torsdag 18 januari 2018

Favorittomater

Att välja tomater är inte lätt när det finns så många roliga med olika egenskaper, men jag vill ha en bra blandning som ger så tidigt som möjligt till så sent som möjligt för att täcka in så stor del av året med färskt. Jag vill ha normalstora bastomater som ger rikligt till olika röror och såser, olika former och färger eftersom det tilltalar ögat, men också för att olika färger innehåller olika antioxidanter som bygger upp immunförsvaret och dessutom lär vara rena cancermedicinen (Nej, jag har inte cancer, men det skadar inte att förebygga och försöka hålla sig frisk). 
Jag vill ha sorter med spännande smaker, syrliga, söta, fylliga godistomater. 

Utrymmet räcker till 7-8 ampeltomater, 5-10 fönstertomater och 40 höga. En del vill jag förstås ha flera plantor av och jag har 39 sorter som alltså måste bli färre.

Tio favoriter är självklara. Presenterar dem utan inbördes ordning.


Fönstertomaten 'Vilma' med söta, goda körsbärstomater, 30-40 cm första säsongen. Tar lite tid på sig att komma igång, men ger sen rikligt och länge. Kan flytta in på fönsterbrädan under vintern eftersom hon inte blir så hög, gärna med växtbelysning. När hon blir för hög eller risig tar man bara en gren och sticker ner i ny jord. Tomater är perenna i sin ursprungsmiljö, men på grund av sin storlek är de flesta mest praktiska att odla som ettåringar.



'Bloody Butcher', bra bastomat, ger rikligt med normalstora, plattrunda, mycket saftiga tomater, ganska tjockt skal. Tål lite lagring i kylen. Framför allt en mycket tidig sort. Vilket är viktigt för mig i zon 4, 1 meter hög buske. 



Ampeltomat 'Tumbling Tom Yellow'. Jag har också en röd variant. Busktomat med naturlig hängande växtsätt perfekt för amplar, piedestal eller stor, lite högre urna. Medeltidig. Ger hundratals goda körsbärstomater på en gång. Jag brukar har några plantor inomhus och några ute för att förlänga skördeperioden.




'Black Cherry' Mörkröd snygging, söt och saftig körsbärstomat som ger rikligt, hög, tjyvas.



'Chilega' Sötaste tomaten i samlingen, storfavorit som oftast går åt som godis redan i växthuset trots att den ger både rikligt och länge. Medeltidig körsbärstomat, hög, tjyvas.




'White Bush' Medeltidig bifftomat som ger fantastiskt goda bamsingar på 150-200 gram. Så länge tomaterna är ljusa smakar de inte så mycket, men plötsligt blir de apelsinfärgade och otroligt smakrika. Då äts de på en gång. 120 cm hög stadig buske. Som de flesta bifftomater lite mer svårodlad än de mindre sorterna.



'Cherny Mavr' Rysk brunröd plommontomat, ger rikligt med söta lagom munsbitstora godistomater, medeltidig, hög, tjyvas. Försökte gång på gång spara en klase mogna för fotografering, men de gick inte att motstå tillräckligt länge.




'Green Zebra' Medelstor, gulrandig salladstomat med tunt skal, söt och mycket god, ger bra men tål endast ett par dagars lagring, hög, tjyvas.



'Indigo Pear Drops' Lilagul pärontomat, mycket god, saftig, söt, ger rikligt men är trögpollinerad. Jag brukar plantera den nära dörren i bra drag, men ej utomhus, hög med buskigt växtsätt. Jag tjyvar till hälften.


Sist men inte minst 'Vesuvio Giallo' med den för piennolotomaterna karaktäristiska spetsen. Kallas vintertomat eftersom hållbarheten är exceptionell, men likt vinteräpplen behöver de mogna en eller ett par månader efter skörd innan smaken kommer. Vad det gäller arom kan de inte tävla med övriga favoriter, men smakar mer än en köpetomat och det är fantastiskt att ha egna färska tomater till jul sparade i upphängda klasar. Hög, tjyvas.



Jag lottar ut fem frö av valfri sort till tre vinnare. Du behöver bara visa ditt intresse i en kommentar.
Den som inte har egen blogg väljer att registrera sig som anonym med mejladress i kommentaren.
Dragning onsdagen den 24 januari kl 18.00. Vinnarna meddelas via mejl och presenteras på bloggen i kommande inlägg.



Allt gott









42 kommentarer:

  1. Vad kul med en tävling! Har precis köpt hus med egen trädgård så det vore jättekul att få odla massa tomater där :) ugglanelin@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Hoppas på bättre tur här, hihi! Flyttar in i vårt hus på tisdag och har då en gigantisk trädgård o fylla med tomater och annat gott.
    anna_nilsson_163@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Mitt andra år som växthusägare. Vore spännande med lite roliga tomatsorter. emmasjoquist@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Åh, här hoppas jag på tur o lycka. Har för första gpngen i fjol odlat tomater i mitt nya växthus o är helt såld... vill inte göra annat i mitt liv ��
    Mvh
    Lisa
    sannalisagunnarsson@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej Anette!
    Tack för infon om olika sorter. Lyckas sällan med bifftomater, därför brukar jag odla de mindre. Körsbärstomater är en favorit. Blev nyfiken på Indigo Pear Drops, så jag håller tummarna.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  6. Jättebra info och tips om de olika tomatsorterna! Äääälskar tomater, det bästa jag vet i alla dess former :) Då håller jag tummarna att jag har lite tur...
    Varm vinterkram från ett vintervitt Blekinge och Titti

    SvaraRadera
  7. Hoppas på bättre tur här�� Jag är intresserad av de gula piennolotomaterna ’vesuvio giallo’ och/eller de gula bifftomaterna ’White bush’

    Mvh Mia
    mia.rehn@telia.com

    SvaraRadera
  8. Så bra med äkta odlarinformation om vad du gillar. De "riktiga" erfarenheterna är alltid gult värda. Har haft otur med min Vilma, den smakade inte mycket men jag vet att vi växlade några ord i bloggen om det förra året och din teori var att jag kanske var för snäll, och curlade henne för mycket. Ska prova att svälta henne lite i år så kanske det blir mer tomatsmak. Min favorit annars är 'Black Cherry'. Skulle vara kul att prova 'Chilega' som alternativ.
    //Helene

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Du skriver mycket inspirerande och informativt! Jag är verkligen intresserad av att prova olika tomatsorter. Mina favoriter hittills är Gardeners delight och Black sweet cherry. Nu vill jag gärna prova White Bush, en bifftomat som verkar så intressant!
    Vänliga hälsningar
    Cecilia Morawski
    cecilia@morawski.se

    SvaraRadera
  10. Ja din utlottning kan man ju inte motstå! OM jag skulle vinna, så skulle jag önska mig frön från Black Cherry eller Vesuvio Giallo!
    Jag odlar annars bara den lilla körsbärstomaten Sun Cherry, som är jättegod och som vi äter allt eftersom den mognar som godis! Men det vore kul att prova någon av dina beprövade sorter...
    Kul med en utlottning!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Vilken kul utlottning! Är främst intresserad av "Bloody Butcher" då jag söker en bra bastomat som ej blir för hög. Skulle även kunna tänka mig "Indigo Pear Drops" då den ser väldigt tilltalande ut.
    Väl mött! /Elin
    Mail: elin.bjorkisaksson@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas att jag har chans att vinna några frön av Vilma!��kickiwestling62@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Självklart vill jag vara med i denna trevliga utlottning.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Är gärna med i utlottningen av tomatfrön eftersom jag i år kommer ha plats för fler tomater! Kul att testa nya sorter! Vänliga hälsningar Margot Min mail: marhes54@hotmail.com

    SvaraRadera
  15. Läste lite mer om vintertomater och ser att jag odlat utan att veta så hela grejen har gått förlorad :) I år ska jag så lilla Wilma - enda sorten jag bestämt ännu. Så ska jag skriva ner ett par av de du nämner. En gammal favorit jag inte haft på många år dök också upp - Cherny Mavr. Och den där orange-lila var läcker. Vi äter ju med ögonen också :)

    Har inte börjat plocka bland tomaterna eller fundera på vilka sorter jag ska så i år... Men det är ju rätt gott om tid ännu.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Tack för jättebra info! Inser att det är många saker att ta hänsyn till vid väl av tomatsorter om man vill ha en lång säsong av hemodlade tomater. Jag är sugen på Indigo pearl drop eller Vilma.
    Hälsningar Lena
    lesan67@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Tack för jättebra info! Inser att det är många saker att ta hänsyn till vid väl av tomatsorter om man vill ha en lång säsong av hemodlade tomater. Jag är sugen på Indigo pearl drop eller Vilma.
    Hälsningar Lena
    lesan67@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Jättebra info om tomater. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Skulle jag vinna vill jag gärna testa Chilega.
    Ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
  19. Åh, så kul med tävling :) Blev så glad när jag såg det här inlägget.
    Tittade in för att fråga hur du gör din nässelsprej och hur du använder den. Jag vill också stärka mina plantor. Plockade nässlor i somras. De är torkade och fina, men jag minns inte hur du gjorde.

    Nu ska jag fundera på vilka mina tio favorittomater är :)

    Ha en jättefin dag!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låter nässlorna dra i vatten. Är det panik med ohyra använder jag vattnet outspätt på hela växten, annars spär jag lite på känn. Har det stått en vecka spär jag 1:10. Torkade nässlor är svåra att spreja eftersom de smular sönder sig och sen täpper till. Då får man helt enkelt köra det hela genom en silduk innan man sprejar. Om växten inte har ohyra eller det är till hönsen är det bara att vattna i krukan eller lägga nässlor i hönsens dricksvatten.
      Kram
      /Anette

      Radera
    2. Tack för svaret. Om jag förstår dig rätt så gör du typ som med färska nässlor. Stinky-stinky-vatten ;) Stämmer det? Jag kanske ska hålla mig till dynsvarianten och hoppas på att det räcker :)

      Kram
      Linda

      Radera
    3. Jag brukar inte låta det bli stinkgammalt. Låter det högst stå en vecka. Funkar jättebra.
      Kram
      Anette

      Radera
  20. Hade ingen tur med vinsten på Instagram, gör ett nytt försök här. Vinner jag är jag intresserad av "Bloody Butcher"
    Kram och Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  21. Jag kan inte få nog av att läsa om tomater. Så många sorter kvar att testa! Är svag för vackra färger, Indigo Pear Drops är ju så fin. :)

    SvaraRadera
  22. Fina tips och jag odlar flera sorter i växthus och ute. Skulle vara Mycket roligt att prova vinter tomaten Indigo Pear Drops och Cherny Mavr. Ha de bra! gerwid@hotmail.com

    SvaraRadera
  23. Oj så bra, tack för alla fina tips och omdömen om tomater. Det kanske blir lättare att välja då. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  24. Chilega ska jag hålla ögonen öppna efter i år. Jag är ingen stor tomatfantast men de små söta som äts direkt i växthuset tror jag inte jag skulle kunna vara utan. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  25. Vilket härligt inlägg om tomater. Det vattnades rejält i munnen när jag såg alla bilderna och beskrivningarna. Vad gullig du är som lottar ut frön. I år har jag fler frön än vad jag kommer att ha plats för redan, så några andra må bli de lyckligt lottade den här gången.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  26. Chilega høres veldig god ut. Jeg hadde en lignende ifjor, men glemte å spare frø!
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  27. Tack för genomgången, några av dem ska jag testa i år (Indigo Pear Drops och Cherny Mavr bl.a.), andra har jag redan som favoriter.
    Har rekommenderat din blogg till en tjej på fb som är nybörjare och efterlyste lärorika bloggar.
    Minus 13 här i morse för fjärde dagen. Hönsen går inte ut förrän solstrålarna når hönshuset. Jag går helst inte ut alls...
    Kram

    SvaraRadera
  28. Vad roligt att du visar dina favoriter. Flera har jag odlat men är nyfiken på några så jag är gärna med på utlottningen. Dessa sorter tävlar jag om Vesuvio Giallo och Indigo Pear drops . Kram från Eva

    SvaraRadera
  29. Tomater är bland de roligaste grönsaker att odla! En del sorter du presenterade kände jag igen, men en del var helt nya, så jag hoppas på tur i utlottningen! Provar alltid nån ny sort varje år förutom favoriterna som alltid hänger med.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  30. Så trevligt! Indigo Pear Drops låter spännande!

    SvaraRadera
  31. Är väldigt intresserad av Vilma. Håller tummar o tår. Ingrid.ohrnberg@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Det är så värdefullt att få veta vilka sorter andra gillar. Inte bara läsa på påsarna eller hos leverantörerna...där är ju alla bra..! Tack för att du delar med dig.
    /Unni
    unni@familjenmossberg.se

    SvaraRadera
  33. Spännande med tomater - förr odlade jag en hel massa olika sorter, men nu när vi är ute med husbilen så mycket så brukar jag bara köpa ett par "färdiga" plantor. Jag vill förstås också vara en vinnare, men lämnar min lott till någon som verkligen kan förvalta dina frön.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  34. Jag odlar alltid tomater varje sommar det är ju en viss känsla att få pyssla om dem och även plocka in av egenodlade, inget smakar som dem.Vill även vara med och hoppas på tur.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  35. Testar min lycka här denna gången �� planerar min trädgård för tillfället o det hade varit jätte roligt att vinna några av dina fröer.

    SvaraRadera
  36. Hahaha, där missade jag ju helt :-P Hade gärna provat den lilla mörka ryssen. Nåja. Hänger man inte på får man inte vara med ;-)

    SvaraRadera
  37. oh so good, thank you for all the great tips and reviews about tomatoes. It may be easier to choose then. have a nice weekend.

    Movie Online

    SvaraRadera