lördag 10 maj 2014

Nytjärat i potagen

Kände för att svänga mig med lite franska idag... Fast potage är väl nästan det enda jag kan på det språket... Det handlar ju helt enkelt odlingslådorna som fått sig ett vårlyft med klassisk roslagsmahogny dvs 1/3 tjära, 1/3 linolja och 1/3 terpentin. Tjärdoften har legat tung över trädgården hela veckan och blundar jag får jag en känsla av hav med måsarna i bakgrunden. De dyker förstås inte efter fisk i småländska inlandet, utan följer bondens traktor som ett skränigt moln över fältet. Det är en härlig bild det med.

Östra portalen. Bilden tagen innan regnet kom och bevattningen var på

Östra portalen i en annan vinkel. I förgrunden krukade perenner som ska användas i ny del av trädgården och frösådda plantor som bara måste räddas. I bakgrunden vit odlingstunnel av allra enklaste slag och höstjordgubbar i amplar


I odlingstunneln har jag tat soi närmast i bild och pak choi längre bort. Fantastiska grönsaker att woka. Sådda på friland i kallbänk så de har inte vuxit så mycket ännu. Väven är mest till för att skydda mot kållarver men jag ser små hål i bladen ändå. Det gör i och för sig inte så mycket. Mest en utseendefråga. En del ogräs har också poppat upp de senaste dagarna


Jag har också satt svartkål, salladslök, vårlök, olika sallater, rädisor, morötter, mangold, vårgyllen, mizuna, dill och persilja. Nu väntar ärt- och bönplantor på utplantering och sen ska jag också få plats med två squashplantor, ett par tomatplantor och fler kryddor. Allt finns på skiss och jag kommer att hålla mig någorlunda till planen eftersom lådorna är gödslade olika mycket för olika grödor enligt växtföljden. Potatis och pumpor får inte plats här utan odlas hos svärfar.
Vitlöken såddes i höstas och artar sig bra. Den kommer att räcka till fin fläta och försörja oss hela året plus ge utsäde till nästa.

De remonterande höstjordgubbarna som jag odlar i amplar har redan gott i knopp. Det har aldrig hänt att försäsongen börjat så här tidigt och nu kommer de att ge bär i upp till tre omgångar fram till frosten tar dom i höst... Kanske kan jag äta egna jordgubbar på julafton!

Spenatskräppa Rumex patientia. En gammaldags perenn grönsak som är lättodlad och full av vitaminer och mineraler. Används färsk som sallad eller som spenat fast med kortare tillagningstid. Denna planta inköptes på Tradera och kom åkandes i en plastpåse i ett vanligt kuvert. Man kan säga att spenaten redan var färdighackad för bladen låg i småbitar. Pålroten däremot var det liv i och den kämpade på med att skaffa nya blad hela första säsongen och jag pysslade om den efter bästa förmåga. Sen dess har den blivit flyttad flera gånger och klarar sig numera utmärkt. Den kommer att sprida sig och bor nu tillfälligtvis i ett av de djupa metallfacken i kryddhörnan

I västra portalen har en alpklematis slagit ut i veckan. Den skulle behöva hjälp med att komma upp på portalen lite bättre, men än så länge gillar jag den där tussen som hänger ner som en ostyrig lock

Ha det fint mina vänner och glöm inte att min utlottning av agave och trädgårdscitat pågår till och med onsdag 14 maj.
 

http://rostochradisor.blogspot.se/2014/04/utlottning.html

46 kommentarer:

  1. Vilken lycka att kunna få gå runt bland allt det vackra. Så inspirerande. Ha en trevlig helg!
    Kram Ann

    SvaraRadera
  2. Men vad vackert och välordnat du har det. Får nog bättra mig några kilo på den punkten. Jag odlar fortfarande helt platt i ett fyrkantigt trädgårdsland. Jag har mycket att lära.

    SvaraRadera
  3. Vilken ordning och reda du har. Vackert också . Jag fattar inte att vi bor i samma land. Här är det sååå kallt och trist. Min alpklematis vit har stora knoppar. I odlingslådorna är det sått men inget har kommit upp. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Men åh! Vilket paradis! Lycka känner jag när jag tittar på dina bilder.

    Jag har äntligen blivit med odlingslott. Nu har jag startat med att rensa den, vända jord och ta bort skrotet som var lämnat. Det kliar i mina händer efter att starta.
    Men samtidigt så vet jag att jag inte bara kan kasta mig över allt på en gång=))
    Har du något tips om vad jag ska tänka på när det gäller planerandet?

    Härlig fortsatt lördag till dig/Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Men vilken FANTASTISK köksträdgård - ser superproffsig ut !!
    Funderar också på en klematis till ingångsportalen till min köksträdgård.
    Det blir det nog nu efter att ha sett din - så härligt med "hänget"!
    Så snyggt med hängamplarna med jordgubbarna och knopp redan nu - en remonterande sort vill jag också ha !
    Tack för alla inspiration !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Den som har ett trädgårdsland är rik tycker jag och nu triggar du igång min odlingsnerv. Åh, vad jag längtar efter att få börja odla mina egna grönsaker igen men det får vänta till nästa år. Först ska här rivas skrangliga utbyggnader på uthusen men sen så. Du har det så välordnat och fint, galet fint! Kram Merja

    SvaraRadera
  7. Skøn urte- og køkkengård- fint med alle de firkantede bede.
    Buerner er gode til at skabe højde- ser bare godt ud!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  8. Vilken underbart härlig trädgård du har! Och tänk jordgubbar till långt fram...
    Jag har i alla fall "vanliga" gubbar och en hyfsat fin alpklematis, alltid något!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Vilken köksträdgård och så välorganiserad! Helt otroligt! Tack för att du låter oss njuta av det och låta oss inspireras!

    SvaraRadera
  10. Den där spenatkusinen blev jag nyfiken på! Inspirerande bilder från köksträdgården. Är sugen, gillar verkligen att gå ut och bara plocka men tiden räcker inte nu. Då är det kul att titta in hos er andra för att spara undan idéer.

    Ha en fortsatt härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  11. Men oj, så fint! Den ser ut som en äkta fransk potager:-). Så inspirerande (som alltid).

    Ha en fortsatt fin helg!/Eva

    SvaraRadera
  12. O så vackert och så mycket fint du redan hunnit så och få upp. Mitt trädgårdsland ligger än så länge orört men jag hopas att jag får lite tid att fixa nu till veckan.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Men du skojar, vilket underbart "odlings-låde-landskap" du har!!! Så vackert, så proffsigt! Och Alpklematisen på bågen - Mmmmmm......Nu fick jag en energi-kick av alla dina fina bilder! Tack!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  14. Så himla vackert och välorganiserat du har det i din köksträdgård. Underbara och inspirerande bilder :-)
    Nu vill man ju bara sätta igång med sin egen trädgård. Första natten med +grader har vi haft :-)
    Nu får man verkligen hoppas att det fortsätter så.

    Ha en fin dag
    /Heléne

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig odling du har ;))......tänk att gå där och plocka, hihi.....
    Ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar odling :) Härligt att kunna plocka sina grönsaker själv.
    Kram Frida

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar köksträdgård du har!
    Och doften av tjära är ljuvligt speciell.
    Må så gott i veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. Jag har läst franska många år i skolan, men visste
    inte vad potage betydde. Du har en fantastisk trädgård,
    så fina odlingar. Vilken ordning, och så många sorter!
    Ska bli kul och följa detta.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  19. så otroligt fint du har det.
    Ha en bra vecka!
    Hanna

    SvaraRadera
  20. Vilken vacker köksträdgård du har!
    Här kom trädgårdsarbetet av sig när kylan och regnet kom.
    Hoppas på en bättre vecka nu.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  21. Wow så underbart och ljuvligt du har skapat! Vilken miljö så harmonisk!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  22. Åh, vilken trädgård du har! En sådan dröm. Men den gör sig inte själv förstår man ju.

    SvaraRadera
  23. Mmmm...for en oase!..og potage gir så gode vibber:)
    Fint og ordning ,med flotte detaljer...I love it!
    Fin ny uke:)

    SvaraRadera
  24. Vilken härlig köksträdgård! Till lyst för ögat och jag förstår att den förser er med grönsaker under stora delar av året. Alpklematisen var väldigt vacker!

    Ha en finfin vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  25. Tres bien! Vad vackert du har i din trädgård, så prydligt det ser ut med alla odlingslådorna!

    kram Gunilla

    SvaraRadera
  26. Vilka vackra odlingar du har!

    Kirsten

    SvaraRadera
  27. Ååå, vilken jättefin köksträdgård du har, eller potager. :) Här är den inte lika välordnad och framför allt är det bara rabarber och gräslök i den än så länge. Det snöade ett par dagar förra veckan, så det känns ju inte fel att ha avvaktat direkt.
    Jag inspireras av din så länge!!

    SvaraRadera
  28. Tack för den översättningen, och vilken trädgård du har! Härifrån vill jag gärna se många fler bilder. Du har ordning och reda där ser jag och grus mellan alla potagen, det måste vara en fröjd att gå där och följa växtligheten!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  29. Vilken smart och snygg upphängning av Jordgubbs amplarna du gjort!!
    En mycket snygg Potager!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  30. Jösses, vad det växer hos dig! Det ser ordningsamt och frodigt ut, så där så man blir sugen att gå ut och sätta igång och få det i alla fall lite åt det hållet.
    Agneta karm

    SvaraRadera
  31. Vilken underbar köksträdgård du har! Och portalen med klematis är så fin, vilken entré till köksträdgården!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  32. Vilka underbara odlingar! Om jag så kämpar i 50 år så kommer jag aldrig ens halvvägs till Dina trädgårdsland. Fast å andra sidan skulle dom sista åren bli jobbiga och inte ta sig så bra...för hur mycket orkar man efter 100...egentligen.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  33. Jag blir alldeles stum - vilken vacker köksträdgård!!! Är så imponerad och tycker mig nästan kunna känna en doft av tjära. Wow!!! Blir jättenyfiken på hur du har tagit bilderna för att få det vackra ljuset och färgen i dem. Allt är så perfekt snyggt!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motljus/sidoljus och dessutom mjukt kvällsljus är det enda knepet. Sen glittrar ju alltid ljuset så fint i vattendroppar och spridaren är ju på.
      Så lågt iso som möjligt, så lång tid som möjligt och kort skärpedjup på klematisbilden.
      Kan du inte ställa in manuellt på din kamera så använd förinställningarna solnedgång och på klematisen närbild.
      Kramen
      /Anette

      Radera
    2. Tack snälla för att du delar med dig. Jag fastnar så lätt i hur jag brukar göra och glömmer att utvecklas. Periodvis använder jag manuella inställningar jättemycket, periodvis glömmer jag bort och kör auto av lathet. Minns du vilket skärpedjup du körde på potagebilderna?

      Solsken
      //Linda

      Radera
    3. Man får prova sig fram. Antagligen har du + - knappar där du kan krypa in bilden på riktigt nära håll redan i kameran och se hur skärpan är. Antagligen zoomade jag lite också.

      Solsken till dig med
      /Anette

      Radera
    4. Ah, nu ser jag att du arbetar som fotograf. Scrollade ner och läste din presentation. Förstår att du har foto som yrke för du är väldigt duktig!

      Radera
  34. Vad det växer hos dig, och vad fint du har!!! Nu har vi finväder, hoppas det håller i sig eftersom jag är ledig ett par dagar. Alpklematisen är helsnygg!

    /Jenny

    SvaraRadera
  35. Men åhhhhhhh.... så fint du har det!!! skulle
    vilja strosa runt där och kolla på allt! =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  36. Vilken fin köksträdgård! En sån drömmer jag om att ha! Har gott om plats men det är så mycket som ska ordnas ... Får komma tillbaka hit, drömma och inspireras av dina vackra bilder igen när jag kommit närmare realiseringen av en egen köksträdgård! :)

    SvaraRadera
  37. Fin trädgård har. Det gav mig inspiration till mitt växthus- och trädgårdsprojekt! :-)

    SvaraRadera
  38. Wow!!!! Vilken underbar köksträdgård du har. Så vacker och så mycket trevligt att äta. Ljuvliga bilder dessutom!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  39. Så fint och ordnat du har med odlingarna. Jag önskar också få åt det hållet nu när vi bygger växthus och ska ha sålådor där.

    SvaraRadera
  40. Det är nåt speciellt med tjärdoft ändå. Din köksträdgård, med klematisen hängande lite "slarvigt" så där, ser helt underbar ut!
    I mina lådor har tyvärr myrorna flyttat in i. Grrr. Läste precis att malen nejlika kan hjälpa för att få bort dem. Imorgon ska jag ut och krydda tillvaron för dem...

    Ha en fin kväll!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  41. Så himla fint!! Här vill jag titta mer, synd att jag har lite bråttom nu, jag återkommer.... ;)

    SvaraRadera