onsdag 11 december 2019

Julbordskalender 2019, lucka 11


Här hittar vi Ylvali Falk-Groblad som inte bor jättelångt ifrån mig fast i södra delen av Alvesta kommun. Hon är fenomenal på att odla och samla in ätligt från naturen. Tillsammans med Johanna Lindblomma driver hon Hjärpalyckans Trädgårdar med bland annat naturunderstödd rehabilitering. /Anette


Jag och min familj lever på en gård i byn Hjärpalyckan. Med hjälp av permakulturens principer bygger vi och flera i byn upp kretsloppssystem som gynnar både oss själva och naturen. Vi har bland annat etablerat en skogsträdgård och renar och återbrukar vårt eget gråvatten. I byn bor också min barndomsvän Johanna och tillsammans satsar vi på att utveckla vår verksamhet inom självhushåll och hälsa.

Ett gott te som kan stå och sjuda och sprida väldoft skapar en stämningsfull jul. Jag brukar ofta koka eget chaite hela året men det känns extra kul att kunna bjuda på det under julen eftersom smaken i sig är väldigt julig. Eget chaite smakar så mycket mer än det som går att köpa på påse i affären och jag tror att jag får i mig mer nyttigheter när jag använder hela och rivna kryddor och rötter. Jag brukar nästan aldrig följa ett recept utan jag använder recept som inspiration och använder det som jag har hemma. I det här receptet har jag använt alla de kryddor som brukar ingå i chaite men jag har också tillfört ingredienser som jag kan plocka i trädgården eller i skogen för att tillföra kroppen det lilla extra. I detta recept beskriver jag också hur du kan plocka maskrosrötter och samla sprängticka i skogen. 




Koka ditt eget chaite med maskrosrötter och sprängticka 




Det här behöver du: 

  • 3 liter vatten
  • 3 kanelstänger
  • 5 kryddnejlikor
  • 12 kardemummakapslar
  • 1 bit färsk ingefära
  • 1 liten bit färsk gurkmeja
  • 1 msk anis
  • Några maskrosrötter
  • En bit sprängticka.
  • Ev. valfria örter, jag använder mynta och timjan som växer i trädgården. 

Receptet kan anpassas beroende på hur starkt du önskar teet och beroende på vilka kryddor och örter du gillar.

Så här gör du: 

  1. Krossa kardemummakapslarna i morteln och tillsätt dem i en gryta.
  2. Krossa även sprängtickan försiktigt och lägg sedan ner bitarna i grytan. (Jag använder endast en del av den stora sprängtickan på bilden).
  3. Riv ingefäran och gurkmejan grovt på rivjärnet och lägg ner allt (även skal) i grytan.
  4. Lägg i resten av kryddorna utom mynta och timjan som först läggs i efter att teet har sjudit.
  5. Slå gärna kokande vatten över kryddorna och låt sjuda eller småkoka i ungefär 20 minuter.
  6. Lägg i mynta och timjan eller valfria örter i en tesil och låt dra i ca 10 minuter. 
  7. Teet serveras med mjölk eller havremjöl om så önskas.
  8. Kastrullen med chaite kan stå framme och värmas upp igen så fort man blir sugen.
  9. När teet är slut kan du använda kryddorna igen till ett nytt uppkok fast med lite mindre vatten så smaken fortfarande blir stark. Mynta och timjan gör sig bäst om de endast får dra i kastrullen och inte kokas med från början. Därför är det bra att örterna som tillsattes på slutet är i en tesil så att de kan bytas ut mot nya.



Skörda och använda maskrosrötter
 

I de södra delarna av Sverige kan man nog fortfarande gräva upp maskrosrötter. Det rekommenderas att gräva upp rötter tidigt på våren eller på hösten då den mesta av energin och de verksamma ämnena har gått ner i roten igen. Jag tvättar rötterna noga med en diskborste och torkar dem. Jag brukar låta de smala rötterna torkas hela medan jag klyver de tjocka rötterna så de torkar snabbare. Jag torkar rötterna i torkugnen på 40 grader men det går lika bra att torka rötterna i en vanlig ugn. Jag märker om rötterna är torra genom att knäcka eller skära igenom dem. 

Hur hittar och skördar man sprängticka / chaga?

Sprängticka kallas också för chaga och lever som parasit inne i vissa björkar, men fruktkroppen ser man utanpå stammen där sotsvarta knölar bildas. Sprängtickan anses vara en medicinalsvamp och innehåller många och mycket av olika näringsämnen. Sprängtickan kan vara svår att upptäcka eftersom den är väl kamouflerad på björkens stam.

Om du hittar en sprängticka ska du först fråga markägaren om lov innan du plockar den. Låt 20 % av sprängtickan sitta kvar på trädet så att den kan fortsätta växa. Var försiktig med trädet så det inte skadas när du bryter och lossar sprängtickan. Torka sprängtickan i småbitar och förvara den i glasburk.

Vill du få inspiration och tips från vår vardag så besök gärna vår
 

Blogg gardenbergsnas.se

Vill du veta mer om vad vi gör? Kolla in vår
Hemsida Gården Bergsnäs
Instagram @ylvalifalkgroblad


Anette Brunsell
Instagram @atligatradgarden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar