onsdag 7 maj 2014

Flyttkarusellen

Lite sent ute som vanligt befinner jag mig mitt i flyttkarusellen. Lökar som hamnat fel flyttas hit och dit för att inte total anarki ska råda i rabatterna. 

Bland de vita pärlhyacinterna jag satte i höstas fanns flera blå. Kungsängsliljorna hamnade av ren okunskap för några år sen i en sandbacke med backsippor och efterhand har det fyllts på med krukköpta. Även om de faktiskt växer och blommar där så vill de hellre ha lite lätt fukt och näring runt tårna för att ruggarna ska bli stora och kraftiga. Några poppade dessutom upp mitt i en perenn och blev extra långa och rangliga.

Nån stjälk går ofta av, men vad gör det... Allt tas till vara och hamnar i nån flaska eller bukett. 
Kungsängsliljor är verkligen en supefavorit från tidig vår när jag köper den på kruka, till långt in på försommaren när den blommar överallt i trädgården. Dessutom den enda rutiga blomman vi har i Sverige, tror jag.

Ofta spårar mina trädgårdsplaner för dagen ur och jag hamnar i fotograferande istället. Kanske därför det känns som jag alltid ligger lite efter...




Ha det bra alla goa fina




Ps. Min utlottning pågår till den 14 maj. Häng på vettja!
 
Min utlottning pågår till den 14 maj. Häng på vettja!



36 kommentarer:

  1. Det är bara trevligt för oss att dina trädgårdsplaner spårar ur ibland, så att vi får njuta av dina fina bilder!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Härliga kungsängsliljor... mina ploppar upp lite varstans, men där jag satte dem från början finns bara en enda kvar...
    Fastnar också oftast med kameran i högsta hugg och glömmer det där jag borde göra... men det är roligare att fota än att rensa ogräs och gräva :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Varför har jag inga kungsängsliljor!Det frågar jag mig när jag ser dina fina!
    Härliga bilder!!!

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  4. Känner så väl igen mig! Precis så är det här också. Här börjar röda tulpaner satta av den tidigare ägaren att poppa upp bland mina lila, måste flyttas eller så knipsar jag bara av dem och sätter i vas istället. Kungsängsliljan har jag inte hunnit skaffa mig ännu, hade både den lila och den vita i min förra trädgård och en riktig favorit är den. Fast det är litet tur att du kommer av dig, då får man ju njuta av dina bilder istället. Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Ja, här flyttas det också. Runt, runt. Kungsängsliljan är favorit här också. Gör som du, inleder året med krukade, som sedan hamnar därute. Så kommer de åter... Ja, och att komma av sig är ju att njuta av allt det sköna därute. Härligt!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Här finns inte mycket att flytta runt ;)

    SvaraRadera
  7. I min gamla trädgård hade jag många växter men ingen kungsänslilja. Undrar varför?? Den är ju så gracil och vacker...

    Ha en skön onsdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Här ligger vi alltid efter med det mesta. Nu fastnade jag här t ex........;-)
    Kungsängsliljorna får jag ingen ordning på. Då kommer där man minst anar!
    Vackra bilder!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Mina kungsängsliljor är ständigt på rymmen. Jag har gett upp nu och låter dem växa där de vill. Kram

    SvaraRadera
  10. Det är märkligt att det har kunnat bli rutiga blommor. Här flyttas inte runt så mycket. För en gångs skull känner jag mig i fas med det som ska göras.

    SvaraRadera
  11. Jag flyttade en "allium-boll" (de där vanliga lila) men det tyckte den inte om. Bäst vänta litet med att flytta lökar kanske?

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Kungsängsliljan är ju bara föör vacker ;)....så fina bilder du visar....hoppas allt är bra med dej i vårkylan...
    Kram och hej
    Bia

    SvaraRadera
  13. Så härliga bilder du bjuder på! Kungsängsliljan är så vacker!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  14. Haha..visst är det konstigt, man får syn på något fint fotomotiv i trädgården och vips springer man in och hämtar kameran.
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  15. Kungsängsliljorna är underbara. Tänk vilka fantastiska mönster de kan bli, helt natuligt!

    SvaraRadera
  16. Vacker blomma den där kungsängsliljan. Jag brukar åka och titta på dom i Uppsala stora fält.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder på en vacker blomma.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  18. Det där låter mycket bekant, här pågår ständiga flyttkaruseller. I vår har jag grävt upp en massa tulpaner som "inte motsvarade förväntningarna"... Men kungsängsliljorna är alltid till belåtenhet!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  19. Har heller ingen kunsängslilja, ja jag har inte mycket till trädgård inser jag när jag tittar in hos alla fina bloggar! men visst känner jag igen mej att flytta växter hit och dit! Här har det regnat större delaen av dagen så här är det inomhusväder som gäller och det ska visst hålla på veckan ut! Men visst behöver vi regn så jag ska inte klaga! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  20. Mmmm... har pysslat med samma sak. I flera år har jag tänkt - jag kommer ihåg. Inte en chans. Hoppas vi blir nöjda nästa år!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  21. Åhh så sirligt vackert !
    Har kungängsliljan i zinkhink men där har den blommat över redan. Den där växtkarusellen känner jag igen - alltid är det något som väntar på att flyttas.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  22. Jag kan inte så mycket om blommor köper de jag tycker blommar fint hos trädgårdshandlarn, men kungsängsliljan var fin
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  23. Så fint! Gillar också denna skarpt, jag har nog gjort lite som du. De behöver fukt o näring hmmm... Inte fått det här. Och inga stora ruggar har det blivit heller.
    Jag tog rätt på flera som hade "lökat" av sig i gruset.
    De har nog bara rensats bort förut och de vill man ju absolut inte.
    Vad gödslar du med, blodmjöl el.

    Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brunnen kogödsel eller så fyller jag bara i ett lager ovanpå med kompost.

      /Anette

      Radera
  24. Så lekkert med lilje i flasker og glass, ja jeg kjenner meg igjen ,,flytter litt hit og litt dit hehe,,

    Nydelige bilder, ha en fin kveld fra Marit.

    SvaraRadera
  25. Så kul att läsa om din trädgård, jag behöver verkligen lära mig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  26. Kungsängslilja tillhör verkligen mina favoriter. Här hemma kom det upp EN ynka blomma i år, så i höst får jag nog allt pilla ner lite nya lökar.
    Gillade dina kängstövlar från Garden Girl, men man blir ju lite misstänksam när de gick sönder så där på en gång. Du får avlägga vidare rapport framöver!
    Ha det så gott i helgen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  27. I nästan alla blogginlägg jag läst idag, så har det handlat om fel färgval.....lustigt egentligen, jag är precis tvärtom, jag älskar färg och det får gärna blandas hej vilt....vilken tur att vi är olika......och jag håller fullständigt med dig om vår rutiga blomma, de var jag ute och fotade tidigare idag också, dråpligt...

    SvaraRadera
  28. Så vackra och skira de är kungsängsliljorna. Hos oss är det granrisflytt som gäller ett tag till. Ha en trevlig helg!
    Kram Ann

    SvaraRadera
  29. De är så himla fina! Jag skulle önska att mina förökade sig lite, har just nu två stycken. Här har det varit så kallt nu så jag börjar tro att det blev någon miss och blev höst igen. Typiskt! ;)

    /Jenny

    SvaraRadera
  30. Så fint! Det där borde jag härma!! En del blommor ser jag knappt i trädgården och då vore det ju smart att ta in dem och sätta i en vas :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  31. Roligt att jag kunde bidra med en ny växtbekantskap. Jag blev störtkär när jag upptäckte den på Gran Canaria för några år sedan :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  32. Nästan tacksamt att några går av i bland så man får sätta dem i vas :) Tycker de är så otroligt vackra. Önskar dej en fin helg, kram Katta

    SvaraRadera
  33. Ja men visst är Kungsängsliljorna en favorit, så här också!! Tyvärr är sorken av samma åsikt, fast jag tror vi tycker om den på olika sätt...I år är det ett fåtal, som dyker upp där jag inte har ett minne av att jag satt ner dom...och en stor kraftig vit mitt i samlingen, den är jag extra rädd om. Sen har vi ett naturreservat inte så långt härifrån, Herrfallsäng, som är alldeles fullt med dessa blommor. Så om vädret tillåter någon dag nu så blir det en tur dit, med kameran förstås...
    Ha det så gott i vårregnet!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  34. Verkligen vackra bilder med flaskorna och de skira växterna. Tur för oss att du har med dig kameran. Kungsängsliljan förundrar mig varje år, den är allt bra vacker!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  35. Så vackert!! Ja det behöver inte vara en hel bukett, en gör det vackert oxå. Kram Anna

    SvaraRadera