lördag 17 november 2018

Fröställningar

Så klart är det inte bara prydnadsväxter som har vackra fröställningar utan även en hel del grönsaker.




Kronärtskockans ¨kotte¨ har en av de maffigaste fröställningarna. Det brukar ofta bli ett gäng kvar i landet som får bli mat och vinterbo åt små insekter. Jag gillar de runda mörka siluetterna som tycks ändra humör efter vädret. Krispiga, galaklädda i diamanter en frostig morgon, som om de nyss kommit hem från Nobelfesten. Svarta, tunga och mosiga dan efter när det åter töar.



Ärtväxternas fröställningar är också riktiga favoriter, med baljor och skidor i alla möjliga storlekar. Bondbönornas baljor blir alldeles svarta när de torkat men inuti är det bäddat med mjukaste vitt.


Det här är en fröställning av purjo. Den blommar andra året om man lyckats freda den från kaniner och rådjur.



Dillen känner väl de flesta igen, men har ni tänkt på hur vackra fröställningarna är som torkade. Jag låter oftast några av de stadigaste stå kvar så att de får självså sig över odlingslådorna, för de växer bäst när de själva får bestämma och passar jättebra för vintersådd. Andra sparas i papperspåsar för sådd i omgångar under året. Det är en rikedomskänsla när fröförråden är påfyllda.




När jag letade i mapparna dök den här omärkta bilden upp och jag har inte en susning om vad det kan vara. Kapslarna är ett par, tre centimeter långa och och fröna har en bård av små spröt runtom. Troligtvis är det ingen grönsak i alla fall. Är det nån som känner igen och kan hjälpa?

Allt gott


Fler fröställningar hos länksamlingen TrädgårdsFägring HÄR




12 kommentarer:

  1. Så vackra bilder Anette !
    Kronärtskocka måste jag ha nästa år - så vacker i alla faser. Nu måste jag ut i trädgården och kolla om det finns några vackra fröställningar även hos mig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte en susning. Men fröställningar är väldigt dekorativa =) Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  3. Fina fröställningar du visar :) Kronärtskocka är lite överreklamerad som mat men som blomma och så fröställning - helt perfekt. Dillen sätter jag gärna i bukett men i fortsättningen ska även fröställningar få stå kvar. Purjolöken har blommat här och en så vacker blomma i silvrigt rosa. Stora klot som svävade ca 1,5 m över backen :)

    Ha en fortsatt fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Frøstander er jo svært dekorative, men artiskokken tok prisen!
    God helg :)

    SvaraRadera
  5. Hej Anette!

    Den var sannerligen en skönhet, kronärtskockan! Den bilden kunde du göra en tavla av, skulle bli jättefin med glas och ram. Jag gillar också fröställningar, både i naturen och i trädgården. Tacksamma objekt för kameran när säsongen är över.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Fröställningar är fantastiskt vackert, och fotot på din kronärtskocka är underbart. Om man skulle roa sig med att försöka välja den vackraste fröställningen så skulle den vara en given kandidat. Dillkronorna är också fantastiskt vackra och jag brukar precis som du låta några stå kvar och fröa av sig.

    Frökapslarna på din sista bild var intressanta. Det ser ut att vara en växt som producerar många fröer. :) Men vilken, nej det vågar jag mig inte på.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Hej Anette!
    Vackre fröställningar, både dill och morot brukar få stå kvar, de är vackra. Trodde först din okända var en rädisa, men fröna har inte den formen. Du får så dem, och se vad det blir.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  8. Så vackra och väl beskrivna fröställningar. Tyvärr känner inte jag heller igen den sista.
    Kram

    SvaraRadera
  9. det finns så mycket skönhet i det lilla, fina bilder.

    SvaraRadera
  10. Kronärtskockan (och vallmon) har nog de vackraste fröställningarna av alla växter. Ditt första foto är som ett konstverk.
    Undrar så vad det sista är!?

    SvaraRadera
  11. Så vackra foton på fröställningar, inte minst kronärtskockan. Bra fågelmat är det också när fröställningarna får stå kvar här och var.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Jättevackra! Fint tagna bilder också!
    (Ps. Tack för materialet!)
    /Kitty

    SvaraRadera