torsdag 19 april 2018

Färskt just nu

Att hålla sig med färskt året runt är inte så svårt om man har orangeri eller växthus och annars kan man ju alltid grodda och odla babyleaves inomhus, vilket jag också gör. Det har funnits en del färskt ätligt att välja på hela vintern, men nu ökar utbudet för varje dag med januarisådder, varmbänk, fleråriga grönsaker och naturens ätligheter.



Vinterportlaken trivs med kyligt klimat och man sår den med fördel på hösten. I det lilla drivhuset på 5 kvm är den kung hela vintern och brer ut sig i en tjock grön matta. Den kommer alldeles av sig själv efter att jag en gång sått. En och annan har också förirrat sig ut i trädgården men jag brukar samla ihop dem och sätta in i växthuset på hösten. Milda vintrar klarar de sig mycket bra under väv utomhus på friland. Nu när värmen kommer sjunger plantorna på sista versen. Jag ska passa på att skörda så mycket jag orkar sätta i mig de närmaste dagarna. De kommer att gå i blom, fröså sig och försvinna tills det åter blir svalare framåt senhösten. 



I backarna som såddes i januari och har stått i det stora växthuset mestadels frostfritt, är romansallat, spenat och en och annan rädisa skördeklara.




I varmbänken har rädisorna kommit längre. Det känns så lyxigt att redan nu ha en grönsallat med olika konsistenser och smaker; den stadiga romansallaten, spenatens gröna smak, syrligt och vackert från ängssyran, tunna neutrala blad från spenatskräppan, portlakens fräschör, gräslök och så de krispiga rädisorna med lite sting som kronan på verket. Mums, mums! Passar så bra nu när dagarna blir varmare.


Spenatskräppan i bakgrunden är perenn och kan skördas under hela säsongen. Växer nästan så man ser det nu och desto mer man plockar ju mer nytt fräscht kommer. Att gräslöken kommer samtidigt som nässlor och det första bladgröna är tacksamt.


En annan skräppasläkting är den rödnerviga ängssyran, samma som  ibland står bland matbutikens krukodlade sallater och kryddor. Perenn när den växer i trädgården, frösår sig lite lagom och kommer väldigt tidigt.


Jordärtskockor skördar jag nästan hela året, men denna vintern blev det ganska djup tjäle i januari, februari. Nu är det dags att ta upp allihop och plantera om en och en så de får näring och utrymme. Har du inte testat skivade, stekta jordärtskockor tillsammans med stekt svamp och lite färsk persilja så kan jag verkligen rekommendera det som topping på risotto, omelett eller till pasta.




En omgång kirskålspesto har jag också hunnit med. Jag gör på samma sätt som vanlig pesto men tar lite mer vitlök och använder kirskålen som bas, inget annat grönt i, parmesan, vatten, olja, salt, peppar och en näve solrosfrökärnor, mixa, smaka av.

Härlig tid nu när matutbudet breddas allteftersom i natur och trädgård och just det vilda och fleråriga har jag börjat uppskatta allt mer.

Allt gott


--//--

Fler färska trädgårdsinlägg hos länksamlingen TrädgårdsFägring

9 kommentarer:

  1. Så mycket härligt du visar ! Här skulle jag nog inte kunna odla i lådor i januari, tror jag. Inte frostfritt eller kanske om jag lagade ett bubbelväxthus inne i växthuset. Jag groddar istället vintertid men portlak är ju så gott.
    Kirskålen syns inte här ännu men snart så ...Läste någonstans att man kan täckodla potatis på kirskål vilket får den att försvinna. Från det ena till det andra. När kirskålen kommer upp så blir det absolut pesto här också.
    Nässlorna börjar visa sig i alla fall.
    Ha fina dagar!

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Så kul att se allt du odlar, och att du kan skörda så mycket redan.
    Tack för alla fina tips.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. =) Härligt att redan kunna skörda så mycket!
    Här gick jag hårt åt kirskålen med spaden för många år sedan och den har faktiskt inte kommit tillbaka. Så jag får göra pesto på basilika eller något annat istället!

    SvaraRadera
  4. Hmm, grönt hela året är inte så svårt skriver du. Kanske inte rent tekniskt om man har förutsättningarna men få har kunskapen och uthålligheten som du. Stor beundran för din envishet och uthållighet. Rädisor och sallat börjar titta upp i min varmbänk här.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Grönt hela året är ju toppen. Jag gillar alla ideèr du har, och att du vågar prova ut dom.

    SvaraRadera
  6. Utnämner dig till De tidiga Matskördernas Drottning! Ser så mumsigt ut! Själv har jag lyckats övervintra ett gäng machésallat i stora växthuset. Alltid något!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket otroligt inspirerande inlägg Anette! Och jag håller med Laila om utnämningen. Själv prövade jag med vintersådd av morötter och dill, sådde i slutet av november i två pallkragar och lade på drivbänkar för ett par veckor sedan då tjälen äntligen släppte där. Inte ett liv syns. Gjorde samma sak förra säsongen och då fick jag jättebra resultat. Vid den här tiden på året hade det kommit upp säkert 5 cm. Får nog inse att det inte fungerade i år och så annat i pallkragarna.

    Önskar dig en skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Ska testa det där med jordärtskockorna snarast - det lät underbart gott :) Det påminner också om att jag ska gräva upp och se vad det blivit av haverroten jag satte förra året. Tänkte på dig och nässelvatten när jag planterade tomaterna i växthuset idag. Men här har jag inte ens sett några skott ännu.

    Kram, Carina

    PS Kan inte fixa det där med kommenterandet. Det måste vara något i din profil eller dator. För mig beror det på vilken dator jag använder. Jobbdatorn fyller i allt men min privata bärbara - ingenting. Jag har inte ändrat något kring det på bloggen.

    SvaraRadera
  9. Jordärtskocka- och svampkombinationen har jag ännu inte testat, det låter väldigt gott.
    Kirskålpesto blev här också, blandat med ramslök, mycket trevligt. Använde valnötter och Västerbotten senast, det går ju lika bra.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera