tisdag 23 juli 2019

Mina odlingar - Södra filialen

I serien om mina Mina odlingar uppdaterar jag från Södra filialen, som är mannens föräldrahem i grannbyn. Här har jag ärvt 150 kvm land som tidigare körts upp med traktor, jorden har blivit packad, hård och mullfattig. De senaste sju, åtta åren har den bearbetats manuellt. Massor av organiskt material tillförs varje säsong genom täckodling och nu har jag djupbäddar som inte behöver grävas varje år, förutom där morötterna odlas.




Det är ett ändå ett slit att komma igång jämfört med färdiga lådor där jorden inte rör sig eller riskerar att bli trampad i.  Det ska hägna in mot kaninerna, forma till bäddarna, få bort mängder av småsten från morotslanden, gödsla med egen hönsgödsel och täcka med minst 2 dm skadat ensilage som inte ekobonden har användning för. Efter en rejäl ogräsrensning i början av säsongen där täckningen inte kommer åt. Sen sköter sig det mesta med tillsyn en eller ett par gånger i veckan då det kan behöva vattnas för att få igång direktsådder, dra ett eller annat ogräs, hålla koll på sniglar och fåglar.




Här odlar jag för vinterbehovet, sånt som jag inte behöver hämta varje dag, utan mycket kommer att slutskördas på en gång och stoppas i jordkällaren, torkas, läggas in eller mjölksyras.




Prickärt från Väckelsång. Lokal kulturarvssort med söt liten prick som används som kokärt. Ny för mig i år och ska bli spännande att använda.





Mor Kristins buskböna är en annan kulturarvssort som utseendemässig liknar borlottibönor. Än är baljorna gröna och späda men kommer att bli rödflammiga, ca 20 cm långa , ursnygga och fyllda med halvstora lika snygga och supergoda bönor som jag helst använder till olika påläggsröror.





En del av landet läar jag med jordärtskockor. Röda närmast i bild och 'Bianca' som blommar på andra sidan.





Majsen börjar få snygga tofsar men behöver minst nån månad till på sig.






Purjolöken står i tydliga rader som nydrillade soldater, medan tre sorters potatislök lagt sig att vila. De behöver mogna lite till, bygga lite mer skyddande skal för att må bra i vinterförvaring.






Delikatessgurkan 'Minature White' börjar få ämnen och här blir det passning så småningom för det gäller ju att ta de snabbväxande små rackarna i lagom storlek. Har ett par plantor i växthuset också som kommit lite längre.

Sen odlas här också olika kålsorter, kålrötter, morötter, frösådd gul och röd lök som är jättefin i år, bondbönor, vintersquash, potatis och lite blommor förstås.


 
Temat i år är eterneller och detta är axrisp.







Länksamlingen Trädgårdsfägring







9 kommentarer:

  1. Waooo - vilket jobb ! Fast eftersom det är ditt stora intresse och livsstil så kanske du inte ser det så. Är så imponerad över din odlingskunskap och dina odlingar.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är mycket jobb i början, men kroppen mår rätt bra av det så länge jag är disciplinerad och tar det i lagom doser. Efter allt är i jorden och igång handlar det ju sen om lång belöning och njutning i flera månader och ekorrgenen känner sig trygg när förråden är fyllda till vintern.
      Kram/Anette

      Radera
  2. Hej Anette!
    Alltid kul att se vad du odlar, ser så fint ut i dina grönsaksodlingar.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fint Anette! Berättade jag att eterneller verkar bli trendigt igen? Själv har jag bara kommit till gröngödslingen men det gäller att börja någonstans :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Så bra att kunna dela upp odlingen efter hur mycket tillsyn den behöver. Även om jag fattar att det varierar. ;)
    Ser så fint och frodigt ut! Glad att du har fått tag på de gamla bönsorterna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb du lägger ner! Är grymt imponerad och rörd över din filosofi om självförsörjning och att ta tillvara på allt som odlas. Du är grym! Önskar dig en fin sommardag i värmen!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  7. Du har verkligen en plan för ditt odlande och din självhushållning. Är imponerad av alla grönsaker och sorter du har. Så intressant att ta del av även om jag själv bara odlar grönsaker i några pallkragar.
    Kram
    Helene

    SvaraRadera
  8. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler men jag bestämde mig för att försöka och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skicka ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera