fredag 16 maj 2014

Utflykt till Urshult

En resa genom Urshultstrakten, Tingsryds kommun i Småland när fruktträden blommar är en upplevelse i sig, men en utflykt till Ellenäs ängsfruktodling är nåt alldeles särskilt. Ängsfruktodlingarna är unika och var förr ett sätt att utnyttja marken så effektivt som möjligt.  Sveriges enda bevarade sammanhängande ängsfruktodling finns  i trakterna kring Vemboö och Sirkön.

Att gå den lilla vägen fram till Ellenäs blommande ängsfruktodling känns som första dagen på sommarlovet. Allt är fullständigt ljuvligt. Vägen slingrar sig fram ut på Ellenäsa udde i Åsnen och här och där ser man sjön. Plötsligt öppnar sig landskapet och vi står i ett hav av äppelblommor. Insekterna surrar över mandelblom,  gullvivor, humleblomster, orkidéer och alla möjliga rara örter.

Utmärkande för ängsfruktodlingen är att träden står oregelbundet på en slåtteräng. Läget runt Åsnens södra delar är gynnsamt på grund av de varma vindarna från sjön och jordmånen. Under steniga områden som egentligen var obrukbara s.k. impediment visade det sig finnas lerlager som var ypperliga för fruktodling.
Här fanns härdiga vildaplar som passade bra att ympa med ädla äppelsorter. Man tillämpade koympning. Det vill säga man ympade så högt att korna kunde beta under utan att skada träden. Korna gödslade och nya vildaplar grodde. Man sparade de som växte lämpligt och därför växer inte träden i rader. Att ympa på ett träd som redan växer har den fördelen att det är rotat och kan ge frukt efter bara några år. Ett köpeträd ska först etablera sig på platsen.
De äldsta träden på Ellenäs är från 1850-talet. Under kalla vintrar på 1940 och 1960-talelt frös många träd, men de härdiga grundstammarna klarade sig oftast och träden stubbades och nya skott ympades in.
Moderna köpeträd har tre huvudgrenar, men på Ellenäs bygger man en spiralform uppåt så att alla grenar får ljus. Principen vid klippning är att ta bort alla tjyvskott nerifrån vildapelstammen, sen alla skott på grenarna som växer inåt och uppåt. En god tumregel är att man ska kunna kasta hatten genom kronan. Beskärning sker innan saven stiger. När träden börjat blomma är det ovillkorligen för sent.
Ängsfruktodlingen på Ellenäs omfattar 5 ha och rymmer ca 1000 träd och drygt 25 sorter bland annat Gravensteiner, Gullborg, det röda blanka äpplet Urshults kungs, Åkerö, Gul Rikard, Signe Tillisch, Ribston, Gyllenkroks Astrakana, Oranie, Gullborg, Sävstaholm, Oranie, Citronäpple och Maglemer.
När träden beskurits, samlar man ihop riset som eldas. Från mitten av juli lias ängen för hand och gräset räfsas ihop. En del kringlas under träden som gödning. Ängsmarken där gräset tagits bort blir mager, vilket gör att ängsfloran frodas som i gamla tider. Blomsterrikedomen bidrar till att locka insekter som i sin tur pollinerar fruktträden.

Ellenäs ägs av familjen Almén som arbetat med odlingarna i generationer. Numera är det en vid-sidan-om syssla eftersom man också har ordinarie heltidsjobb att sköta. En del frukt säljs, men av Gravensteiner pressar man egen äppelmust helt utan tillsatser som finns till försäljning. Ängsodlad frukt tenderar enligt Per- Anders Almén att bli sötare och mer koncentrerad i smaken, vilket naturligtvis bara är positivt för slutprodukten.



Givetvis passade vi på att köpa ett par flaskor fjolårsmust och det är den godaste must vi nånsin smakat.


 
 En utmaning att plocka potatis här. Det råder ingen tvekan om att Småland är stenigt.
Fika med utsikt över sjön Åsnen

Vattenskott blir nya grenar
Ympning

http://www.smaland-check-in.se/check-in2/svenska/aktiviteter/sevardheter/E99_angsfruktodlingar.htm

https://sv-se.facebook.com/ellenasfruktodling

Ha det fint

34 kommentarer:

  1. Du är den andra av alla mina bloggvänner som skriver om fruktodlingarna i Ellenäs i Urshult idag. Tänk jag som bor så nära har aldrig varit där. Kanske måste göra en utflykt dit.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Vad intressant läsning. Jag har ju alltid gillat äppelodlingarna i Kivik men det sprutas förmodligen en del gifter där kan jag ana. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning. Och bilder. Måste ha varit en upplevelse, som dröjer sig kvar... Den goda musten. mm.
    En gång var jag i Urshult, då var det bilrally utanför torpet och det kördes vilt på grusvägarna. Ja, och här hade stadsbon tänkt en helg på det lånade torpet i det lugna landet, ha ha.
    Allt gott!
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Så vackert.Blir helt betagen i både bilder och text.hoppas att detta kommer att leva kvar.Jag beundrar dom som håller det vid liv.
    Så trevlig din blogg är!......
    Margareta

    SvaraRadera
  5. Vilken idyll! Finns det något vackrare än ett gammalt välskött äppelträd.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Så vackert med alla blommande äppelträd och gullvivor! Vilket fint utflyktsmål.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Låter som ett trevligt utflyktsmål, och såå vackra träden är i blomning.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Åh, vad vackert!!! Önskar mig fina äppelträd!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Å så fantastiskt. Verkligen vackert och en spännande historia.

    Ha en fin helg
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Underbart ställe. Tror att jag varit där för ett antal år sedan. Underbar syn med alla fruktträd i blom:-)

    SvaraRadera
  11. Det låter ju alldeles ljuvligt. Kan man komma dit när som helst om man vill besöka fruktängen eller är det särskilda öppettider.

    Tack för tipset! Ska testa. Innan jag såg ditt tips så testade jag i går att göra solhälsningen ett antal gånger - inte alls dumt och lite åt samma håll delvis.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inga särskilda öppettider. Bara att köra fram till gården, läsa på informationsskylten och knalla iväg. Helger när familjen är ledig från vanliga jobben och kan ta emot besökarna, kan man köpa must, filmer och böcker som handlar om Äppelriket och Äppelkungarna.

      Radera
  12. Vad vackert! Våra fruktträd har dött ... Men jösses, vilken potatisåker!

    /Jenny

    SvaraRadera
  13. Vilka ljuvliga bilder!

    Önskar dig en fin helg!

    Ina

    SvaraRadera
  14. Men så härligt!!! Första dagen på sommarlovet, förstår precis känslan! Helt underbart!
    Vilken fin bild på dig också, kul att se den.
    Jag är också med lite idag hos mig, när jag njuter av fallande vita blad från ovan.
    Vilken härlig tid det är nu!

    Må så gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Så mycket nytt att läsa och kombinationen fruktträd och ängens blommor gör mig lyrisk! Jag tycker familjen Almén skulle belönas med ett stort kulturpris.
    Och läget verkar perfekt, jag förutom stenarna då.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  16. Vilket fantastiskt inlägg. Här fick jag lära mig något som jag aldrig hör förut.
    Du har också skrivandets talang så att läsningen blev till ett nöje.
    Tusen tack för denna utmärkta lektion i svensk kulturhistoria.
    /Anja

    SvaraRadera
  17. Vad fint. Jag visste egentligen att det var fint där, men SÅ fint trodde jag inte. Bra tips.
    Jag såg att 3/8 är det på nytt i Tyrolen. Då ska jag försöka komma dit.

    SvaraRadera
  18. Fantastisk läsning och vackra bilder från ljuvliga Småland.( Är född och uppvuxen i Jönköping/ Huskvarna så Småland är speciellt för mig). Ha en skön söndagkväll!
    Kram Ann

    SvaraRadera
  19. Så vackert skrivet, och så vackra bilder. Jag smäller av! Tack för att du delade med dig! :)

    SvaraRadera
  20. Vilket vackert ställe!! så fina bilder du tagit!!
    Ha de bra
    Marinana

    SvaraRadera
  21. Så vackra bilder....härlig historia!!!
    Önskar dej en fin start på nya veckan;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  22. Wow, så vackra bilder!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  23. Men åhhhhhhh.... så vackert!
    Äppelblom är nog bland det vackraste jag vet!
    Som du kan se på min blogg i dag... vi har liksom samma tema.. he he..
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  24. Ja nu skulle vi stanna tiden ett tag så vi kunde njuta lite extra av alla blomstrande träd, man hinner liksom inte med i allt vackra. Ha det gott!! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  25. Åh, vilka härliga vårbilder!!

    SvaraRadera
  26. Men åhhh....vilket ställe att besöka!! Nu förstår jag att just äppelblomningen snart är över, men vilken vacker trakt!! Lägger det på minnet för kommande resor. Sen var det en väldigt vacker bild på dej, otroligt fint tagen.
    Sen skrev någon här tidigare i sin kommentar, att man skulle stoppa tiden nu. Och just så känner jag, det är nu man vill andas in den friska luften, njuta av allt nytt som spirar. Jobba...ja det kan man göra det halvåret (eller mer...) när det är mörkt och trist...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  27. Ja det var en beskrivning som heter 'duga', intressant och lärorikt.
    Jag och min dotter Maria var just där för några år sedan, vi brukar åka på en så kallad den årliga
    'blom-rundan' eller 'växt-resan'. Då besöker vi nya platser och har det trevligt tillsammans.
    Det året blev det även 'Nelsons fröer' odlingar också. Men vilka krokiga vägar, jag kallar dem för 'kräkvägar'
    gillar inte åka på dessa 'snurror', men bortsett från det var den dagen mkt intressant.
    Läste att Annelie (Skaparglädje ej varit där), men det är typiskt att bor man nära något åker man aldrig dit,
    för nära på något vis. Känner igen mig på detta, vi har många platser som jag ej varit på i närheten, men andra som åker lång vägar har det. Lite retligt tycker jag.
    Maj månad är den härligaste tid då allting slår ut i blom. Vi har också äppelträd som är ympade för många år sedan, men de ger ännu äpplen och nu blommar de för fullt.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  28. Vilken underbar plats att besöka när äppelträden blommar. Påminner om Körsbärsdalen i Skåne vi besökte för ett par år sen. Det finns inget så vackert som MASSOR av fruktträd som blommar!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  29. Åhhh! Låter som ett underbart utflyktsmål! Men här börjar mina egna aplar blomma så smått med, det gäller bara att ha tid att njuta! Kommer ihåg att det gick ett program ifrån de där trakterna på SVT för en massa år sedan. Undrar om det finns kvar i arkivet på webben? Allt gott! :) Mia

    SvaraRadera
  30. Behövs inte så många fler kommentarer här inte, men jag sällar mig till de övriga. Jag bor ju på en gammal gård eller rättare sagt bruksvilla för här var smedja och vagnsfabrik i slutet av 1800-talet. Här har vi fyra gamla päronträd och när de blommar är de alldeles kolossalt vackra, men i år är det inte mycket till blomning tyvärr. Det är både på gott och ont för vi kan inte ta hand om all frukt. Tack för din fina utlottning! I morgon ska jag åka till min svärmor och se om hon har kvar sin Aloe Vera. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  31. Vilket fantastiskt område och alla fina bilder sen!! Där skulle jag gärna strosa en dag eller två:)
    Tack för visningen! Ha det gott

    SvaraRadera
  32. Vilket ställe! Där skulle jag kunna slå mig ner en hel dag och bara njuta!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  33. Fina äppelträd i blom. Fin bild på dig också :-).
    Vi hade inga äppelträd här när vi flyttade hit och har köpt två, ett familjeäppelträd och en Ingrid-marie som jag ympat in lite andra sorter i.

    SvaraRadera