onsdag 21 juni 2017

Favoritställe TV-aktuellt

Varje år har jag tänkt göra ett inlägg om sevärdheter i mina trakter utan att det blivit av.
Ett favoritställe i grannkommunen Växjö är Teleborgs slott som i sommar ska stå värd för TV-inspelningen Stjärnorna på slottet. Bilderna är från försommaren när jag var ute på en njutrunda.



Det är ett riktigt sagoslott i bastant granit med en imponerande trappa där många brudpar blivit fotograferade. Nuförtiden finns här restaurang och festlokal, ett ställe där man gärna äter söndagsmiddag med utsikt över sjön Trummen och den lummiga parken, men ursprungligen byggdes slottet som morgongåva av Fredrik Bonde till den mycket yngre hustrun Anna Koskull. Rappa tungor lär ha sagt "Vad gör inte en Bonde för sin Kos skull".  Slottet stod färdigt år 1900 och är alltså inte alls så gammalt som det ser ut. Eftersom Bonde var så mycket äldre än sin hustru var det i förlängningen tänkt att fungera som änkesäte åt friherrinan. Han räknade förstås med att gå bort först. Bonde beskrivs som synnerligen förmögen och ägde nio slott. Under sin tid som gifta bodde de i Sörmland på Säfstaholms slott. Anna Koskull bodde några år på Teleborg efter sin makes död.

Under slottet låg ett antal torpställen, alla med namn efter Europeiska huvudstäder. De hyrs nu ut till konstnärer och annan kulturell verksamhet.


Från universitet är det bara ett stenkast till slottsparken med sina jätteträd och rhododenronbuskage. Perfekt picknick- och rekreationsområde.

Själv har jag deltagit i flera folkdansevenemang i parken.  Jodå, det har dansats en hel del och sytts torparkläder och dräkter, fast det är ett bra tag sen. Det är jag med armarna i luften som springer med bågarna.



Mellan slottet och universitet ligger Teleborgs handelsträdgård. Här hittar man inte de stora kedjornas växtutbud, men väl en och annan ovanlig ormbunke. Mest åker jag dit för att känna den äkta växthusdoften av fukt och jord som jag kommer ihåg från barndomen. Jag kan stå länge, bara dra in och njuta. 



Allt gott




18 kommentarer:

  1. Ett mycket trevligt inlägg om detta fantastiska sagoslott som jag inte ens visste fanns :) Bra att veta om man vill äta middag ståndsmässigt någon gång :)Vilken vacker folkdräkt du har! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig varit inne i Teleborgs slott. Dottern var där på bal med skolan.
    Vi firar 30 årig bröllopsdag i augusti, tänk om vi skulle beställa bord där och bjuda familjen på middag. Jag hade tänkt Korrö annars, det tål att tänka på.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt sagoslott, kul att det skall vara med i teve, jag gillar verkligen det programmet! Skall tänka på dig då ;)

    Dofter ger tydligen starka minnen, så jag förstår att du njuter då!

    Allt gott till dig med!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vilket fint slott ska bli kul att titta på programmet som ska spelas in där. Vilka fina minnen för dig både besöket i växthuset men även det att du var med och dansade i folkdräkt det är verkligen somrigt jag tycker det är så fint.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Min dotter bodde i Växjö medan hon läste gymnasiet men det här har jag missat helt och hållet liksom slottsparken :( Tack för tipset.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé, att visa sevärdheter i närheten av där man bor! Den idén lånar jag, tror jag...
    Slottet ser verkligen ut som man vill att slott ska se ut! Så som man ritade slott när man var liten! Måste vara underbart att sitta i den miljön och äta en god middag. Skönt att slottet används och inte får stå och förfalla!
    Nu önskar jag dig och din familj en glad midsommar!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Där har jag varit några gånger, dottern bodde i Växjö en tid och svärsonen är född i närheten. Teleborg är ett fint slott och parken är härlig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Det kan man verkligen kalla ett sagoslott med torn och tinnar, fint fotat.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Där har jag varit på besök (utanför) många gånger, när jag och min dotter med familj bodde i Växjö och Nöbbele. Kul att det blir använt lite mer än tidigare.
    Kram EL

    SvaraRadera
  10. Vilket slott så vackert!
    Du får ta på dräkten nu och ta dig en sväng om till midsommar. Jag önskar dig en fin helg med sol och mycket jordgubbar! Kram

    SvaraRadera
  11. sånt fint slott, trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  12. Ha en fortsatt fin midsommarhelg!

    SvaraRadera
  13. Vilken trevlig tur du bjöd på. Blir sugen på att besöka slottet. Ha en fin midsommar Kram Pernilla

    SvaraRadera
  14. Vilket fint slott! Det ser ut som i en saga!
    Så kul med bilden på dig i folkdräkt. Det är synd att det inte blir fler tillfällen att dra på sig dräkten.
    Jag har en dräkt från Stora Tuna efter min mamma.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Ja vilket sagoslott! Sååå vackert...
    Önskar dig en fortsatt skön midsommar nu, här regnar det och det är en dag att bara ta det lugnt!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  16. Ja det var verkligen ett sagoslott!
    Önskar dig en fortsatt fin midsommartid!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Så fint! Översta bilden är ljuvlig!

    Önskar dig en fin sommarvecka!

    Kram Jenny

    SvaraRadera