fredag 23 mars 2018

Jordmandel - årets experiment


Årets experiment är jordmandel, ett 50 cm högt halvgräs från Medelhavet och Asien, som jag nu förgror inomhus. Konstaterar att de gror väldig ojämnt och är glad att jag inte slängde de som inte hade grott för en månad sen. Nu kommer de nämligen på löpande band. 
Se så fint rötterna tar sig igenom papperskrukorna. Dags att ge dom mer utrymme. Sen tänkte jag plantera dem tre och tre i 20-liters murarhinkar för att kunna ha i växthuset till att börja med. Lätt att flytta ut och in. Skördas andra året. En mandel ska kunna ge flera hundra nya. Räknar med att sätta några på friland också så jag kan jämföra vad som är bäst. Lär nog återkomma till de här efter hand.




Rostade jordmandlar kan ätas färska, rostas som snacks, de kan torkas och de kan malas till mjöl, men mest kända är de kanske i drycken horchata.
Allt gott

Nya länksamlingen TrädgårdsFägring kommer med färska inlägg varje söndag. Man deltar på valfritt tema men vill man ha lite hjälp med inspirationen finns det även temaförslag. Jag skriver som vanligt mest om grönsaker.


Klicka HÄR

17 kommentarer:

  1. Så intressant! Ska följa med för att se vad det blir så småningom. Du är verkligen en hejare på att pröva på nya saker i växtvärlden. Kul!

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Spännande, med dina odlingar. Fick inte länken att fungera.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Jordmandel - det låter gott!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Hej Anette

    Kul, med denna ovanliga sak!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Jordmandel - läckert namn om inte annat. Följer ditt experiment innan jag ger mig på denna nyhet, får lite ont om plats i växthusen i år eftersom precis alla tomat- och chilifrön grott.
    Nu finns en ny mer trädgårdig bild att länka med till TrädgårdsFägring!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jordmandel, nu fick jag lära mig något nytt och spännande. Så kraftiga och fina dom är. Det här ska bli roligt att följa hos dig.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Jordmandel har jag aldrig hört talas om. Ska bli spännande att följa din odling!
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  8. Tror det var den jag hade för några år sedan. Fick "knölar" av en god vän så jag drog inte upp dem från frön själv. Men de var verkligen små och jordiga så det var ett himla jobb att få ihop till ett snacks. Lycka till!
    //Helene

    SvaraRadera
  9. Jordmandel har jag aldrig hört om, men det ska bli roligt att följa hur dom gror.

    SvaraRadera
  10. Intressant, jordmandel har jag aldrig hört talas om. Så inspirerande med något nytt, lycka till med odlingen.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Låter spännande med jordmandel. Blir kul att följa hur det går med den. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Rolig läsning! Och i mellantiden ville min dotter ha med just jordmandel i en fröbeställning. Nu har hon tagit med de till Oslo och ska driva upp dem. Hoppas att det inte är för sent för säsongen.

    Ha en fin påskvecka! Kram, Carina

    SvaraRadera
  13. Aha det är så de heter på Svenska, har nämligen ätit dem i Polen (som gröt) och en moster bakade en kaka som hon kallade för 'tigerkaka', men inte alls som den svenska sockerkakan som då heter tigerkaka (vit o brun smet).
    Sen finns det något speciellt sött och gott att köpa gjorda på de nötterna,
    då heter det 'Chaolwa' är en liknelse som maräng, uttalas 'haouwa'.
    De har några bokstäver som inte vi har och tvärtom. Det är gott men alldeles för sött för min smak både maräng och 'haouwa'.
    Sedan har jag ätit dem i både Grekland Turkiet och Spanien m.m. som snacks, fast båda länderna har haft olika tillredningar av dem.
    Så roligt att du 'hittat nåt nytt' att odla, det blir spännande att se växtligheten längre fram.
    Ha en fin Påskvecka, kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Spännande med jordmandel, en gröda som jag inte alls kände till. Också horchata var nytt för mig, så det fick jag googla på. Det såg gott ut. :) Ska bli kul att följa.
    Önskar dig Glad Påsk!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Jordmandlar låter spännande, den utvecklingen ska jag följa.

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera