lördag 31 maj 2014

Kattfoten...

När jag var barn växte KATTFOTEN Antennaria dioica vild längst bort i hagen. Stora vita och rosa tuvor bredde ut sig på den torra och magra jorden. Det var nåt magiskt över dom. Antagligen för att man lade märke till tuvorna på långt håll och så för namnet... kattfot. Ett ovanligt vackert namn i mina öron. Brukade cykla iväg längs soliga grusvägar för att hälsa på de där tuvorna och fantisera om vilken blomma som var mest lik kattens tass, som alltså hade lika många kuddar som trampdynan. Högtidsstunder. En vacker dag var dom borta, kanske jag var där vid fel tid på sommaren. Jag hoppas i alla fall att det var så enkelt.
Även i byn där jag bor nu har det funnits kattfot förr. För några veckor sedan återplanterades ett par fläckar i hagen runt hembygdsgården och jag hoppas de ska trivas och bli fina tuvor.
Läser på nätet att för lite betande och igenväxning gör att kattfoten minskar.

För några år sedan planterade jag ett par plantor på Solsidan som nu kryper in mellan gatstenarna och det får de så hemskt gärna göra. Är så glad för att de trivs och sprider sig och dessutom ger den raka och hårda kanten på stensättningen ett mjukt och naturligt utseende.

Mina plantor är starkt ceriserosa men färgen kan variera över hela skalan till vitt. Arten är tvåbyggade dvs varje planta är antingen hane med ståndare eller honplanta med pistiller. Jag har honplantor och det ser man på att blomkorgarana är längre och smalare. Hanblommorna är ännu mer "kattfotlika" Frågan är om honplantor även kan vara vita? Kanske nån som vet.

Kattfoten och betongfåglar som jag gjorde för 5-6 år sedan. De har fått en härlig patina med lite algpåväxt och på lite håll ser man först inte att de är av betong

Ha det fint

38 kommentarer:

  1. Kan inte svaret, mennjuter av dina bilder och text!

    SvaraRadera
  2. Jag minns också kattfoten som nåt alldeles speciellt under uppväxten.
    Fick se dem på semestern när man bilade söder ut.
    Hade till och med en planta i en stuga jag ägt.
    Skulle vilja ha igen!
    Vackra bilder o fina fåglar :) !

    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder på den lilla kattfoten. Såg du programmet om bin som gick på TV i veckan. Handlade om mångfald och pollinering. Kanske hör det ihop med kattfoten. Och de lyckliga fåglarna är alldeles underbara.
    Ha en skön fortsättning på helgen.
    Kram Ann

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga betongfåglar! När du beskriver kattfoten så börjar jag tänka på visan om kattfot och blå viol, Rönnerdal!! Sommar! Härligaste tiden på året just nu!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Då är vi två som gillar kattfoten. Vid mitt förra hus planterade jag mängder av kattfoten. Den tog sig fint och spred sig med tiden. Jag gillade den grågröna färgen! Så fina dina betongfåglar är, vilken talang du har. Kram Merja

    PS. Ska ta mig en funderare över mina bondpioner och om jag bestämmer mig för att de ska bort, så kommer jag definitivt att tänka på dig!

    SvaraRadera
  6. Kattfot...det var något nytt för min del. Men otroligt söt, så det är nog inte otroligt att jag försöker med några tuvor här också. Vi har ju en tomt bredvid oss, en som får vara lite vildvuxen, som vi bara klipper några gånger om året. Där kanske den skulle trivas.
    Vilka vackra betongfåglar!! Du är väldigt kreativ...
    Nu blir det ett litet uppehåll med bloggandet, men jag återkommer...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Jag har kattfot på landet. Trodde att de vita var hanblommor och de rosa honblommor - men det kanske är för enkelt. Det är en härlig blomma hur som helst. Med de vackra fåglarna behöver dina rosa kattfötter inget mer ...

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte minnas att jag sett kattfoten någon gång, eller hört talas om. Vilken söting! Och vilken snygg bild med fåglarna, de är ju jätteläckra!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  9. Jag har inte sett kattfot sen mina föräldrar slutade med jordbruket! Det är tråkigt när vissa växter försvinner men jag ska försöka plantera in den hos oss.
    Dina fåglar är riktigt fina, jag gillar inte "trädgårdsfigurer" men dina fåglar skulle faktiskt vara fina hos mig!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Tror aldrig jag har sett kattfot någon gång. Va fina de är!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. Läcker blomma och så häftiga betongfåglar. Ser ut som om de ska smaka på de rosa godisklubborna.
    Här finns bara "äkta" kattfötter, på en stor och reslig hankatt. ;)

    SvaraRadera
  12. Vi saknar också kattfoten som växte nedanför berget här hemma på gården...

    SvaraRadera
  13. Kattfot växer hos min mamma, det brukade
    jag plocka små pyttebuketter av som barn.
    Så roligt att du fått dom och trivas, jättesöta.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  14. De är ju så söta, och själva namnet kan j ag inte höra utan att tänka på Taubes Rönnerdal.

    SvaraRadera
  15. Rosa kattfötter med fina fåglar - snygg bild.

    SvaraRadera
  16. Kattfot, å ja visst är det något jag minns främst från barndomen. Man blir glad när man hittar dem, de är så söta. Så kul att de trivs hos dig! Betongfåglarna är bedårande, jättefin bild!
    Ha en fin söndag!
    Annika

    SvaraRadera
  17. Tror inte att jag sett kattfot sen jag var barn, så söta, vet precis var de växte.
    Läckra fåglar!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Kattfot hör till mina barndomsminnen och just de där solvarma grusvägarna, på cykel, med plåster på knäna, träskor och avklippta jeans...och solen lyste jämt...
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  19. Ja visst ja, jag skulle ju säga att dina betongfåglar är jättefina också!

    SvaraRadera
  20. Så fina dina betongfåglar är. De ser stora ut. Kram

    SvaraRadera
  21. Gillar dina betongfåglar!!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  22. Intressant läsning om kattfoten - tror inte att jag har sett den.
    Dina betongfåglar älskar jag!!!
    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
  23. så fin bild
    Ha en fin vecka!
    Hanna

    SvaraRadera
  24. Kattfötter gillar jag i alla former. Brukar låna med en planta från berget hem till mitt eget berg, jag gör en liten omfördelning så där ibland, dom är så söta. Och med betongfåglar intill blir det ett konstverk!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  25. Kattmynta....nä det är en annan blomma, kattfot får mig bara att börja nynna på sommarvisor.
    Den ser ut och vara en söt liten växt och dina pippin är ju bara helt underbara.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  26. Men jag hade nästan glömt kattfoten, nu måste jag på spaning. Tänk vilken otrolig nytta betande djur gör i våra hagar. Tack och lov för det stora hästintresset när man inte längre ser mjölkkor i hagarna.
    Och vilka otroligt charmiga fåglar!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  27. Ja, det var faktiskt länge sedan jag såg kattfot! Tänk vilken nytta betande djur gör.
    Dina fåglar är helt underbara!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  28. Älskar kattfot, jag har också planterat så de möter sten, dock småsten här. Hunden lägger sig gärna på dess mjuka blad, så de blir lite tilltufsade ibland. Men verkar klara det.
    Dina fåglar är så härliga, underbara i sina uttryck! Fantastiskt när döda material ges liv!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  29. Wow, vilka härliga bilder!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  30. Underbara fåglar!!! Fin kväll till dig / Anna

    SvaraRadera
  31. Jag har nog aldrig sett en kattfot i verkligheten men sjungit sången mååånga gånger!

    Men de är ju jättefina och värda att tycka om och plantera ;)

    Kram


    SvaraRadera
  32. Jag är så usel på blomnamn, men alltid kul att lära sig och kattfot (som jag nu lärt mig) har jag säkert sett
    Ha en fin vecka
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  33. Kattfot växte ute i mormors hage, så jag har också barndomsminnen från denna söta lilla blomma.
    Jag plockade små buketter och sprang hem med till mormor som satte dem i en liten vit vas.
    Nu försöker jag få dem att trivas i min trädgård, men i år har någon elak klöverväxt trängt sig in i plantan och det ser ut som det måste till en räddningsaktion.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  34. Vilka underbara betongfåglar! Helt fantastiska.....och kattfoten är ju också snygg!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  35. Jättefin blomma och underbara betongfåglar! Undrar om inte vi har kattfot i vår Smålandsträdgård också. Vi får ta det lite lugnt med gräsklipparen... ;-)

    /Mia

    SvaraRadera
  36. Vilka fina fåglar du gjort :-) och de passar utmärkt vid den söta kattfoten.

    SvaraRadera
  37. Aj så fint de passade ihop. Blev verkligt förtjust i de där fåglarna. Har funderat på vart kattfoten som växte hos mina föräldrar försvann och när? Har det varit torka, eller vad? När jag var liten växte den vild ute på berget.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  38. Vilka läckra fåglar�� får jag fråga hur du har gjort dom? Skulle vilja prova att göra någon själv. Skelettform eller bara stoppar in metallen i betongen?

    / Annica

    SvaraRadera