jättefin i håret och färgen är det inget fel på - som du säger det är ju Du! Ha en härlig eftermiddag! Kram

    SvaraRadera
  8. Gick också hos en frissa som var så miljövänlig som det går. Men tyvärr så pratar hon så jag blir galen. Och så småningom bytte jag..

    Har svårt att tänka mig dig i en annan färg. Du känns så naturlig i den färg du har - hemma helt enkelt. Och det är snyggt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Tycker du har sådan fin hårfärg! Min farmor hade stålgrått och jag har alltid sagt att jag hoppas jag har ärvt det.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Samma här, som du vet. Ha det gott! Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  11. Vitt hår är fantastiskt snyggt, särskilt när det inte riktigt "passar" ihop med bärarens ålder, du är ju för ung. Tjockt och välklippt är det också! 11 poäng av 10 möjliga, som min elvaåring brukar säga.

    SvaraRadera
  12. Du är jättefin i ditt silvriga hår. Vad bra att det finns hårfärg som inte ger allergi, eller kliar i hårbotten. Färger man köper i mataffären sitter inte länge i håret.
    Vilken fin blogg du har, fantastisk trädgård har du, och energi...

    SvaraRadera
  13. Jag blir riktigt avis på ditt härliga hår. Så tjockt hår och en helt fantastiskt fin färg.

    Trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  14. Under massor av år så tonade - aldrig färgade - jag håret själv, men sen vi flyttade på landet blev lite onödigt tyckte jag. Dessutom så var min frissa som är min väninna gråhårig trots att hon är 15 år yngre än mig, så när jag frågade henne vad jag skulle göra så höll hon med; Låt det gråa växa ut!
    Sen dess har jag varit gråhårig, men mörkt gråhårig konstigt nog. Dessutom blev mitt ynkliga tunna bebyhår (fast det var många strån sa frissan)otroligt tjockt. Så numera frågar folk vad jag använder för något för att få så mycket och tjockt hår!? *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att ett vackert grånat hår som blivit vitt är så vackert och det har ju du, dessutom tjockt hår det har däremot inte jag så det blir man förstås avundsjuk på.Så bra att det finns naturliga hårvårdsprodukter så man slipper alla kemikalier som man inte riktigt tål.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  16. Så häftigt att man kan färga med växtfärg. Ditt vita hår är superfint. Hade inte färgat det. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Ska prova det där med att använda salvia i hårbotten. Själv dricker jag Salvia så gott som varje dag, har astma och salvia sägs vara bra för luftvägarna och jag älskar smaken. Att Salvian dessutom är av egen odling gör ju att det blir så mycket godare. Ha en skön helg!

    SvaraRadera