söndag 22 december 2019

Julbordkalender 2019, lucka 22



Idag gästbloggar Malou Augustin som gillar att odla udda växter som smultronträd, wasabi, elefantvitlök och pawpaw, men också helt vanliga saker som palsternackor och persilja. Palsternackor är jag själv rätt dålig på att använda så det här receptet ser jag fram emot lite extra att få testa. /Anette
 
Välkommen till min lucka i julbordskalendern!
Jag heter Malou är trädgårdsmästaren som varit växtnörd längre tid än vad jag själv kan minnas, men min familj berättar gärna minnen från när jag var barn.
Odlar gör jag i en bergig villaträdgård i Göteborg som jag sakta men säkert börjar växa ur.
För de senaste åren har mitt odlande gått över mer och mer mot ovanligare sorter av träd, buskar och perenner som jag gärna förökar. Så köksträdgården börjar alltmer likna en plantskola.

Trots det finns det vissa basgrödor som är ett måste varje år. Trotjänare som ger bra skörd och som ingen i familjen verkar ledsna på. De bara måste få ordentligt med plats.
Två av dem är Palsternacka och slätbladig Persilja.



Jag sår palsternackan på en gång när jorden tinat upp på våren. Då sår jag dem i små kluster med ungefär 5 frön tillsammans med 20 centimeters mellanrum. De växer till sig fint och blir stora och fina trots att de samsas om utrymmet.

Persilja är något vi konsumerar i mängder, istället för sallat, i såser, grytor, kryddsmör med mera. Jag bredsår därför ungefär 4-5 fröpåsar över en yta på ungefär en halv kvadratmeter. Här är det vintersådd som gäller för mig, jag tycker att persiljan gror bäst då.
Vid vintersådd strör jag ut fröna på den frusna jordytan och toppar med köpejord. Är det snö ute skrapar jag bara bort den först. Är jorden inte frusen här i Göteborg gör jag ändå likadant för att slippa kladda med den geggiga vinterjorden.

Recepten jag har valt varieras och återkommer i olika skepnad beroende på årstid, vad som finns att ta av i trädgården eller kylskåpet eller helt enkelt vilka smaker jag är sugen på just då.
Beroende på smaksättning fungerar de lika bra till sommarens grillning eller som nu, på julbordet.

Jag fullkomligen älskar julen och varje år tillkommer något nytt vegetariskt på julbordet för jag själv äter helst vegetariskt och försöker inspirera resten av släkten att göra detsamma.
Palsternackan kommer att få hamna som nykomling på julbordet i år.
Barnen har gjort tummen upp för den och även om mina barn älskar alla typer av grönsaker så tror jag att den här söt-salta palsternackan med saffran passar även lite mer skeptiska barn.




Plasternacka med saffransbrynt smör och smörfriterade salviablad

8 halvor

4 Tvättade palsternackor
50 gram Smör
1 pkt Saffran
Färska salviablad
Salt
Svartpeppar
Flingsalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader

Dela palsternackorna på längden och lägg i en ugnsfast form.

Bryn smöret ihop med saffran i en liten kastrull.
När smöret brynt, lägg i avtorkade saffransblad och låt fritera tills de fått yta.
Ta upp salviabladen och lägg på hushållspapper för att rinna av.
Ställ smöret åt sidan.

Skeda över hälften av det brynta saffranssmöret på palsternackorna.
Salta och peppra efter smak.
Ställ in palsternackorna i ugnen.
Efter ca 10 minuter skedas resten av smöret över palsternackorna.

Låt stå tills de fått färg och blivit mjuka. Känn efter med sticka.

Ta ut ur ugnen och strö på salviabladen och flingsalt innan servering.

Min tappning av Tabbouleh är en ständigt återkommande rätt hemma hos oss som känns fräsch och är ännu godare dagen efter. Eftersom den är så populär har den även hamnat på julbordet.

Julig Tabbouleh

8 små portioner
3 dl Bulgur
6 st Tomater
2 st Apelsiner (saften)
1 st Granatäpple
Persilja, ju mer desto godare
Mynta, motsvarande en köpt kruka
0,5 dl Olivolja
Salt
Peppar
Kryddpeppar efter smak

Gör så här:
Koka bulgur enligt anvisningar på förpackningen i lättsaltat vatten. Låt svalna eller skölj i kallt vatten och låt rinna av.

Finhacka tomater, persiljan och myntan och lägg i en skål.
Ta ur granatäppelkärnorna och lägg i skålen.
Pressa ner Apelsinjuicen och häll i olivoljan.
Mortla kryddpeppar och tillsätt ihop med salt och peppar efter smak.

Blanda ordentligt.

Blanda därefter i bulgur och smaka av för eventuellt mer salt och peppar.

Servera rumstempererad.




Jag vill passa på att önska en riktigt god jul med god mat, kärlek och välmående.

Varma kramar från Malou ♡

Mig hittar ni på
Instagram @evergreengarden
.se
Hemsida/blogg evergreengarden



Anette Brunsell
Instagram @atligatradgarden

2 kommentarer:

  1. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera