fredag 15 september 2017

Konsumentköpslagen gäller även växter

Vi har en fantastisk torghandel i Växjö där jag gärna njuter av både säsongsväxter, frukt och grönsaker, men ibland går det inte som man tänkt sig.

I fjol vid den här tiden föll jag för tre buxbomsklot. Att lägga till några klot i trädgården hade mognat fram under längre tid, men att köpet blev just nu var mer impuls. De fanns helt enkelt där i olika storlekar, de var snygga, jag hade råd och jag kände mig mogen. Sagt och gjort.

Stortorget Växjö

De planterades i ett av de skuggiga partierna med mullrik jord och vattnades ordentligt tills kylan kom. Under vårvintern fick de skyddande granris mot uttorkning, men när de borde börjat växa såg resultatet tråkigt ut.

Jag tänkte ändå ge dem en chans och beskar de två tråkigaste extra hårt för att få fram levande material och fortsatte vattna ordentligt, men det hjälpte inte. Det stora klotet visade sig under sommaren vara definitivt dött och jag tänkte för en gångs skull reklamera.


Med framletat kvitto och foto i hand åker jag till onsdagstorgningen i staden. Väntar en kvart på att ansvarig ska prata färdigt i telefon bara för att få veta att deras ångerrätt är satt till 48 timmar. De är i Växjö onsdag och lördag.  Få personer lär ta sig hela vägen till Ronneby 1,5 timme bort, där de annars håller till.  Alltså en helgardering för att inte få några klagomål. Dagens ansvarig tycker dock att kloten helt klart inte ser okej ut och hänvisar till chefen som kommer på lördag. 
-Men du får vara här väldigt tidigt, tillägger hon två gånger. 
-Kan jag inte mejla? 
-Nej.

Lördag och jag är på torget väldigt tidigt. Kör en halvtimmes enkel resa bara för detta. Har med kvitto, bild och för säkerhets ligger även det stora klotet i kofferten.
Chefen är informerad och säger helt enkelt tvärt NEJ, med invändningar som:
-Hur skulle det se ut om jag skulle byta alla växter som inte tar sig. Du kan ju ha skött dem hur som helst. Jag får själv byta ut mina med jämna mellanrum. De kan ju har mask. Har du kollat rötterna? Ingen handlare byter in växter! 
Jag argumenterar lite, men är inte helt påläst om vad som gäller. Kan bara hänvisa till hur handelsträdgårdarna gör i trakten och då får man byta om växterna dör har jag hört, även om jag aldrig själv utnyttjat möjligheten. 

Alltså hem igen, något slokörad. Slänger det förgjordade klotet på komposten.

Händelsen fick mig att kolla upp vad som verkligen gäller. En vänlig man på konsumentverket är mycket tydlig på att konsumentköpslagen gäller även växter, är tvingande och kan inte förhandlas bort. Man har rätt att reklamera upp till tre år från köp. De första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Man räknar med att om nåt tokigt händer inom den tiden är det ett fel på produkten från början. Detta skulle alltså gällt i mitt fall om jag inte gett kloten en chans under sommaren.
Efter sex månader är bevisbördan köparens. Här hade jag ju bilden med kloten som är planterade på samma ställe men tagit sig olika. Pengarna tillbaka eller ny växt har jag alltså rätt att kräva.

Diskuterar vidare med mannen på konsumentverket och konstaterar att just växter kan vara knepigare än andra produkter, men är en växt felmärkt vad det gäller färg, sort, höjd eller inte klarar det första året är det definitivt ingen tvekan. Säljaren kan inte sätta upp egna regler. 

Har förhört mig om hur de större kedjorna gör och där är det inga problem. Blomsterlandet tillägger att växten ska vara planterad i jorden och inte stått i kruka.  Ja, det känns ju självklart tänker jag. Handelsträdgårdarna i trakten verkar också följa lagen.

Inte heller skulle jag reklamera träd som dör av skador från sork och hare. Växter som inte är ämnade för zonen eller om jag vet med mig att jag missat vattning eller klantat mig på annat sätt.

Kontentan blir att man alltid ska kolla med handlaren vad som gäller för säkerhets skull, att han seriös och följer lagen, alltid lossa krukan för att se om rötterna är friska, inte har för mycket rotsnurr och inte för med sig några maskar (larver).

Allt gott















24 kommentarer:

  1. Har du berättat det här för ägaren av plantskolan också? Det hade jag gjort och jag hade nog berättat om att jag tänkte skriva ett blogginlägg om hanteringen. Det är såå lätt att vara snäsig som handlare/expedit men det är inte så man lever länge på en lönsam verksamhet - TVÄRTOM!!!

    Tänk om människor blev mer medvetna om hur snabbt vi värderar och sen kunde lära oss tänka en vända till :) Nu tänker jag inte på dig utan på de som värderar mig när jag kommer in i tex en butik. Det är väldigt olika beroende på vilka attribut jag sätter på mig har jag märkt :-))

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag informerade om att det blir ett blogginlägg och jag har skickat länk. Visst är attributen viktiga, men följa lagen måste man göra.
      Kram, Anette

      Radera
  2. Så tråkigt och dåligt bemött blev du på torget också....
    Önskar dig en trevlig och skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den där f d fantastiska torghandeln i Växjö tycker jag låter som ett ställe man inte ska handla på.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Nu är du ju ingen amatör till att odla och jag fattar inte att de på torget var mer tillmötesgående. Grattis till honom som nu mist så många kunder, för det här sprider ju sig. Bra gjort Anette! Synd bara att du inte fick pengarna tillbaka. Jag hade nog lämnat "skräpet" där hos honom. Ha en fin helg. Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, jag sitter här och blir arg bara av att läsa om hur du blivit bemött! Där skulle jag inte handla fler gånger. Det hör ju till vanlig goodwill att lyssna på kunden och TRO vad kunden berättar! Sen är det ju, som sagt din lagliga rätt!
    Ha, trots allt, en fin helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!
    Så förargligt att de inte överlevde. Att bli illa behandlad och misstrodd är inte särskilt roligt, du lär knappast återvända till dem. Blir ganska ofta fel, men jag tror vi inte klagar så ofta. När jag beställt på nätet, och det blivit fel, eller en hel sort av lökar inte visat sig alls, har jag fått kompensation, och givetvis handlar jag av dem igen.
    Det kostar så lite att behandla en kund med respekt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Tråkigt när det blir så här, visst borde du fått pengarna tillbaka i synnerhet när det gäller buxbom. Plantorna kan ju vara infekterade med buxbomsjukan, en svamp som angriper just buxbom och sprider sig alltför generöst över landet.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Har ett pågående ärende med Blomsterlandet. Fått ersättning för de häckplantor som definitivt är döda, avvaktar med flera andra tills våren, allt uppgjort med butiksansvarige. Hon har genom hela processen varit väldigt kundinriktad.

    SvaraRadera
  9. Trist attityd, men vi har alla makten att välja var vi handlar. Företag som inte sätter kunden främst handlar jag aldrig mer av. Och jag menar aldrig. Även om det innebär att jag måste åka till grannstaden för en viss vara. För att citera Grynet: ta ingen skit.
    Jag har genom åren reklamerat åtskilliga växter. Tulpaner som fått fel färg, irisknölar som inte tagit sig och träd som har dött oförklarligt eller inte tagit sig. Perenner har jag inte reklamerat, där tycker jag att det är svårt att kunna utesluta handhavandefel från min sida. Företagen har noggrant förhört sig om hur jag skött det jag klagat på och därefter i de flesta fall ersatt. I de fall jag inte har fått ersättning har plantskolan kunna visa på vad skadan berott på, till exempel en luftspridd sjukdom.
    Fler borde klaga när frön, lökar och växter inte håller måttet eller är felmärkta.
    Hoppas nu du hittar nya fina klot hos en seriös säljare.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Vad tråkigt att dom inte var seriösa. Dom lever ju av nöjda kunder, och säljer dom varor borde man veta vad som gäller.
    Trevlig helg, och hoppas du får köpt nya friska växter.

    SvaraRadera
  11. Vilken otur du har.. tråkigt att du råkat så illa ut. Man blir ju besviken. Hoppas du ändå kan få rättså det hela. Ha en fin helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Jättetråkigt att drabbas av såna bakslag och inte få rätt. Bra att veta vad som gäller, jag har i alla fall varit dåligt påläst om sånt. Det brukar stå på kvittot man får om ångerrätt och byte, i alla fall på dom större kedjorna. Man får väl börja vara mer noggrann och fråga mera. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  13. Tråkigt. Du är verkligen grundlig och gjorde allt vad du kunde. Tråkig attityd som inte borde löna sig. De borde veta vad som gäller och det kanske de gör, men kör den beskrivna stilen för att komma undan.
    Tänkte också; har du kvar kvittot från en torghandel så länge? Borde bli bättre på att spara kvitton själv.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är intressant att veta hur mycket pengar jag lägger ner på trädgården. Därav sparade kvitton.
      /Anette

      Radera
  14. Jättetråkigt för dig men ett intressant och tänkvärt inlägg faktiskt! Kanske man ska hålla sig borta från torghandeln då...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  15. Det där är inget som är roligt för de är inte så billiga heller. Jag brukar inte köpa buskbom ute efter den där sjukan som var förut. Har satt egna skott som jag gör till klot, visst de tar sin tid men jag vet att de ä friska och än har jag inte fått nåt som dött. Några har jag haft länge och de är stora de har jag flyttat i år så jag håller tummarna att de ska leva i nästa år med.
    Hoppas du får tag på bättre klot och kan njuta av dom för de är såå fina.
    Ha det gotti solen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Det är så trist när de växter som man lägger ner pengar på inte håller måttet men bra information då vet vi att konsumentköplagen gäller även vid växtinköp.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  17. Hej Anette, jaha så ligger det till, tänk om jag bara visste och om man bara orkar och tar sig tid att 'bråka' lite med försäljaren. Jag vill ju ha rätt när jag vet att något är fel och argumenterar gärna, men Rolf säger ofta att jag inte ska bråka om små saker.
    Ja det kan vara små saker som blir stora saker, och vem betalar köpet, hi hi . . .
    Ibland känner man inte för att resa flera mil för att byta m.m. det kanske kostar
    mer att köra . . . men rätt ska vara rätt.
    Tack för en mycket bra informationen om konsumentköplagen.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Fy så tråkigt.
    En handlare kan ju ta upp det som svinn. Och ge dig som kund nya växter.
    Jag tror att han tappar kunder genom sitt bemötande. Inte skulle jag köpa där inte.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  19. så trist, jag har dock inte lämnat tillbaka växter - fast det stått på kvittot.

    SvaraRadera
  20. (väldans massa kvitton man måste spara...)

    SvaraRadera
  21. Så tråkigt att växterna du köpte inte höll måttet. Jag har blivit en sådan där som reklamerar allt som inte är som det ska. Tidigare gjorde jag det nästan aldrig, men numera har jag kommit fram till att jag inte ska gå med på att stå för kostnaden när jag har köpt felaktiga varor eller varor som det är fel på. Vid ett tillfälle reklamerade jag en echinacea hos en plantskola tio mil bort. Den jag köpte skulle vara vit, men var röd. Jag hade inga ärenden dit, men det var inga problem. Det gick bra att jag dök upp när som helst, även om det tog ett halvår. Den ursprungliga echinacean fick jag behålla. Jag säger till och med till om blombuketter som inte håller sig. Köper jag ett fång rosor som slokar eller tappar bladen två tre dagar senare så är det inga problem. Värre var det när jag skulle reklamera mitt icke fungerande snigelstaket. Det blev många mejl fram och tillbaka. Eftersom jag jobbar ihop med kommunens konsumentrådgivare bad jag henne om hjälp och det tog skruv med en gång. Ibland är det väldigt bra att få lite hjälp.

    Kram och trevlig helg!
    //Linda

    SvaraRadera
  22. Oftast så går det bra med växter men om det inte gör det så bör och ska man reklamera. Jag reklamerade ett glanskörsbär på Ulriksdals Slottsträdgård, utan kvitto, efter 2 år. Det gick alldeles utmärkt och jag var inte heller tvungen att ta ett likadant träd och fick behålla det gamla. Det trädet börjar ta sig lite grann nu efter 4 år men är inte riktigt friskt.
    Trist att bli bemött så men jag är säker på att vår torghandel hade gjort lika... Tråkigt nog!

    Trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera