tisdag 20 maj 2014

Hur mycket skiter en ko?

Å, vad jag gillar kor! Men vad har det med trädgård att göra... Jo, för det första har jag utsikt över kalvhagen söder om huset när jag donar i trädgården och på andra sidan går sinkor (kor som inte mjökar för tillfället). Inga av dom är mina, men vi umgås en del. Hänger över staketet, kollar in var den andre gör, snackar lite... Men det viktigaste av allt i detta sammanhanget är ju att de håller mig med finfin gödsel. Den brukar få ligga och "brinna" minst ett år innan jag använder den, gärna längre tills den är alldeles svart, porös och kompostlik. Det är grejer det!

I helgen hade en av bönderna i byn kosläpp och det missar jag inte för allt i världen. Oömma kläder och höga stövlar är det som gäller för jag står inte vid sidan och tittar fint utan brukar rulla runt på backen i konstiga ställningar för att hitta nån kul vinkel från en väl placerad liten inhägnad i hagen. 
Detta var en perfekt dag för kosläpp, lagom varmt, grönt i hagen och mulet. Korna har ju stått inne i skummet sen i höstas och man vet ju själv hur bländande det är att komma ut i strålande solsken.

Det är glädjeskutt, full fart och stor underhållning!

Rangordningen ska göras upp. Lägg märke till att de är avhornade så de kan inte skada varandra.
Sen ska nykomlingen i flocken som kravlar runt med kameran undersökas och sniffas på. Somliga är modigare än andra

En del låtsas äta medan de sneglar åt mitt håll och kommer närmare
Bonden får en sommarpuss av Rådjurs dotter. Kor nu för tiden har inga namn utan kallas för sitt nummer. Rådjur var ett undantag och fick sitt namn efter teckningen i pälsen. Hon var dessutom veteran och stormjölkare

Kofakta:
  • Det finns kreatur för mjölkproduktion och andra för köttproduktion
  • Det finns ca 350 000 mjölkkor i Sverige fördelade på 4 600 gårdar
  • En ko väger ca 600 kg
  • De vanligaste mjölkkorna är av rasen Svensk Holstein (de svartvita) eller Svensk Rödbrokig Boskap SRB (de brunvita)
  • I genomsnitt har varje bonde 70 mjölkande kor, plus ett gäng som är i sin
  • En genomsnittsko mjölkar ca 30 kg /dag ( kg därför att det är fetthalten som är viktig) 10 månader om året
  • En mjölkko är i produktion i snitt 5 1/2 år 
  • Enligt lagen ska alla mjölkkor vistas utomhus under sommaren. Så är det inte i alla länder
  • För att det ska bli mjölk måste kon få en kalv
  • Kon är brunstig under ett dygn ungefär och de flesta bönder inseminerar själva. Tjuren väljs i en katalog på nätet och sperman förvaras fryst i ett sugrör
  • En kor är dräktig ca 280 dagar beroende på ras
  • Kalvdans är en efterrätt på den första kraftiga mjölken, kallas också råmjölkspannkaka
  • Och en mjölkko skiter ett ton i månaden!    
                                                                                     Källor: LRF och M.Lydigh


Företeelser som varit viktiga för människan genom tiderna har ofta många namn. Tänk bara på så många olika sorters väder det finns...
Det finns många olika kreatursord också:


Kalv
Ungdjur
Gödkalv
Tjurkalv
Kviga
Ko
Tjur
Stut
Biffdjur
Köttdjur
Ök
Oxe
Amko
Diko
Dikalv
Kreatur
Boskap

Du kanske kommer på ännu fler...

Nu kan sommaren börja!
 

39 kommentarer:

  1. Koutsläpp kommer jag ihåg ifrån när jag var barn. Det skuttades och det knäppte i lederna så man trodde att nu går snart något ben av, men det klarade sig!!
    Kalvdans liknar väl en väldigt slät ugnsomelett men kanske mjölken används till pannkaka i vissa trakter.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder!!! Vi hälsar på bondens kor när vi går till skogen och de skiter rejält mycket ;) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka härliga bilder!!! Älskar kor och kalvar! Som barn bodde jag praktiskt taget i grannens lagård, bland kor och kalvar.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Åh, med den rubriken var jag absolut tvungen att traska in till dig såhär i arla morgonstund med dagens första kaffemugg till hands. Härligt inlägg! Ja, jag är en stadstös till hundra procent, så det här är ovan mark för mig. Men landet lockar när jag ser dina bilder...
    En gång på Österlen, taxen Viggos första möte med just kor... http://engronsida.blogspot.se/2012/01/viggo-som-cowboy.html
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Mysigt med kor, de är så nyfikna och roliga. Vad härligt du har som har dem inpå knuten!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka jättehärliga bilder!!! Det är svårt att inte älska kossor... men det är länge sedan jag var på ett kosläpp. Lyllos dig!

    Önskar dig en fin dag!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  7. Så härliga bilder du fick!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Jag gillar också kor! I vårt tidigare hus då vi bodde på landet hade vi en bondgård som närmsta granne och hans kor rymde ibland till vår trädgård. De tyckte nog att det fanns massa gottisar att äta men å andra sidan bjöd de på gödsel. Jag gick ner i kohagen och samlade litet torkade komockor som var mumma för min trädgård.

    Apropå röda katter så älskar jag också röda, egentligen de solitt röda och då helst av rasen brittisk korthår. Vi hade tidigare två brittiska korthår en röd hane och en brunspotted hona. Hanen blev sjuk och jag tvingades ta bort honom och honan föll offer för grannens jakthund tror vi. De katterna vi har nu är två som vi räddat från att gå under, Lovis skulle skjutas och Skorpan hittade vi som kattunge när letade efter vår honkatt. Så det kan gå! Kram Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle just titta in till dig när jag såg att du hälsat på hos mig... två hjärnor samma tanke... Så det finns röda av Brittisk korthår också. Det är även min favoritras. Robusta och trevliga. Var på gång att köpa en grå men hjärtfel upptäcktes och i samma veva blev vi adopterade av en kull som flyttade in på uthuset. De bästa katter man kan ha även om jag hade valt andra färger om jag själv fått bestämma.
      Kramen
      Anette

      Radera
  9. Så härligt med kosläpp......jag skrattade när jag läste om korna.
    Ett ton i månaden är ju helt otroligt mycket.
    Kor för mig är sommar. En Bullerby sommar, där man som liten gick barfota på grusvägen på väg till lanthandlen och bredvid låg kohagen. Koskit luktar speciellt, som barn var det väl inte uppskattat, men nu som vuxen kan man doft minnas och tycka det var ljuvligt. Även surrandet av alla flugor som fanns där.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  10. Uj vad mycket information. Hur ska jag kunna komma ihåg allt det.
    Kor är fina och har så snälla ögon. Korna på bilderna hade det förhoppningsvis varmare än de jag såg släppas ut. Det var bara 3 grader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov behöver man inte komma ihåg allt man läser!
      Kramen
      Anette

      Radera
  11. Härligt med kosläpp! Läste i tidningen om olika kosläpp så jag och maken bestämde att vi ska hålla utkik inför nästa år för det ser onekligen roligt ut!

    SvaraRadera
  12. Jag hade ju inte kosläpp utan koisläpp ;)

    Vad roligt att jag vunnit och jag var helt säker på att jag svarat! TAr gärna en tavla och min adress är:

    Veronica Axelsson
    Sandagen 20
    194 63 Upplands Väsby

    Kul kul och kram

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart inlägg med helt fantastiska bilder! Jag gillar kor, är född bondtös och under många år jobbade jag på en gård med mjölkkor, för mig är det riktiga livet (även om det är slitsamt).
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. ETT TON!!! "Himmel o pannkaka" :))) Ja kor är för mysigt! Landet...hagar...kor...så härligt svenskt!
    Vill ha alla bondgårdar kvar,msom det var förr!

    Härliga bilder!

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  15. Jättefina bilder allihop men den första när man ser brådskan att komma ut känns lite extra. Växte upp ett par hundra meter från farfars kor. Kommer ihåg att det var lite extra passning där när de släpptes ut. Jag tar också tacksamt emot en del av de där tonen. Visst är det fantastiskt när den legat ett par år...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  16. Åhhh vilka underbara bilder!! Jag blir glad ända in i hjärtat, "bonnunge" som jag är!! När jag var liten och vi hade kor, ja då hade man kanske inte kosläpp som idag, men jag minns att min pappa alltid var noga med att de skulle ut en mulen dag, för just som du skrev, inte bli totalt förblindade.
    Ett ton...ja men då skulle du ju klara dej med en ko...fast det är klart, det är väl behändigt att ha den på andra sidan stängslet och sen bara hämta gödningen...Mindre besvär så kanske.
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Fina bilder!Vi har också kor..som vi mjölkar..både bruna(röda) o svart/vita.Vi hade biffdjur(köttdjur) och grisar före men började med kor hösten 2013.Ha en bra dag o det va en intressant läsning!!!

    SvaraRadera
  18. Tänk vad kor är söta. Härliga bilder du bjuder på.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  19. Vilka härliga bilder du bjuder på , korna ser verkligen ut att trivas. Tack för intressant information, mycket jag inte visste om kossorna.
    kram Frida

    SvaraRadera
  20. Jag får väl lov att klämma in med lite dialekt "tjynnan" vilket betyder kossorna på Jämtska :D Härligt med utsläppta glada kor verkar som de vill kela med, kram Katta

    SvaraRadera
  21. Ett ton koskit i månaden, inte illa bajsat, *fniss*
    Vi bor på landet och har marker utarrenderade till 'bondegrannen'. Så vi ser olika 'kosorter' här, även hästar.
    Så underbar härligt för kossorna att få komma ut i friska luften, inte konstigt att de hoppar och springer som galningar, det hade jag också gjort, hi hi . ..
    Sen är min dotters man storbonde, men att få lite råmjölk är det svåraste man kan be om, (alla vill ha).
    Många bra frågor till tipspromenad som jag tar av ditt inlägg.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  22. Vilka härliga bilder på kosläpp. Själv missade jag dessa i år. Visst är det underbart att ha närhet till djur, där man bor. Själv har jag hästar i hagen på andra sidan vår lilla väg. Tack för all information, för det var en hel del jag inte visste om kor.

    SvaraRadera
  23. Härligt inlägg och härliga bilder.. Ända sedan jag var barn har jag älskat kossor.. Tyckte då att de hade så snälla ögon..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  24. Så fina bilder du tagit på kossorna, riktiga
    proffsmodeller. Det är sociala snälla djur, men
    det finns några lite griniga också.
    Visste inte att det blev så mycket bajs, och från
    bara en ko.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  25. Hi hi... vilka härliga bilder du tar!!! och vilken
    super lyx att få gödsel...
    Fast jag brukar sno lite av hönsen... gör inte du det?
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  26. Hahaha ja herregud vad de skiter!! :)) Vår granne har kor. Och lite andra djur också. När de slagit höet får korna komma ut på ängen framför vårt hus. Så fridfullt det är att sitta på altanen och se dom. Det är ett privilegium att ha djur så nära tycker jag. Jag vill inte ha deras ladugård närmare måste jag ändå säga med risk för att verka kinkig. Men vi är väldigt tacksamma för att de håller landskapet öppet. Tänk vad det växer igen snabbt annars. Många ängar är borta och kvar är ett hav av ris och skog. Inte lätt att vara bonde och många slutar. Det är mycket synd och en förlust tycker jag.

    Vi har höns som sköter gödslandet. De är iofs i hönsgården men det är lätt att ta reda på deras gödsel om man vill. Tror jag såg någonstans att du har hönor du också. det ska jag kika närmare på nu :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  27. Mysigt med kossor....härliga bilder !
    Ha en fin dag!
    Kram bia

    SvaraRadera
  28. Kor är underbara, vackra och roliga att titta på. Vi har alltid haft kvigor som grannar i närmsta hagen, de har världens lyxhage med strandtomt, kan gå ner i älven och vada när de vill. Fast de senaste två åren har grannarna sina hästar där istället, korna är längre bort och vi ser dem inte från tomten. Minns att de brukade söka sig ner mot oss på kvällarna, det var skugga i den delen av hagen då. Vi pratade lite och så sprutade jag med vattenslangen rätt ut i hagen, det var populärt, de ville ha en dusch och försöka dricka lite samtidigt.

    /Jenny

    SvaraRadera
  29. Härliga bilder på kossorna :) Det är fina djur, fast jag kan inte så mycket om dem.
    Varje gång vi åker till vårt badställe får vi gå igenom en kohage. Där går de och betar fritt nästan alldeles intill havet och de ser så snälla ut :) En gång såg vi kor som stod i vattnet och svalkade sig.
    Mvh Ulla

    SvaraRadera
  30. Ett så´nt intressant inlägg du har skrivit och vilka fantastiska bilder. Kul att läsa all fakta om kossan.
    Jag känner ett lugn de gånger som jag står vid en kohage och tittar - det är kanske det som heter "kolugn" som vi säger här i Värmland.
    Må så gott och trevlig helg!

    SvaraRadera
  31. Så mysigt! Jag var med förra våren när grannen släppte ut sina tjurkalvar. Tror att de var åtta veckor. Vilka skutt och språng! Underbart att se. Jättefina bilder!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  32. Vilket härligt inlägg om kor. Så söta de är. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  33. Ååå jag gillar också kor. Har dem dock inte så nära som du men har dem en bit bort och vi brukar spana in varandra när jag är ute på morgonpromenaden.
    Så härligt att få massa ko-gödsel, det måste växa som bara sjutton hos dig;)

    Roligt att du gillade mitt nässelinlägg, japp nässlor är en fantastisk växt och den smakar inte så illa heller. Just nu väntar jag med spänning på mitt nässelvatten som väntas vara färdigt till helgen. Här ska nässelvattengödas så det står härliga till.

    Tack för titten inne hos mig så jag kunde hitta till dig.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  34. Så mycket du vet. Lyckliga kor är en härlig syn. Kosläpp lite varstans nu. Gillar gillar gillar.

    Kram.

    SvaraRadera
  35. Tack för trevligt reportage. Som bonde blir jag alltid glad när någon för kornas talan. Jag började mitt yrkesliv som djurskötare på en mjölkgård och sedan var jag avbytare på fler olika gårdar under några år men nu är det bara får som gäller. Kram Elisabeth

    SvaraRadera