fredag 22 februari 2019

Vårens kurser och föreläsningar

Så glad för vårens samarbete med Klockaregårdens trädgårdsbutik & anläggning. Tre kurser i härlig miljö och skön stämning. De står för gofika i pausen och fixar det mesta av det praktiska när det kommer till jord, fröer och sånt som behövs och jag ska göra mitt bästa för att inspirera inför säsongens odlingar. 
För mer info, anmälan, särskilda kostönskemål och frågor se Klockaregården.se eller mejla
info@klockaregarden.se


TOMATKURS


26 mars 17.30-20.00

Lyckas med egna tomater.
Vem älskar inte solvarma tomater, plockade direkt från busken och denna kvällen ska vi riktigt frossa i tomatkunskap från sådd till skörd. Gofika i pausen med provsmakning av min hemmagjorda ketchup.
Vi frösår sommarens tomatfavoriter och lär oss vika papperskrukor i olika storlekar.

Vi startar i Klockaregårdens nyrenoverade butik med föreläsning och förflyttar oss sen till ladugården för det praktiska. 20 platser.


ÖVERLISTA SNIGLARNA


2 april 17.30-20.00
Presentation av en rad olika strategier för att begränsa mördarsniglarna och få prunkande odlingar. Ett knep är sällan nog. Här får du en hel ”verktygslåda” att ta till.
Gofika i pausen.

Plats butiken Klockaregården.



KICKSTARTA ODLINGARNA MED FÖRSÅDD


9 april 17.30-20.00
Vi lär oss bredså, använda pluggbrätten och återanvända förpackningar som såkärl, skola om och avhärda. Vilka fröer passar till vad och vilket system passar dig? Medtag egna diskade mjölk- fil och gräddförpackningar, gamla grönsakstråg för tomater, kiwi, vindruvor, toarullar, glassburkar, bredgottaskar och vad du kommer på. Ta också med en bricka att ställa sådderna på. Övrigt ingår. Gofika i pausen. Goodybag.
Vi samlas i Klockaregårdens ladugård. Gå genom handelsträdgården längst bort till ladugården vid området för träd- och buskar. 20 platser.




SJÄLVFÖRSÖRJANDE I VILLATRÄDGÅRD?


15 april 19.00 Församlingshemmet i Urshult. Öppen föreläsning. Mer info Urshults trädgårdsförening Hur långt kan man dra odlandet i en vanlig villaträdgård? Metoder för att förlänga säsongen. Skapa plats. Få maximal utdelning. En kväll fullspäckad med tips oavsett om man är nybörjare eller gammal odlingsräv.


Väl mött!
Länksamlingen TrädgårdsFägring

9 kommentarer:

  1. Skulle gärna gå allahopa trots att jag odlat länge... Det finns alltid nya aha-upplevelser att finna och kanske nya trädgårdskontakter att knyta :) Frågan är vem som ska flytta ;)

    Hoppas du också får en helg med sol! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det ju bättre odlingsklimat hos dig, så det blir väl jag som får flytta...=D
      /Anette

      Radera
  2. Låter väldigt spännande. Dock bor jag lite långt bort. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Låter riktigt spännande och intressant. Om jag bodde närmare så skulle jag vara med. Du får ge ut alltihopa i en bok, tillsammans med dina fina bilder,och några kapitel om hönsen, garanterat succé.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Underbara kurser med så viktigt/spännande innehåll...
    Lite långt att åka för mig dock, ska föreslå dig för Öland södra Trädgårdsförening!
    Kram i snön från Titti

    SvaraRadera
  5. Kul att du har program på gång. Säsongen känns närmare när det blir så konkret. Hoppas det blir ett bra samarbete. Verkar ju lovande.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du har trädgårdskurser på gång. Hade jag bara haft ett växthus så ...... Ha en skön vecka.

    SvaraRadera
  7. Åh, vad jag skulle vilja bo nära.

    SvaraRadera
  8. Jag skulle helt klart behöva gå en sån här trevlig kurs men - nu bor jag ju inte alls så det skulle fungera! Alltså får jag bara läsa om resultaten senare.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera