onsdag 18 december 2019

Julbordskalender 2019, lucka 18

När jag frågade Eva Robild om hon vill gästblogga tänkte hon först på att dela just detta receptet med valnötslikör, men sen hade bilderna gömt sig och hon valde att bjuda på fruktremmarna under lucka 2, fast då hade jag ju blivit så sugen på likören att Eva tog en ny bild och det fick bli två inlägg.
Om ni missat så är Eva Robild redaktören bakom alla de populära trädgårdsprogrammen med gänget Pernilla Colt, John Taylor, Malin Persson och Tareq Taylor, dessutom frilansjournalist och författare till en lång rad böcker, föredragshållare m.m./Anette




Valnötslikör

Det är receptet är ett resultat av ekorrarnas och kråkornas härjningar i mitt valnötsträd. De äter nämligen gärna upp nötterna innan jag hinner skörda dem. Men så kom jag på att om jag plockar valnötterna omogna, med det mjuka gröna ytterskalet på så hinner jag före! (Jag lämnar lite åt djuren också.) Dessa mjuka gröna valnötter är precis vad som behövs för att göra en liten sats delikat valnötslikör. Använd handskar när du plockar och rensar valnötterna då det gröna skalet avger en svart färg som är svår att få bort, men också ger den läckra färgen till likören.
Receptet har varit publicerat i min bok Odla ätbart som jag gjorde tillsammans med Pernilla Bergdahl, fotograf.
10 valnötter med det gröna ytterskalet kvar
3 dl brännvin special
3 dl socker
Tvätta nötterna och lägg dem i en burk. Häll på spriten, det är viktigt att det täcker. Låt stå i rumstemperatur i 2-3 månader. Först blir vätskan svart, sedan brun. Då är det dags att sila bort nötterna och lösa sockret i vätskan. Låt eftermogna minst fram till jul, ju längre desto bättre. Efter hand så mörknar också färgen och blir läckert svart igen! Valnötslikören är god att dricka i små mängder (sött, sött), men också att hälla över glass eller på en god men lite torr sockerkaka.

Hemsida robild
Instagram @robilde

Anette Brunsell
Instagram @atligatradgarden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar