söndag 4 september 2016

Tomatreportage

Nej, nej, nej... Så här långt har faktiskt hösten inte kommit hos mig! Det är fortfarande sensommar och grönt om än lite rufsigt som efter en bra fest.


Bilden på mig är från i fjol i samband med reportage om tomatskörd. Efter fem år som skribent och trädgårdsfotograf tycker jag fortfarande det är lika spännande att se hur redigeraren använder materialet jag levererar. Jag tycker hen fick till det så fint. Du kan se resultatet i Hus & Hem Trädgård nr 6/16 och så får du också mina bästa recept på torkade marinerade tomater, tomatmarmelad, små gröna inlagda tomater, och superfavoriterna bastomatröra och ketchup.

I år har jag haft tomater i två växthus, inomhus i fönstret, i amplar och på friland. Växthusodlingarna har haft sin topp, men än finns det lite kvar som ska mogna. Lagom att vi hinner äta och ge
bort.
 

Hittills har det blivit ca 43 kg på vår lilla villatomt och hela vinterförrådet av basröror, soppor och såser finns i frysen. Kommer inte att köpa den minsta lilla tomat i vinter. På pizzorna blir det egna såser och halvtorkade, marinerade tomater.

Utomhus ger ampeltomaterna ´Tumbling Tom Red´och ´Tumbling Tom Yellow´ som bäst nu. Goda att äta som snacks eller dela,  steka lite hastigt, servera som tillbehör, varma med honungsvinägrett och färsk slätbladig persilja.

Frosten sätter förstås P för det roliga rätt som det är. Då får amplarna flytta in i växthuset och eftermogna. Andra år har jag buntat ihop rankorna och hängt dom på klädkrokarna i hallen eller haft dom som gardin i fönstret. Alla knep är tillåtna för att klämma det sista ur sommaren.

Gröna inlagda små syltade tomater är favorit som tillbehör till aubergingryta eller ratatouille. För länge sen när jag var köttätare, ett självklart tillbehör till söndagsstek och grillat.


Här kommer receptet som jag ärvt av mamma:


Syltade gröna tomater
1 kg jämnsmå gröna tomater
1 msk salt per liter vatten
salt
Lag
3 dl ättikssprit
3 dl vatten
4 dl strösocker
1 bit kanel
10 kryddnejlikor
4 bitar muskotblomma

1. Skölj och picka tomaterna med sticka eller vass tandpetare. Förväll dem i kokande saltat vatten nätt och jämt mjuka, 3-5 minuter.

2. Lägg tomaterna i väl rengjorda glasburkar.

3. Blanda samman alla ingredienserna till lagen i gryta och koka upp. Häll lagen het över tomaterna och tillslut burkarna. Förvara svalt.


Tips för god hållbarhet

Diska och skölj burkar, flaskor, lock och korkar noggrant innan de används. Torka dem i ugnen och sterilisera samtidigt genom att hetta upp till 100° under några minuter. Fyll dem medan de är varma och sätt på lock direkt.


 Allt gott








15 kommentarer:

  1. Vilket himmelrike du har hos dig Låter så härligt blir lite avis på din energi och odlarglädje. Önskade att jag hade lite mer av detta, det kanske kommer med tiden har nog lite för mycket annat just nu med husbygge och sånt.( men det hade du ju med)Jag njuter i alla fall av dina fina inlägg. Idag åker jag till Annika Christensen på besök ska bli så kul.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset på syltade gröna tomater. Blir säkert några man kan göra det på. De som inte hinner bli röda. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Jag blir både inspirerad och imponerad över din glädje att ta tillvara på bästa sätt och också att du så gärna delar med dig av allt det goda till andra. Gröna tomater går inte hem här hos oss, konstigt nog, vi som annars älskar tomater, men kanske ditt recept är just det som saknas? Jag ska testa...Tack Anette för tipset!

    SvaraRadera
  4. Jösses vilken tomatskörd. Hoppas du fortsätter med skrivandet, fotograferandet och bloggandet. Uppskattar din blogg och dina reportage mycket. Inser att det är en hård konkurrens som frilans.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Wao...43 kg tomater, hittills, kommer med all sannolikhet att bli många fler tomatkilon innan din tomatsäsong är slut.

    SvaraRadera
  6. Namnam! Jag provsmakade en himla massa olika varianter med tomat igår på Enköpings trädgårdsdag. Nästan alla var mumsiga så dina recept ska "genast" provas :)

    SvaraRadera
  7. Otroligt vilken skörd, måste vara jättebra att slippa köpa.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt att ha egna tomater att göra såser och inläggningar av så det räcker hela året! Du är superduktig! Jag har mina Vilmor som står på fönsterbrädorna och de levererar massor, jag är så glad för dem.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Tack för receptet av gröna tomater. Få se om det blir så många att jag kan lägga in dom. Det måste vara helt otroligt att ha så mycket egna tomater att göra olika saker av. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  10. Grattis till reportaget!jOch i år SKA jag sylta gröna tomater, ska testa ditt recept - och skaffa tidningen, förstås.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Först så bra bild! ... och att du sedan skördat så mycket tomater och kan ta tillvara på dem också... och tack för recept på gröna inlagda tomater. Det har aldrig blivit att jag gjort.
    / Luna

    SvaraRadera
  12. Hej Anette, vilken tur att det inte var årets bild, hi hi . . . för jag tänkte jisses vad flitens myra håller igång. Då måste jag skämmas för jag gör inget sådan, jag har ju inga gröna tomater ej heller de andra färgerna och sorterna.
    Japp då slapp jag skämmas, men det vattnas i gommen av att bara läsa receptet, 'fniss'
    Sen har du ju det fantastiska växthuset som ger dig en härlig skörd, ger och ger . . .
    Jag måste kolla igenom lite på dina andra inlägg, har ju varit borta ett bra tag,
    det berodde inte på sjukdom eller blogg-torka utan annat strul med 'teknikens under'.
    Givetvis har jag och Rolf haft en del att pyssla med både i trädgård och hjälpa barnbarn med hus-trädgårds fix, många bilturer, tur och retur = 20 mil.

    Sköt om dig. kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Ja, visst är det spännande att se vad redigeraren får till :D

    Härligt med tomater. Jag hade tänkt konservera tomater, men trots att vi har hur mycket som helst så går det i år åt. Äter tomater till allt :)

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  14. Tomater, tomater, tomater, överallt tomater ..... Oj, vad jag ser fram emot att få skriva det på min egen blogg. Men jag är nöjd med det lilla som blev i år! Jag ha iaf fått ihop till en påse färskfrusna tomater i frysen. Det ska bli himmelskt gott att göra ratatoille eller köttfärssås i vinter. 43 kg, jisses!!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  15. Nu har jag läst din fina artikel i Hus & Hem Trädgård. SNyggt jobb!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera