söndag 25 september 2016

Lilla stumpan

Ni som följer mig kanske kommer ihåg att jag hade tre kycklingar som blev mammalösa när räven var framme. Vi lyckades aldrig fånga räven, men såg den alldeles utanför huset en kväll och hittade rävbajs en meter från hönsburen, i grönsakslandet och på vägen utanför. Det var en orolig tid och när vi lämnade huset hölls kycklingarna inne.
En annan hönsägare i byn fick påhälsning inne i hönsgården. Blev av med flera djur och andra skadades. Förstås en tragedi. För när man har dem i trädgården och umgås dagligen är de personligheter och en del av hushållet. 
Den vanligaste frågan jag får är just om jag inte blir av med många höns när de får gå fria. 
Nej, det blir jag faktiskt inte. Ibland förlorar jag nån, men de andra hinner snabbt gömma sig. När ett rovdjur kommer in i hönshuset däremot har de ingenstans att ta vägen och man mister lätt hela flocken.



Två kycklingar är kvar av Majas kull, en höna (grå) och en tupp (svart). De höll sig länge för sig själva, men nu bor de i hönshuset tillsammans med de andra sen ett bra tag och hänger med i flockens rutiner under dagen. Petra, en av de svarta har ett ont öga till dem och jagar bort dem mot sin gamla bur titt som tätt, men kycklingarna är kaxiga nog att söka sig tillbaka till flocken igen så fort hon vänder ryggen till.



Fortfarande håller de två syskonen ihop, men nu blir det i alla fall inte fullkomlig panik när de kommer ifrån varandra som det blev i början. När en kyckling kommer ifrån gänget eller sin mamma, stannar den där den är och piper väldigt högt och hjärtskärande. Lilla Stumpan som jag kallar henne, hade en väldig förmåga att gå i egna tankar och komma ifrån sin bror rätt ofta, men nu har hon bättre koll, hittar i trädgården och klarar sig själv även om de gärna letar mat sida vid sida och söker sig till varandra när det är lunchvila.




Det där med namn var svårt denna gången. Jag brukar döpa hönsen efter utseende, men en ganska gråaktig, viltfärgad höna, vad kallar man den? Kom på mig själv med att säga lilla stumpan titt som tätt... men var är du lilla stumpan, här kommer din mat lilla stumpan, här får du en jordgubbe lilla stumpan och då fick det bli Lilla Stumpan. Det verkar bli en riktigt rar liten höna. Än så länge bara två månader gammal, så hon kommer att växa ett tag till.

Allt gott

Ps. På de här bilderna syns det hur torrt det är. 35 mm regn på sex månader och trädgård på sandplatå.


31 kommentarer:

  1. Det är ett härligt gäng du har.

    SvaraRadera
  2. En fin läsning om "efter" att läsa till morgonkaffet. Jag lockas av tanken av att ha egna höns, men räds den, för tänk om det hemska händer, det där att räven eller någon annan ovälkommen ställer till skada. Har man redan en personlig relation till växter, då blir det så även med hönsen. Har plats, tid och halvt om halvt lust, men som sagt...
    Ha en skön söndag.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Har en fråga igen! I mitt inlägg på bloggen har jag en fetbladsväxt som jag inte vet namnet på. Har du ngn aning?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin! Hittar inget kommentarsfält på din blogg. Har tittat på fetbladsväxten men det är tyvärr inget jag känner igen. Plantsäljaren kan nog svara på frågan.
      Lycka till
      /Anette

      Radera
    2. Tack för att du försökte! Nej ngt kommentarsfält har jag inte, utan Gästboken är till höger på sidan.
      Kramar Karin

      Radera
  4. Lilla Stumpan låter kärleksfullt och fint tycker jag. Torkan....här kan vi snart säga hej till kineserna genom de djupa torksprickorna. Östra svealand får sällan regn och ofta bara som diskreta dugg som fastnar i trädkronorna. Vi har genom åren kallat vårt trädgårdsland för Kalahari av en anledning. Det vill till att man har tunnor som samlar ihop det som kommer, att vattna med dricksvatten känns inte OK. Be Stumpan och de andra så kanske de gör en regndans åt dig. Eller nöjer de sig med sandbad? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju trevligt med nya bekantskaper även om man hellre träffas än genom torrsprickor! :D Att vattna med dricksvatten är inte ok. Vi kör i tankar från sjön och har gott om vattentunnor, men de är också fyllda med sjövatten och hönsen föredrar definitivt sandbad. De har ju mer dun än fjädrar och trivs inte i fukt över huvud taget.
      /Anette

      Radera
  5. Passande namn på en gullig höna som inte heller blir så stor när hon blir stor. Hur många tuppar har ni nu?
    Torkan torkan. Inte heller vi har fått en droppe på jättelänge. Vi rotvattnar buskar och fruktträd men rabatter och köksland klarar sig faktiskt ganska bra, förmodligen tack vare lerjorden.
    Är det inte idag du har öppet hus i växthuset?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppet hus i växthuset den 8-9 oktober, idag är det jätteloppis i grannbyn. Snart på väg dit. Vi har bara en tupp som sköter tuppsysslor, övriga ärtonåringar ännu och när de börjar bråka kommer de att bli utsorterade därför får de inga namn. Lilla Stumpans bror är kvar som sällskap åt henne, annars hade han inte varit kvar.
      /kram Anette

      Radera
  6. Jag blir olycklig bara jag hittar rester av en vild fågel i min trädgård - tragedi för den ena och mat för att överleva för den andra, förhoppningsvis. Men ibland är grannarnas tjocka katter, som hälsar på, starkt misstänkta. De får säkert mat hemma men jaktinstinkten tar över.

    SvaraRadera
  7. Vilket underbart inlägg, jag blir nästan sugen på att skaffa höns själv. Lilla stumpan passar ju bra som namn till den lilla hönan.
    Ha en bra dag/Hans

    SvaraRadera
  8. Lilla Stumpan är ju ett alldeles bedårande namn på denna lilla stumpa :)Så fint att de fortfarande håller ihop hon o brorsan även om de nu blivit större :)Regnbristen hos er måste väl vara rekord? Vi har också vansinnigt torrt även om vi fick en hel del regn närmare 3-400 mm i juni-juli, fattar inte var det tog vägen för nu är det mycket som måste stödvattnas i trädgården. Hoppas att ni snart får vatten. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Som vanligt ett härligt inlägg och så fina bilder på dina fina höns! Lilla Stumpan låter som ett alldeles passande namn :)
    Vi har nog inte fått mycket mer regn här heller under samma tid - fruktansvärt torrt även här alltså... och ingen svamp!
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  10. Så härliga dina höns är och passande namn på den lilla .Otroligt att allt regn har gått förbi er men dom hade samma bana alla lågtryck och den banan var vi på med 300 mm i augusti före det regnade det hela tiden också ,trevlig söndag ,Nette

    SvaraRadera
  11. Hej Anette!
    Undrade just vad bror fick för namn, men fick svaret här bland kommentarerna. Hoppas det går bra för dina tonåringar och övriga, så de får fortsätta att gå och sprätta omkring. Helt ljuvliga.
    Ha en fin söndag / Marika

    SvaraRadera
  12. Så hjärteskärande om Lilla Stumpan.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Gud så söta!! Charmiga! Trist med räven, hoppas att han håller sig borta nu... :( De senaste åren har dottern haft kaniner i våra hönshus men just nu står husen tomma. Blir lite sugen att skaffa höns när jag ser dina sötisar :)

    kramizar aka

    SvaraRadera
  14. De är så underbara dina fina dunbollar till höns ! Jag tror som sagt att jag är för vekhjärtad för att skaffa några :( Inte bara för alla faror som lurar här utan också för att man måste kunna "ta bort " någon tupp eller vid sjukdom om det behövs..Tror varken jag eller maken klarar det :( Min granne som har höns och uppmuntrar mig att skaffa har även erbjudit sig att hkälpa till vid sådant obehagligt men nödvändigt medan jag nog skulle ringa veterinären :D Tänk vilken skröna det skulle bli här på landsbygden : Den tokiga stockholmaren som ringde efter veterinären för att avliva en höna med spruta !! :D Hihihi... jag skulle bli berömd .. Kram

    SvaraRadera
  15. Gulligt namn på en höna pöna. Ja vi märkte torkan när vi bilade genom småland hem från Skåne. Här går ju grannens höns som om de ägde vår tomt. har gjort små gropar i rabatterna där de ligger och ja jag vet inte vad dom gör riktigt. Fina är dom fast inte lika fina som dina. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  16. Det var ett gulligt namn på lilla hönan!
    Här kom 7mm i fredagskväll, men då jag var ute och grävde i lördags var det torrt, torrt, torrt. Så nu vattnas Rhododendron flitigt. Ha nu en bra ny vecka! Kram

    SvaraRadera
  17. Dina berättelser om hönsen är alltid så trevliga, de är ju som era familjemedlemmar. Ja, torkan är lite besvärande för växtligheten, jag vattnar inte i trädgården utan hoppas på att det kommer regn snart. Jo, jag vattnar ju mina sensommarsådda grönsaker förstås men de är inte så många.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Vilka små sötisar. Dunbollar nästan. Tänk vilka personligheter de är och har verkligen en känsla för vem som är närmast hjärtat.
    Ha nu en skön och bra vecka, bäst att njuta så länge det går.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  19. Du kan verkligen vad hönorna vill och kan. Härligt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  20. Så rara de är! Vilka personligheter! Jag skulle fästa mig så.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  21. Tycker om att höra fortsättningen på historien om de små kycklingarna. Lilla stumpan blir väl jättebra namn, hon blir säkert en speciell höna på många sätt.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  22. Roligt att du tittade in på min blogg o lämna kommentar :) Intressant med nya bloggbekantskaper...är själv lite lat med kommentarer,men borde skärpa mej. Ha de gott/Saga

    SvaraRadera
  23. Sann syskonkärlek! Så otroligt söta de är :)

    Kul att höra hur det går för dem.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  24. Jag läser och lär mig vad som kan hända när man har höns. Mycket trevlig läsning och jag lär mig massor.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  25. Men sååå enormt söta dina höns är.
    Trevlig läsning om hur dom har det och jättefina bilder.

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  26. Härlig läsning om kycklingarna men inte lika härlig om torkan. Ibland ger sig namnen av sig själva. Av 3 kattungar som vår numera döda katt fick så skrek och pratade en av dem från första andetaget. Jag vet för katten kättlade i mitt knä... Ibland kallade vi honom 'Gossebosse' för han ville ha enormt mycket närhet andra gånger 'Gnällhans' för han lät ständigt. Men allt som oftast var han 3:an som sistfödd :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera