söndag 2 oktober 2016

I år är jag förberedd

Ibland har det hänt att frösådden inte kommit upp och man undrar om det var fel på fröerna eller vad som gick snett. Det behöver inte ens vara några svårsådda fröer. För nåt år sen råkade jag se en pytteliten mygga kravla sig upp ur jorden, bara ett par mm stor och gåtan var löst, sorgmyggor.

Larverna äter upp groddarna på fröna och stör rotsystemen på större plantor.  Har man riktig otur kan man se ett helt moln av små myggor lyfta från sådden när man vattnar. De har en förkärlek för jätteverbena, men alla växter som behöver lite längre tid på sig för att gro är extra utsatta. Här handlar det oftast om nån enstaka mygga här och där, men eftersom jag har frösådder i stort sett året runt och absolut inte vill riskera nån ödeläggelse när den riktiga säsongen kommer igång igen, tänker jag göra mitt bästa att bli av med de sista också. 

I fjol var alla borta tills jag tog hem hyacintlökar runt jul och såg några myggor lämna burkarna. Så tröttsamt, för det innebar ju att alla krukor måste saneras och inga nematoder hemma.
Sorgmyggorna finns normalt i naturen så när man blandar mycket egen jord som jag gör, finns det också risk för att larver följer med, liksom om man lämnar köpejord utomhus.
Även nematoderna förekommer naturligt, men på detta sättet ökar man koncentrationen.

Nu är jag i alla fall beredd att göra rent hus överallt ifall julblommorna kommer med smitta igen och innan dess ska jag vattna igenom alla krukor inomhus för säkerhets skull. Nematoder är frostkänsliga, men har man möjlighet att passa brevbäraren när han kommer kan man antagligen beställa längre fram också, men jag tar det säkra för det osäkra.


Tills vidare förvaras de i kylskåpsdörren och det känns gott att för en gångs skull ha varit förutseende.



Allt gott

21 kommentarer:

  1. Ja bättre att vara förberedd på det värsta :) Har ni fått något regn det sista? Eller är det lika torrt hos er ännu? Här har det kommit mängder de sista dygnen och mer kommer det säkert att bli, tänk så olika det är. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Sorgmyggan har jag tack och lov ännu inte sett till. Intressant med nematoder. Tack för respons på mitt inlägg, "Flickan i båten" kallas också "Blomstervagga", men undrar vad det riktiga namnet är.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Man lär sig av sina misstag. Jobbig mygga det där.
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt inte använt nematoder men tack för tipset. Ska öka min beredskap.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Men fy vilka otäckingar! Sådana har jag aldrig draddats av. Jag använder i och för sig bara köpejord till inomhusväxter och sådder. För några år sedan fick jag däremot ullöss på mina orkidéer, som sedan gick vidare till andra växter bla. mitt gamla, stora, blommande paradis/penning träd, och de är i stort sett omöjliga att bli av med. Undrar om det skulle kunna finnas nematoder som hjäpte emot dem. Får undersöka saken.

    Lycka till med dina kommande sådder!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Bra att vara ett steg före!
    Håller tummarna för att du slipper dem. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  7. Bra tips, tack! Det blir till att rensa en hylla i kylskåpet idag...
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  8. Tradigt, men bra att ligga steget före. Själv ska jag beställa nematoder för öronvivlarna, som - glupska typer - framförallt äter upp ligustern. (Vattnade ut ett år och det minskade angreppen rätt rejält, men sedan gjorde jag en miss och följde inte upp med fler behandlingar, så tillbaka på ruta ett. Gör om, gör rätt... ;o).
    Lycka till & fortsatt härlig söndag!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Hoppas du slipper dem där sorgmyggorna i år. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Peppar peppar än så länge har jag klarat mig. Puh sånt där gillar jag inte alls.Hoppas du får lön för mödan nästa år då när du verkligen försökt göra slut på dom.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  11. Usch ja, fy för sorgmyggor! Fick också eländet med amaryllislökar för några år sedan. Och i växthuset var det fullt i en kruka med paprikor. Den åkte ut snabbt som blixten och nu hoppas jag att de inte hunnit krypa ner i några fler. Håller tummarna!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  12. Smart! Jag kanske också borde göra så. Har visserligen en påse i kylskåpet, men är inte säker på att innehållet är så aktivt längre. Brukar alltid bli lite arg på mig själv längre fram när det är för kallt ute för att beställa.

    Tack för tipset!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  13. Nu måste jag köpa nematoder, ett par gånger har jag fått göra helsanering pga de eländiga myggorna. Tack för tips!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. De kan verkligen förstöra. Själv blev jag drabbad för några år sen och försökte ta hjälp av köttätande växter.... nematoder hade nog varit bättre :)
    Ha en bra vecka /Lotta

    SvaraRadera
  15. Ja usch, sorgmyggorna kan verkligen ställa till elände bland frösådderna. Här brukar dom dyka upp i samband med att jag köper julens hyacinter. Bra att vara förberedd med nemablom.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  16. Visst händer det att frön inte gror, men några sorgmyggor har jag faktiskt inte sett. Men så är jag ju halvblind...
    Kram Laila

    SvaraRadera
  17. Vad bra att du är förberedd Anette. Jag håller tummarna för att du slipper sorgmyggorna bland dina frösådder. :)

    Kram på dig och ha en fin första oktobervecka♥

    SvaraRadera
  18. Vilket jobb att sanera allt! Sorgmyggor har jag inte hört om förut, men jag är ju ganska okunnig när det gäller trädgården. Kul att lära sig något nytt här hos dig!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  19. Mmmm, kan bara hålla med om det ledsamma med sorgmyggorna. Även här står det medel i kylen detta år, för en gångs skull kom jag ihåg att köpa i förväg.
    Hoppas ni har fått regn ni också.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Ja man behöver vara ute i tid. Oftast har det varit för kallt när jag väl behövt dem så tack för påminnelsen :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera