söndag 15 december 2019

Julbordskalender 2019, lucka 15


I dagens lucka bjuder Monika Söderström på sötsaker. Bland mycket annat driver hon den trevliga och informativa bloggen GladiGrönt som jag följer och vi odlar dessutom båda i zon 4 även om det är mer än 80 mil mellan hjärtat av Småland och Höga kusten, fantastiskt eller hur? / Anette

Jag bloggar på GladiGrönt, har visningsträdgård vid vårt sommarställe i Höga Kusten, erbjuder olika trädgårdstjänster, säljer de populära kastanjestaketen, föreläser och håller kurser, skriver och fotar för trädgårdstidningar och trivs som allra bäst när jag får jobba i trädgården och se att det växer och utvecklas. Och ja, jag gillar den gröna färgen skarpt, speciellt nyansen på de nyutslagna björkarna!


Lyxig Pink Marmalade av hallon och choklad

På vårt julbord har sötsakerna en given plats. Senare på kvällen efter att julmaten är uppäten förstås. Jag brukar baka mycket, oftast blir det 13 sorters kakor och bullar. När alla fyra barnen bodde hemma var det större åtgång än nu, men det är fortfarande lika kul att baka. Och en del favoriter går det inte att vara utan. Olika sorters hemlagat godis brukar det också bli, men senare år har jag sparat det till nyår. Många av mina recept finns på bloggen, sök där bara på jul, godis, eller en ingrediens. Eller välj kategori Recept/Smaskens. Varje år provar jag något nytt och i år är det marmelad av hallon och vit choklad. Vi får både mycket trädgårdshallon och plockar dessutom i skogen. I min visningsträdgård har prydnadsväxterna hög prioritet, men även frukt och bär. Det är lättodlat och kräver inte så mycket tid. Och lyxigt att kunna plocka och äta under sommarsäsongen och sedan hämta upp ur frysen. Jag massor av olika sorters bär och frukt som passar här i norr, bland annat ett äppelträd med 22 olika sorter. Min blogg handlar mest om trädgården och i ett norrländsk perspektiv, men det kommer även en del floristiska ideér, lite om resor och så rätt ofta recept.


Pink Marmalade blir så klart väldigt söt. God på kex och till ost, men bäst är den nog som frosting, blandad med grädde eller färskost. Läcker tårtfyllning blir det också. Förpackad i fin burk är den en bra gå bort-present.


Gör så här

Koka 500 g hallon med 1 dl strösocker i 10-15 minuter. Dra kastrullen från plattan och rör ner 200 g vit choklad som delats i bitar och rör tills den smält. Vill du ha ännu ljusare rosafärg är det bara att röra ner mera choklad. Låt svalna lite och rör sedan ner lite grovriven vit choklad för fin marmorerad effekt.


Använd ditt eget muffinsrecept eller prova detta med färskost som gör det lite nyttigare. Det kan behövas i juletid. Sedan kan man alltid välja små formar och göra fler cupcakes istället.


Cupcakes med Pink Marmalade-frosting 16 st

2 dl strösocker
3 ägg
1 citron, det rivna skalet
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 kryddmått salt
300 g färskost
1 1/2 dl röda vinbär blandat med 1 tsk potatismjöl
röda vinbär till garnering

Vispa ägg och socker tills det blir pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna och rör sedan försiktigt ner färskosten och vinbären. Det går bra med frysta. Häll upp i 16 muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter. Små formar gräddas kortare tid. Låt svalna innan du brer på frostingen.


Frosting med Pink Marmalade:

Vispa 2 dl grädde och rör sedan ner 1,2 dl Pink Marmalade (räcker till halva satsen av muffins)
eller
blanda lika delar av Pink Marmalade och färskost

Strö på röda vinbär och låt det snöa genom att skaka florsocker genom en sil.

Mitt recept på Pink Marmalade har inspiration från Lady Marmalade som görs på samma sätt, men med 500 g hallon, 2 dl muscovadosocker och 100 g mörk choklad. En burk av varje kan vara trevligt på ostbrickan!

Jag önskar dig en God Jul med mycket gott på bordet. Frossa lagom, men visst är det så att det är inte vad vi äter under julen som påverkar, utan vad vi äter resten av året.


Monica Trädgårdsdesigner Söderström och GladiGrönt
Instagram @gladigront
Kontakt info@gladigront.se


Anette Brunsell
@atligatradgarden




2 kommentarer:

  1. Hej Monika och Anette!
    Hallonmarmelad är en favorit, brukar få en hallon lime variant av dottern som är riktigt populär. Den här varianten skall jag prova, låter riktigt gott.
    Ha en fin 3:e Advent !
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hallon är grejer det!Svartvinbärssaft med lime brukar bli bra så nu ska jag prova lime till hallonen! Tack för tipset och ha en fin förjul!/ Monica

      Radera