söndag 23 april 2017

Kryddor året runt

Här lagas det mat varje dag. Fort och enkelt ska det gå dessutom, men färska kryddor lyfter verkligen den enklaste vardagsmat. Upp med en burk persilja, fryst från i somras och sen toppas basilikaplantorna. Vitlök från egna flätan, plus solrosfrökärnor, riven parmesan, olja/pastavatten, salt och peppar. Tar bara några minuter medan pastan kokar och vips har man en egen pesto. Ofta blir det mer än vad som går åt. Brukar hälla resten på senapsglas med lock och täcka peston med ett lager olja som förhindrar att såsen mörknar. Pesto passar ju till så mycket och jag älskar när det finns rester till kvällen nästa dag.





Det känns lyxigt att ha färska kryddor på fönsterbrädan, men man vänjer sig fort och blir bortskämd. Det ska bara finnas. Jag sår i omgångar året runt. När jag börjar äta av en omgång är det lagom att så två krukor igen. De hinner precis växa till sig innan de gamla plantorna blir tråkiga. Medan många krukväxter far illa ovanför elementet, älskar basilikan värmen. Törsten är därefter. Ibland sätter jag helt enkelt krukorna i djupa tallrikar som är lätta att fylla på och plantorna kan suga hur mycket de vill, men det tar lite mer plats och det har varit trångt om utrymmet ett tag.

Körvel är en annan favoritkrydda, smakar lite lakrits och är toppengod klippt över morotssoppan. I min matbutik ingår den inte i dagliga kryddsortimentet utan måste beställas. Den är så känslig för kyla att butiken har svårt att lagra den och de gånger jag specialbeställt på vintern har den fått köldskador och blivit svart trots väl inpackning i blomsterpåse, men på fönsterhyllan i värmen trivs den. Dessutom gillar jag det skira bladverket särskilt när morgonsolen prickar in sig på köket. Enda nackdelen skulle väl vara att den lätt får ohyra när den kommer upp i storlek, men oftast har den gått åt långt innan dess.

När den riktiga värmen kommer utomhus får plantorna flytta ut successivt. Liksom andra varelser blir de solbrända och får vita fläckar på bladen om övergången går för snabbt, så jag brukar börja med att sätta dem i vandrande skugga eller i växthuset när jag vet att de ska bli mulet några dagar. Basilikan trivs bäst längst in och högt upp i det lilla växthuset, där det är varmast.

Nån som känner igen ytterkrukorna... Nummer ett av magasinet Retroklassiker har Upsala-Ekeby tema, där de flesta ytterkrukor tillverkades under 1950-talet. Fyra härliga uppslag för den som vill göra en nostalgisk djupdykning. Den vänstra med basilika dock från Gabriel, Timmernabben.

Allt gott

18 kommentarer:

  1. Jag gick ut i trädgården i snålblåsten igår och tittade efter hur långt nässlor, kirskål och kajp har kommit. De brukar bli en pesto så här under våren. Jag borde bli bättre på att så vartefter, låter så härligt och klokt, att göra som du gör. Däremot blommar Wilma-n på fönsterkarmen nu och varje gång jag tittar på Wilmorna så tänker jag på dig med tacksamhet.
    Ha en fin söndag och god sådd!

    SvaraRadera
  2. Så praktiskt och smart att så om när man börjar skörda. Det är det som brukar falera här, att jag missar att så nytt i rätt tid.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Ser härligt ut med alla kryddor. Att så i omgångar låter som en bra idé. Får testa inne. Jag brukar mest ha mina kryddor i växthuset. Ha en fin söndag. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Vilken lyx det måste vara att odla själv dessutom så vet man att det är rena produkter fria från besprutning och jättegott förstås.Jag som inte odlar så mycket blir inspirerad av Dina bilder.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Låter så härligt med dina odlingar. Önskar att jag kunde vara så duktig. Kar du fler tips vad man kan använda körveln till. Jag har en stor buske/planta ute som kommer år för år.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Visst är det lyx med egna kryddor året runt.

    SvaraRadera
  7. Så herlig med krydder stående fremmme.vil tro det lukter himmelsk .
    Nydelige søndag til deg .
    Klem Christina

    SvaraRadera
  8. Så fint med egna färska kryddor! Vardagslyx, eller hur?
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Så härligt med färska kryddor på köksbänken. Även om vi kunnat skörda kryddor ute hela vintern är jag så glad att jag äntligen kunnat ta täcket från dem.
    Ska nog ta och så lite basilika, det är så gott. Borde trivas i växthuset när det blir tömt på övervintrare.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  10. Så olika vi är du och jag. Jag har aldrig färska kryddor hemma, har aldrig odlat några heller.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Färska kryddor kan verkligen göra underverk i maten! Och dom Ann sa är det vardagslyx!
    Jättefina krukor! De hade jag gärna haft på fönsterbrädan!
    Jag har aldrig haft något växthus, bara odlat i trädgården men i år har vi ett litet och jag ser framemot att få börja odla där. Snart! Hoppas jag! Måste bara få bort all snö först....
    Ha en fortsatt fin vecka '
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  12. Här har du en till som gillar kryddor på fönsterbrädan och i maten och numera har jag en växtbelysning 'Krydda' odlingsenhet från Ikea, så nu kan jag ha fina kryddplantor året om nära matlagningen.
    Ha det bra!
    Luna

    SvaraRadera
  13. Så vackra krukor, härlig retrokänsla!
    Visst är det lyxigt med färska kryddor, skillnaden mot de torkade är milsvid. I år har jag sått basilika så jag nog kan äta pesto varenda dag.

    SvaraRadera
  14. Härligt med färska kryddor som man själv sått ;)...men själv är det sällan jag sår nu för tiden...hoppas du får en fin vecka trots kyligt väder !
    Kram ia

    SvaraRadera
  15. Ser gott och fräscht ut och jag gillar dina fina krukor. Hoppas kylan håller sig borta nu, trist när plantor fryser ihjäl.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. Egen odlat smakar ju alltid bäst!
    Svar: Jag har tänkt att ha vinterförvaring i spann frostfritt i garaget - det ska ju gå enl. odlingsråden. DE som har egna stora trädgårdsdammar brukar ju lyfta upp krukan och sätta ner dem i ett större kärl frostfritt, så jag chansar på att det går vägen, annars finns det ju nya att beställa - den kostade ju ingen förmögenhet, men att fixa övervintringen är ju såklart bäst. När nu gyllenlacket klarat sig i garaget om vintrarna så borde det här också gå =) Ha en bra eftermiddag. kram

    SvaraRadera
  17. Hela vintern har vi kunnat skörda sallad i stora ouppvärmda växthuset tack vare en fiberduksställning som Johan byggde i höstas. Inspirerad av ditt inlägg ska jag komplettera odlingen med favoritkryddorna till nästa vinter!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Några av mina (spanska?) körvel-frön har grott. Det ska bli spännande att se hur det blir i Örtagården. Jag tror jag hade några förra året också, direktsådda, men det är osäkert. Tog tyvärr aldrig tillvara dem. Basilika, grekisk oregano och mejram från frö, ska det bli i år. Jag hopas på jättestor skörd ;)! Kram

    SvaraRadera