tisdag 10 december 2019

Julbordskalender 2019, lucka 10



Under dagens lucka hittar vi allas vår Annika. Vi är många som genom åren haft besök i våra trädgårdar av denna flitiga kvinna. Senast vi träffades höll hon kurs i att odla groddar och jag fick en ny favorit, fänkålsgrodden. /Anette






Jag heter Annika Christensen och jobbar som trädgårdsfotograf. Jag har skrivit dagbok i Allt om trädgård i 7 år, medverkat i 3 böcker och den 4:e på gång. Har även haft den stora äran att få göra ett frimärke. Jag föreläser om och har kurser i Krukodling, Odla mycket på liten yta och Groddar och skott framtiden mat.

Min trädgård är ca 1800 kvm, med anor från mitten av 1800-talet.

Jag gillar allt med trädgård så jag har lite av allt helt enkelt.

Min köksträdgård är ca 100 kvm där jag även har ett litet växthus på den ytan. Så man kan säga att jag odlar mycket på liten yta.

Jag odlar ätbart för att alltid ha något färskt till varje måltid hela året.




Matig grönkålssallad


Den här salladen blir väldigt matig med groddar, men den går också alldeles utmärkt att göra även utan groddar. Till julbordet kan man skippa groddarna då det är så mycket annat som mättar. Skall man ha den som en lunch är det god idé att ha i groddar.

4 personer om det är en tillbehörssallad

8 grönkålsblad

½ dl rostade sesamsfrön

1 gnutta salt

1 rödlök

1dl groddade adukibönor

1dl groddade röda linser

½ dl olivolja

12 torkade tomater (som legat i olja så de är mjuka)

½ dl torkade tranbär (dessa tillför sötma)



Skölj grönkålen och slunga/torka den fri från vatten. Oljan fäster bättre om den inte är blöt.

Rosta sesamfrön tillsammans med salt i en stekpanna på spisen och låt svalna.



Dra kålen i små bitar och lägg i en skål.

Häll över olja och massera in den i bladen genom att blanda väl. På det här sättet mörar man kålen.

Låt stå och dra en stund.

Hacka och lägg i rödlöken.

Tillsätt linser, adukibönor, torkade tomater och de torkade tranbären.

Strö över de rostade sesamfröna. 



Lite om groddar


Det är gott, billigt, nyttigt, enkelt, och miljösmart att odla groddar.



Adukibönor är en bra böna att grodda då den inte innehåller så mycket lektiner.

De groddas i 2-3 dagar efter blötläggning och skall ha kort svans. Adukibönor innehåller mycket fiber och protein. Mycket bra för vår tarmflora.

Groddade linser är också snabba och är bäst 2-3 dagar efter blötläggning.

Linserna har rikt innehåll av lättupptagliga mineraler, fibrer och proteiner.



Allt det här skriver Jonas och jag om i vår kommande bok, Groddar och skott - framtidens mat, som kommer ut efter jul.

Vi tycker inte att groddar och skott är pynt utan näringstät och lättsmält basföda. Med massor av antioxidanter och enzymer. Groddar är basisk mat vilket motverkar försurningar i kroppen.

En övergripande groddskola finns med i boken. Där listar vi upp hela 19 olika sorters frön som lämpar sig för odling av groddar och skott. Vi förklarar detaljerat hur man odlar dem på bästa sätt. Det finns även en receptdel med hur man med groddar som bas för sallader, bröd, biffar, gröt, dressingar och många fler spännande maträtter.



God Jul och lycka till med julmaten. Hoppas ni blir sugna på att börja grodda.







Anette Brunsell
Instagram @atligatradgarden


4 kommentarer:

  1. Ser fram mot din bok Annika - behöver en nytändning när det gäller groddning. Blir ett bra startskott på det nya året !
    Skall absolut prova ditt grönkålsrecept - kan bli en ny favorit på julbordet !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra nu blir jag glad. Det är ju så gott och nyttigt med groddar.
      Prova salladen utan groddar tills du har kommit igång. Det är så gott! Hoppas du också skall tycka det.

      Radera
  2. Det var länge sen jag såg eller hörde någon prata om basisk mat. Men tänker att det borde göras mer och oftare. Groddar inte just nu men i framtiden så...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just därför vi har gör en bok om hur man kan använda groddar som bas i vår dagliga mat.
      Hoppas du kommer igång
      Ha det gott du med
      Annika

      Radera