torsdag 17 januari 2019

Knepiga träd och vidunderliga maskiner

Som en följd av förra säsongens förödande torka tog vi beslutet att ta ner två enorma björkar mitt i trädgården. Jag vet att björkar är törstigare än de flesta andra träd, men växtligheten har anpassats därefter och jag gillar verkligen stora träd så därför har de fått stå tills nu.

Jag kommer att sakna alla musöron och de skira bladslöjorna. Jag kommer att sakna småfåglarna som älskat holkarna i dessa träden och ilat fram och tillbaka med mat till åtskilliga kullar. Så meditativt att ta en stund i vilstolen och studera deras idoga arbete. Det blir svårt att hitta nya platser för holkarna. Äppelträden är för låga och uthusväggarna redan fulla.

Jag kommer däremot inte att sakna drivor av björkfrö som självsår sig överallt och alla smågrenar som vinterstormarna drar ner. Inte heller död gräsmatta där bara maskrosorna lyckas överleva.



Allt gick så överraskande smidigt. På 40 minuter var båda jättarna nerplockade bit för bit



De svarta skrovliga utväxterna är sprängticka, alltså en svamp. Kallas chaga i hälsokosthandeln och är full av antioxidanter som den dragit till sig från trädet. Ska försöka ta vara på den och berätta mer längre fram.




Jag har verkligen en svaghet för stora och konstiga maskiner. De ser ut som monsterinsekter.
Se bara hur armen sträcks ut som en jättegadd som både kniper och sågar.





Sen dansar klabben iväg över den blå himlen...




... och över telefonledningen.






Faktiskt tur att träden kom ner för båda visade sig vara ruttna inuti. På mitten var det bar två cm friskt virke ytterst som ett tunt skal. De hade kunnat gå av när som helst och träffat uthusen eller växthusen. Nu kommer solpanelerna dessutom att få mer ljus och leverera mer el.

Ett vitt mullbärsträd som jag länge längtat efter kommer att ta björkarnas plats. Det är redan inköpt och står täckt i en driva av löv.


Instagram @atligatradgarden
Länksamlingen TrädgårdsFägring HÄR


13 kommentarer:

  1. God morgon Anette!

    Inget enkelt beslut, det finns för- och nackdelar med det mesta. Jag har aldrig upplevt något liknande som senaste sommar, visst släpper björkarna sina frön under några veckor men i somras var det hysteriskt. Vecka efter vecka föll dessa frön över trädgården i sådana mängder att allt blev brunt, gångar, rabatter och även en del växter var helt inklädda med björkfrön. Det mest märkliga var när jag i december tog en promenad efter ett lätt snöfall och snön var helt täckt av björkfrön. Kan inte förstå hur detta är möjligt! Extrem torka får oanade konsekvenser.
    Skönt att det är gjort och om träden började ruttna så var beslutet helt rätt.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Förstår våndan och visst kan det kännas lite snöpligt när sen verkställandet går så fort. Vid första huset blev vi tvungna att ta ner några lönnar, inte stora men ändå. När de kom från elbolaget så sa den äldre brodern - det gör allt lite ont i hjärtat att ta ner ett träd med 70 år på nacken. Men fascinationen för maskiner delar jag :) Jag älskar dem!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att de blev nedtagna innan de föll!
    Förstår dig precis med björkfröna, vår granne hade tre stora björkar precis i tomtgränsen mot oss. När de togs ner var jag ganska glad, ska jag villigt erkänna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Det lyder lidt spændende med den svamp. Det var godt, at I fik træerne fældet, inden de væltede af sig selv. Det er godt, man kan få maskinkraft til at udføre arbejdet, ellers havde det været et kæmpearbejde.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Jag var också väldigt ambivalent inför att ta ner flera stora björkar vid stugan, men det blev så ljust och fint. Så kallad chaga har jag aldrig sett, låter spännande.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!
    Är imponerad över hur smidigt man får ner ett stort träd. Grannen har en jättebjörk, allt är gult på våren av allt pollen, men den är stor och ståtlig. Våndas över hur jag skall gör med min stora gran.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  7. Hej Anette

    Det var en hel förmögenhet du har där i chaga:)
    Det var smart med en sån lång arm och ett skärrhuvud från en skogsmaskin!

    Det låter kul med mullbär.

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Anette!
    Underbart när de där stora träden som står alldeles för nära huset försvinner oavsett om de står på den egna tomten eller grannens. Härligt att slippa oroa sig när det stormar och blåser och roligt att kunna plantera något nytt, något som inte blir lika stort och som kanske tillför mer.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Så du tog till stora maskiner för dina träd, vi har alltid använt arborister som klättrar. Ja, förutom i början när makens släkting fällde 11 träd på sant skogshuggarmaner.
    Visst blir det skillnad! Så mycket ljus och rymd du kommer att få nu. Kanske för mycket, om sommaren blir lika het och skuggan försvunnit.
    Ser fram emot att få lära mig mer om tickan.
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  10. Stora träd kan vara fina men ibland måste de bara bort. Så bra det ska bli för de övriga odlingarna nu. Spännande med sprängtickan, vad den ger för resultat och vad du har för planer med den.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Det där gick ju smidigt och bra=)

    SvaraRadera
  12. Vi har ju tagit ner över 100 träd här, trots att jag älskar träd. Men när dom är misskötta eller för gamla så måste man. Och som man brukar säga; "Inget ont som inte har något gott med sig....."
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  13. Ibland måste man göra drastiska saker och då ska man... Själv skulle jag vilja ta ner en lika stor björk som växer 4 meter från min tomt men tyvärr inte, på min... '
    Och eftersom den står på kommunal mark finns ingen granne att diskutera med heller så här fortsätter det att singla ner miljoners frön, år efter år ;)

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera