torsdag 14 december 2017

Blommande rosmarin


Hos mig får julblommorna gärna vara blå om fröken rosmarin som bestämmer sig för att gå i blom.
Skymtade nåt blått där längst in på hyllan i vinterförvaringen när jag vattnade, men nu har hon fått komma ut i växthuset där det fortfarande är frostfritt fast svalare än i vintertältet som håller ca 10 grader.


Andra år har jag försökt övervintra mina kryddplantor i garaget med ca 15 grader och vanlig lysrörsbelysning med mindre lyckat resultat. Trots duschning har plantorna utan undantag torkat ihop, så att plantan trivdes bättre i nya förvaringen var en trevlig överraskning. Rosmarin är en riktig favoritkrydda både i efterrätter, på grillade rätter och bakade grönsaker.

Ibland behövs det inte mycket för att pigga upp en grå dag med våttung snö. 

Allt gott

 

20 kommentarer:

  1. Grattis till den sköna! Rosmarin som jag personligen tycker att är snudd på omöjlig att övervintra. Din som blommar dessutom! En underbar liten julblomma!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar färg på rosmarinblommorna! Jag har nog aldrig sett en rosmarin blomma förut...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Å vilken fin rosmarin. Blomfärgen är fantastisk. Och doften och smaken .... Har aldrig haft någon blommande själv, och har nog inga bra förutsättningar för det heller. Men att få se en sån blomning nu i juletid piggar verkligen upp, också på bild.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Den blommar redan nu? Min blommade i våras efter att ha övervintrat i ett svalt fönster. Nu har jag den i glasverandan och den får komma in när det blir frost ute, hoppas jag klarar den denna vinter också.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Hei!
    Blåfargen på rosmarinblomstene er himmellik. Ha aldri fått dem til å blomstre heller ikke til å overvintre. Liker så godt å stryke fingrene gjennom den. Himla god duft og smak.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  6. Det är kul när växterna överraskar. Jag har åxå haft min inne i huset men på våren får de svarta blad och blir såå tråkiga men de överlever i alla fall. Nu har jag bara 5 grader i lilla köket få se om det passar bättre.Det är ju roligt om de kan överleva och bli större för vart år.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Kul med blommande rosmarin, det var nästan den enda örten som blommade i naturen när vi var i Spanien. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  8. Härligt med så´na överraskningar! Mina rosmarin-krukor ser helt döda ut, tyvärr.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Stämningsfull och härlig bild! Kann nästan känna rosmarinsdoften också....
    Skön helg!

    SvaraRadera
  10. Förstår att du blev pigg av denna vackra syn.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Visst blommar den vackert :) Såg en blommande rosmarinhäck när jag var i Arizona i februari och det var helt fantastiskt. Så grattis till vacker blomning :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Visst blir man glad när det blommar även om det är mitt i vintern. Ser härligt ut. Ha en fin helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Rosmarin som blommar är sommar för mig. Grattis till en härlig upplevelse. Lyckades också med att få dem att blomma på vintern en gång när jag tog in dem i orangeriet. Mina står faktiskt ute ännu. Tog in lite igår till lammet.
    //Helene

    SvaraRadera
  14. Rosmarin är ett måste, både till mat och för att den är så vacker året om och doftar så gott. Blommorna är en extra bonus. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  15. Att övervintra kryddor tycker jag är svårt. Har inte lyckats en enda gång, men det är kanske inte så konstigt när jag inte har något växthus. De får stå i garaget och det går mindre bra...
    Trevlig tredje advent önskar jag dig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  16. Underbar färg på de blommorna. Jag har min planta kvar ute i landet- den klarade förra vintern där, men nu vet i sjutton minus 7 grader idag. Går det så går det..... Önskar dig en fin tredje advent! Kram

    SvaraRadera
  17. Oj, har du fått den att blomma! Grattis!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Jag vet att de kan klara sig trots minusgrader. Det vore kul att testa göra som du men hittills har jag låtit Rosmarinen vara en sommar"blomma"
    Mmmm, jag får nog anstränga mig lite nästa säsong för att få se den blomma vore ju otroligt kul :D

    Kram och ha en fin jul!

    //Veronica

    SvaraRadera
  19. Så fint med blommande rosmarin! God krydda är det också.
    Vi använder ofta på potatis i ugn.
    Önskar en God Jul till Dig och ett fint nytt år så småningom!
    Annika

    SvaraRadera