lördag 21 december 2019

Julbordskalender 2019, lucka 21


"Från frö till tallrik - egenodlat smakar ju bäst" är ett av Tyra Hallsénius Lindes honnörsord och det är jag ju inte sen att stämma in i. Hon odlar i Vaxholm, har en frågespalt i Allt om trädgård, har skrivit boken Året i köksträdgården och håller bland annat kurser i odling och fermentering. Liksom jag blandar hon blommor och ätligt så det står härliga till och som dagens gästbloggare bjuder hon på blommor och örter. / Anette




Gåvor från trädgården


Visst är det roligt att ge bort små gåvor vid jul, speciellt roligt kanske det är att ge bort något man gjort själv. Det poppar ofta upp minnen från när man var liten och hade skapat något alldeles själv. Jag minns så väl känslan av stor och varm glädje i att ge bort den ”fantastiskt fina saken” man hade gjort till någon man tyckte riktigt mycket om, ofta låg det ju ett hårt och tidskrävande arbete bakom. Jag kommer särskilt ihåg en liten elefant som jag gjorde i träslöjden, den tog en halv termin att göra!


Jag fortsätter än i dag att ge bort små gåvor som jag gjort själv, oftast kommer de från min trädgård. Det kan vara mjukgörande salvor med bland annat bivax från mina bin och örter från trädgården. Mina fina pollinatörer bina ger mig även honung som även det brukar vara en mycket uppskattad present. Marmelader, chutneys och allsköns sylter blir det också en hel del av. Ett smakrikt och väldoftande örtsalt är också trevligt att ge bort och så har vi då det här som jag tänkte visa er idag, ett te. Det är ett vackert blommigt te med minnen från sommaren, grönt skönt doftande, milt och gott. Recepten och kombinationerna av örter, blommor och blad är oändliga, men så här kan ett recept vara.

Citronmeliss som bas


Tyras blommiga te med smak och doft av sommar

Plocka gärna dina ingredienser till det blommiga teet på förmiddagen på daggen torkat upp. Här är en liten lista på förslag på vad som kan användas.
Blad från: Diverse myntor, citronmeliss, brännässla, citronverbena, röllika, daggkåpa, vinbär och hallon.
Blommor, kronblad från: Färgglada, doftande rosor, pelargoner, malva, ringblomma, isop, kungsmynta, röllika.
Ta bort alla skaft och stjälkar. Torka sedan allt tillsammans på svag värme (35-50 grader) i en varmluftsugn eller en ”svamptork”. Man kan även torka dem på någon annan varm plats utspridda på en bricka. Rör runt ibland alla blad då och då, förslut inte ditt te förrän det är riktigt genomtorrt. Förvaras torrt och mörk.
Önskar er alla en riktigt trevlig helg!
Tyra

Instagram Tyra Hallsénius Lindhe
Facebook Tyra Hallsénius Lindhe

Blogg Köksträdgården

Kontakt tilltyra@gmail.com


Anette Brunsell
Instagram @atligatradgarden

Länksamlingen TrädgårdsFägring

2 kommentarer:

  1. Inspirerande Tyra - det här måste jag testa under 2020 !
    Tack Anette för en fantastisk kalender !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera