lördag 12 januari 2019

Året som gått del 2


Juli. Jobbiga saker som fysisk smärta eller hur utsatt jag kände mig med odlandet under säsongen 2018 när det inte regnade på ett halvår, har sinnet en välgörande förmåga att sortera bort när det gått ett tag. Det är förstås också ett aktivt val att se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Kvar blir en del nya lärdomar och bilder på näthinnan av roliga stunder, som t.ex det här gänget unghöns som höll ihop hela sommaren och for runt som små ligister i marktäckningarna. Snövit och ännu namnlös beige ska bo kvar här och de svarta flytta vidare.




Augusti. Tomatsommaren var fantastisk för odlingen utomhus, men i växthuset blev det väl tufft och beslutet att flytta ut även dessa kom för sent. Det ena uppvägde dock det andra och skörden på cirka 60 kg räcker mer än väl för vårt årsbehov av ketchup, såser, tomatbasröror, torkade tomater, marinerade, inlagda och till marmelade. Än har vi inte börjat på det frysta förrådet utan äter av det hemmakonserverade.





September. En självsådd melon i en zinklåda överraskade. Den har kommit till genom att köpepumpafrö passerat genom komposten som sen använts att berika gammal jord med. Att pumpafrön passerar genom komposten och frösår sig är inte ovanligt, men att en melon lyckas som har mycket större kvar på värme och lång säsong har inte hänt mig tidigare.


Oktober. Trots många buskar och träd i trädgården räcker de egna löven inte riktigt till när jag vill bädda in kronärtskockor, övervintrande krukor, odlingsytor och rabatter. Grannen bidrar med ett rejält lass finfina lönnlöv. 
 
 
November. Vinterportlaken har satt fart i lilla växthuset och levererar fortfarande trots en tvåsiffriga köldknäppar. Fantastiskt tacksam och god växt.




December handlade om favorittomater. Varje dag fram till jul presenterades en ny sort som utmärker sig på nåt sätt. Det här var en omtyckt serie som fick många glada tillrop. Inläggen finns kvar och nås genom att skriva in Tomatkalender 2018 i sökfältet. 

Planeringen för 2019 års odlingar gjordes redan i höstas och nu har sådderna börjat så smått med fönstertomaten "Wilma", fröer som mår bra av stratifiering och några blommor som behöver lång startsträcka.

Tack för alla rara kommentarer! Hoppas ni vill hänga med även i fortsättningen. Jag har en del rätt roliga projekt på gång.


Instagram @atligatradgarden
Länksamlingen TrädgårdsFägring

13 kommentarer:

  1. Intressant läsning av din årskrönika. Noterar att det fortfarande har kommit ytterst lite ifrån ovan i form av nederbörd. Oroar mig för hur 2019 ska bli om det fortsätter som det har gjort. Fina bilder och fina grödor i din sammanställning. Med idogt arbete så går det att lyckas med en del av grödorna trots tuffa förhållanden. Din tomatkalender var ett mycket trevlig inslag som jag säkert kommer att återvända till för att hämta kunskap. God fortsättning! Mvh, Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. En trevlig sammanfattning av det andra halvåret av 2018! Fin dokumentation med både bilder och text ... och såklart hänger jag med även detta år :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Självklart att läsa vidare och väldigt spännande - projekt...! Jag är mest avundsjuk på grannen med löven. Vi har lika många eller få träd som vanligt men vinden måste blåst från ett annat håll. Finns inga direkta löv i drivor som det brukar göra. Att försöka kratta upp dem i skogen är bara oändligt tidsödande :(

    Är övertygad om att vi gör oss själva, framförallt, en tjänst genom att betrakta glaset som halvfullt. Annars hade jag kunnat lägga ner spaden för gott - om jag skulle känna efter. Så mera halvfullt :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Nog sjutton är det tur att man som människa glömmer så fort ;) & jag brukar säga att jag själv är rätt så lättlurad. Jag går på allt jag säger till mig själv :D
    Självklart följer jag dig vidare med dina nya projekt!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Tack för återblicken av året. Jag följer dig med glädje även 2019.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Härlig läsningen ditt andra halvår. Jag har inte börjat odla tomater än. Om ett tag blir det dax att börja även för mig. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. 60 kg är respekt! Själv odlar jag tomater för direktkonsumtion och det är sällan de kommer ända fram till middagsbordet, så det gäller att det är riktiga små godingar för att passera mitt nålsöga. Jag ska definitivt återkomma till din tomatkalender för att hitta nya favoriter. Pratade med en trädgårdstant idag som också ondgjorde sig över torkan men påpekade att hon aldrig lyckats odla fram två stora vattenmeloner förr så det fanns en liten ljusglimt i eländet enligt henne. Kram /Lotta

    SvaraRadera
  8. Hej Anette!
    Är imponerad av din stora tomatskörd, själv är jag glad att få äta av dem under säsongen. Ditt härliga hönsgäng följer jag gärna, och alla fina odlingsråd.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  9. Härlig återblick och vackra inspirerande bilder Anette ! Läste Allers Trädgård i går och hittade ditt fina reportage om Kronärtskockan - precis vad jag behövde, första året jag skall så den så stort TACK !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Spännande att höra lite till om året som gott och som väl var det torraste som i alla fall vi upplevt. Det blev i alla fall en rejäl tomatskörd tycker jag som bara har några plantor med tomater att ätas för varje dag en period. Det är ju härligt bara det och en helt annan smak än dom man köper, i alla fall känns det så. Jag har tyvärr inga odlingsytor för att odla grönsaker och annat ätbart så vi får hålla oss till det affärerna säljer. Försöker köpa närodlat och ekologiskt när det finns. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  11. Visst var det ljuvligt med alla tomater! Jag hade också den största tomatskörden någonsin och jag gjorde din ketchup som blev mycket populär. Och lika glad blir jag när jag ser "gänget" på översta bilden som när jag ser dig med de härliga säckarna med löv. Minns inläggen med det var roligt att återse bilderna.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Så skönt att titta tillbaka på året hos dig. Tomatskörden blev ju helt fantastisk, trots motgångar. Nu håller vi tummarna för ett mer normalt år, vädermässigt.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. Klart vi hänger med även under 2019!!! Själv är jag än så länge på planerings- och fröinköpsstadiet. En tripp till Spanien de två första veckorna i mars bestämmer odlingsstarten för min del. En varmbänk vintern 19/20 och vinterodling hägrar. I år blir det groddning och skottning på köksbänken innan det blir dags för rankspenaten, som brukar vara det första på morronmackan.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera