fredag 23 maj 2014

Täckodling del 1

Nu har jag börjat täcka barjorden mellan grönsakerna med ett tjockt lager gräsklipp, två dm är lagom. Det är förstås noga med att jorden under är ogräsfri. Fördelarna är att jag inte behöver rensa här, täckningen hjälper till med att behålla fukten och tillför kväve efterhand som det förmultnar. Främst är det bladgrönsaker, kål och rotsaker som gillar kväve. Blommor och vitlök har lite andra krav. Jag brukar vänta med att täcka tills grönsakerna är åtminstone fem till tio cm höga. Ofta sätter jag förgrodda plantor. Då täcker jag efter nån vecka när de funnit sig till rätta på platsen och börjat växa. Precis vid plantorna lämnar jag fem cm fri jord.
När gräslagret sjunkit ihop efter nån månad är det dags att fylla på igen. Vanligen brukar det bli två till tre påfyllningar. En del undrar om gräset inte fröar av sig så det blir mycket ogräs. Nån liten fröplanta kan det väl bli, men oftast klipper man kanske gräsmattan innan den hinner gå i blom och i vilket fall överväger fördelarna med täckning.


Fjolårspersilja som vi äter allt vad vi orkar av nu innan den går i blom. Jättegod att göra pesto av. Vid "krakarna" störpurpurbönor som kommer att slingra sig uppför. I mitten kokbönan Signe. En kulturböna hittad hos en dam i Blekinge och man driver nu projekt med att försöka rädda och sprida den. Odlade den även i fjol och använde främst de späda baljorna, plus att jag sparade de finaste till nytt utsäde. Till höger vita jordgubbar med ananassmak. Växer inte så kraftigt och ger inte stor skörd, men är väldigt goda och roliga att odla. Får dessutom vara i fred för både sork och fåglar

Rädisor till vänster som vuxit en cm per dag denna veckan. Det är några dagar sen jag tog bilden. Till höger nysatt kai laan, en kinesisk broccoli som man kan odla både tidig vår och långt fram till jul. För mig är det dock första gången jag provar och den kommer att få bo i en tunnel av odlingsväv som skydd mot kålfjärilarna. I mitten kommer så småningom två squashplantor, men eftersom vi kan få frostnätter fram till midsommar känns det inte som att det är jättebråttom med dom

Vi har två stora björkar i trädgården och det blåser ner massor av ris. En del blir dekorationer. Denna hänger just nu vid en av portalerna till trädgårdslandet


Önskar er en fin helg alla goa, om det nu blir i trädgården eller på nåt annat trevligt ställe.

32 kommentarer:

  1. Vilken fin köksträdgård. Och vilken ordning och reda. Har aldrig riktigt provat täckodling. Men jag har förstått att det funkar bra. Ska kantklippa lite idag. Kanske får bli lite täckning av det. :)

    SvaraRadera
  2. Mycket fint. Jag har också varit rädd för att det ska bli gräsmatta runt grönsakerna. Annars låter det ju väldigt bra att ta tillvara allt gräsklipp.

    SvaraRadera
  3. Riktig fine bilder av din kjøkkenhage! :-) Ja, gress er en veldig fin ressurs i hagen. jeg bruker også å dekke mine bed, men legger ikke mer enn 1cm lag i bed hvor jeg har blomster, så de ikke får for mye kväve.
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvaraRadera
  4. Ja man blir onekligen sugen på en köksträdgård när man ser din! Du är rik! Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Jag har provat täckodling under några år och tycker det är det allra bästa! Att jag inte gör det nu beror på tidsbrist, trädgården hinns inte med, men snart är jag igång igen.
    Hoppas du får en riktigt fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Täckodling och sniglar! Hur går det ihop?
    Fjolårspersiljan är verkligen underbar iår!
    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att sniglar och grönsaksodling inte går så bra ihop över huvud taget. En snigel och en salladsrad försvinner på en natt med ett slemmigt spår bredvid.
      Det var på grund av sniglarna jag gick över till lådodling. Runt lådorna finns en sarg som står på en nergrävd plåt så att inga sniglar ska kunna krypa under. På sargen elstaket med 12V. Lådodlingen är alltså helt snigelfri.
      Däremot täckodlar jag pumpor på friland med halm som täckmaterial hos svärfar. Där finns gott om sniglar men det fungerar bra ändå eftersom jag förgror plantorna och låter dem få en hygglig storlek innan jag sätter ut dom.
      Kram
      Anette

      Radera
  7. Wow vilken trädgård du har! Men det måste ta massor med tid att hålla den så fin, kram Suss

    SvaraRadera
  8. Wow, vilken fin köksträdgård du har! Fantastiskt! Tror att jag ska pröva med gräsklipp i år, verkar toppen! Titti

    SvaraRadera
  9. Vad snyggt du har i din köksträdgård! Jag har faktiskt börjat äta av salladen i mina pallkragar, så roligt när det man sått ger resultat i form av ätbart!

    /Jenny

    SvaraRadera
  10. Jättefin köksträdgård du har, vilken guldgruva. Och snygg dekoration!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Hej! Vad konstigt att du inte fått mitt mail? Jag provar att skicka det igen! /Ezter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag skickat samma mail som jag skickade den 20/5 till dig :)

      Radera
  12. Du har en underbar köksträdgård. Så intressant läsning dessutom. Det där med gräsklipp är mumma. Vi kör på det här med. Denna säsong har vi gjort ett större grönsaksland. Det ser lite ut som ditt faktiskt på sina håll....bäddar med gång emellan och lite nivåskillnader. Men inte alls lika stort som ditt fina!

    Trevliga tips rakt igenom! Imorgon ska jag göra en teepee till bondbönorna och märgärter som jag haft på förgrodd inne. De behöver verkligen få klättra fritt nu. Regnet kom för en stund sedan. Nu sträcker trädgården på sig sådär lyckligt så man nästan hör hur det knakar :-)

    Må fint. Hoppas vi ses igen.
    lottasskaparkraft.blogspot.com

    SvaraRadera
  13. Så fint du har det och välordnat. Jag har ännu inte fått mina odlingslådor, men de är på gång. Tar också alltid hand om gräsklippet, för det är som du säger bra att täcka med.

    SvaraRadera
  14. Milde tid vilken trädgård. Bedriver du en handelsträdgård ?!
    Helt fantastiskt.
    Ha en skön söndag/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men vi är duktiga på att äta grönsaker!

      Kram
      Anette

      Radera
  15. Gud så fin odling du har, vilken ordning!! Önskar jag hade kunskap, intresse och tålamod...Det sistnämnda behövs nog mest för min del...Ja, å så kunskapen förstås. Tänk om man varit så klok så man lyssnat mer på lilla pappa när han levde. När han slutade med jordbruket fortsatte han att odla, allt som han kom över. Men då var jag mitt uppe i livet, barnen tog tid, jobbet (egen firma) åt nästan upp mej, så...det blev aldrig av att ta del av hans kunskap. Det sörjer jag idag. Förstår att det smakar himmelskt också med egenodlat, och man vet man stoppar i munnen dessutom. Njuter när jag läser din blogg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Täckodling är suveränt. Utan den hade jag nog inte orkat ha så stora land. Det finns ju de som säger att det är arbetsfritt men riktigt så bra är det tyvärr inte.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Underbar trädgård du har !!! Ha det fint. Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Wow vilken fin köksträdgård! Imponerande - och inspirerande.

    SvaraRadera
  19. Gräs är toppen verkligen! För ett par somrar sedan började vår gräsmatta bli full av mossa och vi förstod inte varför. Det var min granne som frågade om vi hade börjat använda uppsamlare till gräsklipparen och att vi skulle skippa den och bara använda den precis runt huset. Och jojomen, mossan har försvunnit nu när vi åter låter "gräset ge näring åt gräset". Din trädgård ser underbart mysig ut. Ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar köksträdgård. Jag måste verkligen ta tag i vår, för det är ju helt fantastiskt när barnen kan dra upp morötter, skölja i vattentunnan och sen mumsa! // Malin

    SvaraRadera
  21. Det var ingen liten köksträdgård du har! Kul med bilder av din täckning... Då fattar man hur mycket man ska täcka ;)

    Och du... Tack för den fina tavlan! Kommer att sitta i min vinterträdgård!

    Kram

    SvaraRadera
  22. Har du testat smörstekt persilja? Det har jag pippi på. Inte direkt någon smalmat men så nyttigt för själen! Stek några i taget så att de blir knapriga. Jag äter som "godis" och som tillbehör till det mesta. Till fisk är det suveränt. Så fina odlingar du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har inte provat att smörsteka persilja själv men blivit serverad på restaurang. Jättegott! På tal om smörstekt, så provade jag mejram och salviakryddad kirskål, smörstekt på samma sätt. En riktig höjdare.
      /Anette

      Radera
  23. Underbar köksträdgård du har! Jag har också funderat på att testa täckodling, men jag misstänker att mördarsniglarna också gillar gräset...
    Kram Sara

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  25. Ja men, så där gör jag också... alltså lägger gräsklipp! =)
    Du har en så kanonfin köksträdgård!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  26. Fint trädgårdsland!!
    Använder också gräsklipp men ska göra som du i år och hålla mej en bit från plantorna.
    Lät persiljan gå i blom förra året och i år är det plantor överallt...
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  27. Jag blir alltid så inspirerad när jag kikar in hos dig, och det är lärorikt också!
    Vilken köksträdgård! Nästa sommar ska jag utöka mitt odlande så jag spar på alla tips.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  28. Så fin köksträdgård du har!
    Ett annat år ska jag också försöka mig på grönsaker. Bra tips får jag hos dig. Sniglar har jag gott om så elstaket får det bli. Nu sår jag sallat i kruka, ställer krukan högt upp på torrt underlag och håller tummarna...

    SvaraRadera