fredag 22 december 2017

Summering av grönsaksåret

För mig är inte julen bara den stora vinterhögtiden utan också en summering vad det gäller de egna matförråden. Har de färska tomaterna räckt till jul, har sommarsquashen klarat sig, hur mycket eget blir det på bordet?



En del av det jag odlar som olika rotsaker finns i tryggt förvar i jordkällaren på Södra filialen. Annat som tomater, spenat, mangold, svartkål, ärtor, bönor, dill, persilja är antingen stoppade direkt i frysen eller förädlade i form av röror, såser, syrningar och andra inläggningar. Kryddor, örter och te är torkade, vitlöken hänger i sin fläta bredvid lökkorgen i garaget. Svartkål, strandkål, mangold, jordärtskockor, vinterpurjo står faktiskt kvar i landen och går att skörda vid behov. I snicken står de ljuvligt doftande äppellådorna med täcken över sig.

Ja, det finns ju faktiskt en del i förråden, men utmaningen som jag varje år ger mig själv är att så mycket som möjligt på julbordet ska vara av egen produktion. I år fixar jag rödbetssalladen, rödkålen, grönkål, grönsalladen, skott, groddar, morötter, ägghalvor, marinerade bönor, jordärtskockor i senapssås. Så långt allt väl, men det finns ändå en del som saknas.




Brysselkålen hann inte riktigt fram och potatisen tog slut förra veckan. Potatisbristen förtjänar en förklaring.
I giftfri odling behöver man rotera växtplatsen varje år för att få så frisk potatis som möjligt. Att odla tomater och potatis tillsammans på en liten villatomt kan ställa till rejäla problem eftersom de är nära släkt och får samma sjukdomar. Alltså har jag delat upp mitt land på Södra filialen i sex tänkta kvarter där potatisen får en sjättedel och sen byter plats varje år. I fjol höstsådde jag halva potatislandet och täckte med tjockt lager halm. Det var förstås en vild chansning, men alla som odlat potatis har väl nån gång varit med om att knölar glömts i jorden och sen självsått sig kommande säsong på de mest opraktiska ställen. Så varför inte försöka styra upp det hela och få en extra tidig skörd, tänkte jag. Men, nej det funkade inte trots relativt mild vinter. Det blev väldigt glest i raderna, mindre plats för vinterpotatisen och ett magert förråd. Nu får det istället bli en bunkringsresa till ekologiska gårdsbutiken i Tävelsås.

Egen vitkål att göra brunkål av saknar jag också. Satte inte tillräckligt eftersom den är svår att förvara färsk och jag inte visste att vi skulle ha tillgång till jordkällare.

Trots att jag odlat hela mitt liv tycker jag fortfarande det är svårt att veta hur mycket som går åt vid olika tidpunkter under året, hur mycket jag kommer att kunna ta hand om orka/hinna mjölksyra eller förädla på andra sätt. Det kan bli missväxt medan annat kan trivas extra bra. Mycket beror förstås på att utrymmet är begränsat och behöver utnyttjas på bästa sätt, men det är också viktigt att inte slösa tid och kraft på att odla för mycket av nåt vi inte hinner äta upp och istället odla tillräckligt av sånt vi gillar och äter mycket av.

Självhushållet omfattar inte bara grönsaker utan också eget kött, vilt och fisk. Ofta har vi i både rökta bogar, filéer och vildsvinsskinka, men inte i år. Vildsvinen har minskat, vilket jag i och för sig är glad för, men det gör också att en del kött fått köpas. Det traditionella julbordet bygger trots allt på grisslakten även om jag själv håller mig till grönsakerna. Jo, köttbullarna är ju faktiskt egna fast på älgkött.



Det är ändå fantastiskt hur mycket man kan höja självförsörningsgraden bara genom att odla på en liten villatomt. Vår yta är på ca 1400 kvadratmeter, hälften är parkering och byggnader, ca 700 kvm trädgård med fruktträd och ca 60 kvm odlas intensivt. Sen plussar jag på med vinterförråd från Södra filialen. Tänkte återkomma till hur jag gör för att klämma ur villaträdgården riktigt mycket grönsaker i inlägg längre fram.



Härnäst väntar vintersådder och förgroning av plantor till varmbänken som laddas i februari.

God Jul

önskar
 




18 kommentarer:

  1. Du får ett fantastiskt resultat på den yta du odlar. Det kräver sin kvinna och mycket kunskap liksom arbete. Förstår att det är tillfredsställande att vara nästan självförsörjande. Beundrar det. Önskar dig en riktigt fin Jul.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du lyckats fantastiskt bra ändå, jag tror nog att du klarar dig på det du nu har på julbordet! Önskar dig en God Jul & Ett Gott Nytt Odlings År! För snart kan du sätta igång igen på allvar. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är djupt imponerad. Framför allt över din energi och ditt engagemang! 👍
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack för all inspiration och tips under året! Det är lite härligt med internet när det går att härma sig fram med allt man gör. Klurade på hur jag skulle få till en egen "södra filial". Inspirerad av dig hittade jag en plats. Gerilla odlar på en plätt som kommunen äger en bit ifrån mig;)) Där får potatisen bo.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen ändå lyckats med det mesta. Tänk så mycket eget du kan bjuda på. Ha en riktigt god Jul Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Spännande läsning! Just balansen tycker jag också är svår eller det enormt finurliga ordet lagom. Måste säga att min kålodling betedde sig lagom, kanske för att den stog ute i sitt naturliga skafferi. Ingen press att fixa något av något bara att plocka när jag ville. Sidobuketterna på brysselkålen kunde jag steka av varje dag med lite grön- eller svartkål till. Ser fram emot inlägget...

    God Jul till dig! Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Tack för alla inspirerande inlägg, lika kul att läsa varje gång.
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvaraRadera
  8. Ha en riktigt GOD och FIN JUL Anette....och TACK för alla vackra bilder och den härliga inspiration du bjuder på!!!
    Julkram till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Det var härligt att läsa om dina odlingar och hur du fyller julbordet med egna grönsaker, frukter (äpplen) och eget kött. Det är verkligen, som du skriver, fascinerande hur mycket en liten vanlig villatomt kan ge. Har en del eget också, såsom kål, rotfrukter, lök, purjo, kryddor, mangold ......, men får köpa mycket. Beundrar dig och hur du lyckas. Tänker, som jag skrivit många gånger förr, att jag också ska kunna öka i framtiden men i nuläget finns inte utrymmet.
    Önskar dig och dina nära god spis och en riktigt God Jul!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Vilken ansenlig mängd grönsaker du odlar, verkligen beundransvärt!
    God Jul till dig!
    h. Malin

    SvaraRadera
  11. Du är en mästerodlare.
    Jag njuter när D så här i juletider går ut och kommer in med färska grönsaker från trädgården. Idag var det nyupptagna morötter. Och det som inte längre kan tas direkt ur jord finns i jordkällaren att hämta.
    GOD JUL!
    PS Hur ska vi kunna flytta till lägenhet i stan när vi lever ett liv som detta?

    SvaraRadera
  12. Alltid lika kul att kika in till dig och alltid lärorikt! Mysiga vinterbilder också...
    Den där varmbänken gillade jag, har du köpt den? Gjort den själv? Skulle gärna vilja ha lite mer information om den :)
    Nu önskar jag dig en riktigt GOD JUL, njut av god mat och vila...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  13. Det är helt otroligt att du kan odla så mycket på sin liten yta. Intressant läsning.
    Hoppas ni hade en skön julafton och önskar er god fortsättning på Julen!
    Julkram från Anne-Lie!

    SvaraRadera
  14. Lite sent God Jul från oss i Olofsdal, passar på att även önska Gott Nytt År.
    //Caroline

    SvaraRadera
  15. Så livsbejakande läsning av en som både kan och har tålamod att försöka bli självförsörjande. Önskar dig all lycka för nästa år.
    Allt gott
    Luna

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag ligger rejält efter i mitt bloggläsande, som du märker. Det tog nog musten ur mig att skriva allt om Indienresan. Sen fanns inte orken att läsa andras inlägg. Men nu ..... Nu när det har rensats rejält på tomten på Evatorp, ser jag fram mot en betydligt bättre skörd den är säsongen.
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  17. a little late Christmas from us in Olofsdal, is also looking forward to wishing a happy new year.

    Movie Online

    SvaraRadera