fredag 8 februari 2019

Minska matsvinnet

Var nyligen på en inspirerande föreläsning med TV-kocken Paul Svensson. Han pratade bland annat om matkvalité och matsvinn i det olika leden producent, handel och konsument. Under inspelningen av TV-serien matsvinnet hade teamet besökt en morotsproducent där man hittade berg av morötter som inte höll måttet, små, krokiga, delad rot, morötter med nån svart prick och så vidare.

Precis så är det när man odlar. Alla morötter blir inte exakt likadana, jämna 20x3 cm som stöpta i form. De kan komma emot en liten sten i jorden och dela sig, frö gror olika, de kan hamna för tätt och se olika ut av en mängd orsaker. Sånt vet vi som nån gång försökt odla själva och det är naturligt och normalt. Det innebär inte att de morötter med med karaktär är sämre på nåt sätt. 

Jag brukar sortera undan de små, konstiga och använda dem först eftersom de stora klarar vinterförvaringen bäst, men ibland blir det ändå en del som inte stått pall för den långa förvaringen.
Vid den här tiden på året brukar jag gå igenom äppel- och rotsaksförråden och sortera bort sånt som är skrumpet eller om nåt skadat kommit med och börjat ruttna.
I höstas skördade mannen de flesta morötterna. I all hast gallrades inte så noga och av nån anledning lades en hög på golvet i jordkällaren i tron att fukten därifrån skulle hålla dem tillräckligt fräscha, men det funkade inte. Sand eller, torv brukar bli bäst.

Att låta mat bli dålig och sen slänga är helt mot min natur, så nu räddar jag de här stackarna.




Först får de ligga i kallt vatten under natten och få spänsten tillbaka så de går att borsta och skala.

Lagrade rotsaker och särskilt morötter som börjat växa det allra minsta tappar snabbt i sötma, därför väljer jag att smakförbättra genom mjölksyrning. Även näringen förbättras genom att bli mer lättåtkomlig och mjölksyrat är superföda för den goda tarmfloran.

Det här receptet funkar på alla möjliga grönsaker. Viktigt att bara använda friska delar och anpassa bitarna efter hur porös grönsaken är. Morötter passar som stavar eller slantar, liksom kålsorternas stjälkar. Blomkål och broccoli i små buketter, gröna bönor hela, men lätt förkokta, gurka i ca 7-10 cm bitar och klyvd på längden.

Man kan mjölksyra direkt på hösten och på så sätt spara maten hela vintern eller mjölksyra efter hand. Man kan göra en mjölksyrning som kylskåpstömning. Det mesta blir gott att blanda med skivad gul lök och två skivade vitlöksklyftor per liter rotsaker. Man kan testa att blanda olika grönsaker efter vad man har tillgång till. 

Mjölksyrade grönsaker

1 kg ekologiska grönsaker varav en gul lök i skivor och 2 klyftor skivad vitlök.
1 liter vatten
35 gram jodfritt salt (cirka två rågade matskedar).

1. Mät upp vatten och salt. Rör då och då så att saltet löser sig.

2. Skölj under tiden, grönsakerna skala, dela och ta bort fula bitar. 

3. Varva lök och grönsaker i en glasbruk med gummiring och bygellås. (Jag har köpt burkar i olika storlekar både på Granngården och Åhléns.)

4. Det är viktigt att hålla alla grönsaker under vattenytan och jag brukar använda mig av en tvåliters fryspåse. Stoppa ner påsen i burken, fyll den med vatten, så mycket som kan få plats, pressa ut luften och knyt ihop påsen så nära vattnet som möjligt. Var noga med att inget av påsen hamnar utanför burken när locket läggs på.

5.Märk burken med beredningsdatum. 

6.Ställ burken på en tallrik i 18-22 grader i 14 dagar. Undvik solsken.

7.Låt grönsakerna eftermogna i kylskåp ytterligare 2 veckor.



En oöppnad burk håller länge, men när man väl gläntat på locket har man 2-4 veckor på sig att äta upp.



Vilket är ditt bästa knep att ta hand om trötta grönsaker och tråkiga kylskåpssnuttar?


 Instagram @atligatradgarden
Länksamligen TrädgårdsFägring HÄR

 





















11 kommentarer:

  1. Bra inlägg Anette!

    En höst för inte så länge sedan hade vi besök av en mamma med son. Äpplena dignade på träden och grabben frågade om han kan få ett äpple - självklart! Men när han fick det i handen och tittade på frukten grimaserade han och ville inte ha den, skälet var att det fanns några mörka prickar på äpplet, så som det ofta ser ut i våra trädgårdar.

    Så långt har det gott att det som är fräscht och obesprutat duger inte längre att äta, barnen tror att äpplen skall se ut som dom gör i våra butiker där allt som avviker på minsta sätt sorteras bort.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Mjölksyrat är gott men har aldrig vågat göra själv. Nu har jag ju heller knappt någon egen skörd. Och tack och lov inget matsvinn heller.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi äter mycket grönsaker och ofta hinner inte allt gå åt eftersom vi bara är två i hushållet - räknar inte Santos som inte är så förtjust i grönsaker. Däremot vår förra hund Penny hon var absolut galen i färska morötter. La man en bit morot och en bit kött/fläsk på en tallrik så tog hon morotsbiten först! När grönsakerna börjar se lite trista ut så gör jag ofta nån rätt med dom ugnen eller som idag; Marinerad kycklingfilé som jag lägger på en bädd av småskurna grönsaker. Idag var det salladslök, purjolök, isbergssallad, paprika, gurka och grovriven morot. När jag sen steker kycklingen så häller jag på marinaden i stekpannan det sista jag gör och sen häller jag det över kycklingbitarna och grönsakerna. Blir mums.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du försöker ta hand om allt du odlar, vi behöver alla hjälpas åt för att minska matsvinnet. Vårt största problem är att vi är så många som samsas om ett alldeles för litet kylskåp, då blir det många kvarglömda saker längst in :(. Jag brukar försöka kolla igenom kylen minst en gång i veckan och lägga fram sånt som måste ätas först. Då räddar vi en hel del svinn 👍🏼
    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
  5. Mjölksyrning har jag aldrig vågat pröva men nu är det dags. Din beskrivning gjorde steget överkomligt. Morötter som dina skulle hamnat i en gryta eller buljong där utseendet inte spelar någon som helst roll. Jag kan bli triggad av den gröna, ibland rätt bruntråkiga, purjotoppen och den får mig att landa i en gryta i slutet :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för jättebra tips med perfekt tajming! Har aldrig testat att mjölksyra men borde verkligen testa det nu . Morötterna de helt naturligt krokiga ligger i källaren och väntar.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Än så länge har jag inte så mycket grönsaker över när våren kommer, men det är bra med tips den dagen även jag "drabbas". Det som går att frysa är alltid lättare. Jag har bla en hel del frysta hela tomater kvar sen föra året. Det blev i går en jättegod tomatsoppa. Resten äter jag i dag. Äppel- och rabarberkompotter (utan socker) fryser jag också in, i små (återbrukade) glasburkar. Det mesta av kompotterna hamnar i yoghurten.

    Ha det gott!
    Eva Linnea

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg Anette!
    Lite skrumpet eller att bäst före datum snart går ut är inget hinder för att använda matvaror. Gissar att det är erfarenhet och kunskap som fattas och det är du verkligen bra på att vidarebefodra!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Paul Svensson han får en att bli så inspirerad han gör så mycket goda maträtter. Här hos oss är det inte mycket som slängs för det har man fått lära sig från barnsben att man måste se till att man inte slänger mat vilket är en bra sak man fått med sig.Syrade grönsaker har jag aldrig testat men det borde man göra efter ditt fina recept så tack för det.Ha det gott/Margareta.

    SvaraRadera
  10. Bra inlägg! Hos oss är det nästan bara bröd som hinner bli gammalt, men då finns det ju alltid fattiga riddare :). Mjölksyrning har jag aldrig prövat men det låter spännande och inte så krångligt med din beskrivning. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  11. Återigen ett lärorikt inlägg från dig! Jag har aldrig provat mjölksyrade grönsaker, vad jag vet inte ens ätit några! Blir så sugen på att testa, men har två väldigt gammaldags herrar hemma som tycker att grönsaker är ett nästan onödigt påfund. Hur blir det då om jag försöker ge dem mjölksyrade?

    Jag odlar inte mer än jag gör av med, har inte ens ett vinterförråd, så några tips där har jag inte. Köper i stor utsträckning frysta grönsaker och lagar inte till mer än vad som går åt.

    SvaraRadera