tisdag 11 december 2018

Lucka 11, Tomatkalender 2018






Cherny Mavr (svart mor på tjeckiska), en svartbrun, oval tomat, ca 4 cm lång, 35 gram och otroligt smakrik, fyllig, söt, underbar. Jag har svårt att låta bli dem i växthuset, fast jag har flera andra sorter som är mycket känsligare och borde prioriteras när det gäller att äta direkt från busken. Cherny Mavr är fast i köttet, jämnstor och passar bra att torka. Har en bara nån enstaka planta är det ändå lätt att spara ihop till en plåt eftersom de klarar att lagras nån vecka, men givetvis kan den användas till annat också. Ger rikligt och är hyggligt tidig. Plantorna är höga, uppbindes och tjyvas. Det här är en tomat som bara måste finnas med hos mig.




Vad det gäller smak på tomater så inverkar förstås generna, men även den godaste tomat kan bli blaskig och blek i smaken av för mycket vattning, för mycket kvävegödsling (N) och för lite sol.
Idealet är att hålla jämn vattning åt det snålare hållet, inte torka ut för hårt, men heller inte låta jorden stå plaskvåt. Tomater kan inte få nog av sol, men vill heller inte ha det för hett då dör pollenet, 22-28 grader och svalare på nätterna är perfekt.

Förvarar man tomater i kylskåp försvinner också smaken och kommer inte igen. Lägg i skål och förvara i rumstemperatur.

Gödsling är ett kapitel för sig. Till sådd använder jag köpt såjord dvs näringsfattig jord. 
Sen använder jag oftast egenblandad jord som består till 1/2 av vår naturliga sandblandande jord och 1/2 brunnen kogödsel, plus 1-2 msk trädgårdskalk per 10 liter jord. Trädgårdskalken kan bytas ut mot vedaska av lövträ eller benmjöl. Om man inte slänger potatisskal i komposten är den utmärkt att blanda egen jord av. Potatisskal för med sig sjukdomssporer som också går på tomaterna eftersom de är nära släkt.

Köper man jord ska en titta på påsens baksida och ledningstalen för gödseln NPK förkortning för Kväve, Fosfor, Kalium och hur de förhåller sig i mängd till varandra och påsens övriga innehåll. Dessa tal avgör till stor  del priset på jorden och storleken på skörden. Ju högre värde desto bättre men viktigt att deras inbördes förhållande är ungefär 1 - 0,5 - 2, alltså hälften så mycket fosfor som kväve och dubbelt så mycket kalium som kväve. Även till den bra köpejorden bör man tillsätta 1 msk vedaska per planta enligt tomatgurun Åke Truedsson. Att hitta lämplig jord kan vara nog så knepigt, men de billiga påsarna kan man skippa helt. Detta är ett område där man får vad man betalar för. Jag brukar inte heller använda jord som är berikad med rötslam från reningsverk eftersom det innehåller medicinrester och tungmetaller. Det känns över huvud taget konstigt att köpa nån annans bajs om det går att lösa på annat sätt.
Man kan räkna med att näringen i en köpejord räcker 4-6 veckor. När plantorna går i blom och börjar sätta frukt är det dags tillsätta flytande gödning. Man kan röta nässelvatten, fräken och vallört eller använda tomat- och blomgödning. Kolla ledningstalen. Jag tillsätter också Epsomsalt flera gånger under säsongen för bra näringsupptag. Gulnar bladen är näringsbristen akut.


Utlottning

Påminner om utlottningen av tomatfrö med dragning på Julafton
kl 09.00. Vinnarna meddelas under dagen. Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera tidigare luckor i efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.


22 kommentarer:

  1. Jag får nog tigga lite vedaska till vårens tomatodling. Spelar det någon roll vilken sorts ved det eldats med?
    Så lärorik adventskalender och vilket jobb du lagt ner på att fixa till den. Tack för att du delar med dig av all din kunskap! Ha nu en fin tisdag! Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som en tomat man borde odla. Torkade tomater för första gången i höstas och det är ju långt mycket godare än de man köper. Mycket lärorikt inlägg om tomat odling, tack!

    SvaraRadera
  3. Så mycket nytt jag får lära mig om tomatodling. Superbra...den här tomaten låter som att jag skulle tycka om.
    (I morgon åker jag på läkarbesök i Ljungby, tjatade till mig en tid igår)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ser ut som ännu en trevlig sort!

    SvaraRadera
  5. Kul tomatresa, idag i Tjeckien.

    SvaraRadera
  6. Det är kanske dags att odla den igen😊
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Det här med tomater är en djungel! Har bara odlat tomater i 2 år (dock över 100 plantor i år :)), ska testa ca 20 nya sorter nästa säsong, Finns så mkt roliga sorter man skulle vilja testa!

    SvaraRadera
  8. Glömde innan: rebecka107@hotmail.com :)

    SvaraRadera
  9. Den där odlade jag förr när jag köpte frön från Åke T. Behöver nog beställa hand katalog i år igen :)

    Tack - du hade flera bra tips där som jag inte praktiserat. Men hur menade du med potatisskalen? Gör sjukdomssporerna i skalen att tomatplantorna skyddas?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Ps.. länken för att prenumerera på kommentar - den genererar bara en sida med massa kod. Måste vara något fel i den. Försökte göra samma sak häromdagen - jag vill ju se vad du svarar :)

    SvaraRadera
  11. Låter verkligen som en god tomat, torkade tomater är ju underbart gott!
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera
  12. Hej Anette!
    Tack för fantastiska tips, om jord. Nu skall jag börja läsa på jordpåsarnas innehåll.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  13. Du är som en kunskapsbank, tack för att du lär ut allt! Även om man inte följer vartenda råd finns det flera som är lätt att ta fasta på.
    En smakrik tjeckisk mor, hur ska jag unna välja vilka jag vill odla nästa år?

    SvaraRadera
  14. Mycket informativt! Dock så är jag väldigt tveksam till bruket av aska efter att ha lyssnat på Odla i P1. Se https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781
    De bad lyssnarna skicka in aska för analys och resultatet var nedslående. För mycket gift.

    SvaraRadera
  15. Så mycket intressant läsning om näring o jord. Tips på tomatsorter som passar att torka uppskattas!

    SvaraRadera
  16. ps .. the link to subscribe to comment - it only generates a page with mass code. Must be wrong in it. tried to do the same thing the other day - I want to see what you answer :)

    ดูหนัง

    SvaraRadera
  17. Så många bra-saker jag lär mig här hos dig! Jag använder alltid kompostjord men kan tänka mig att det inte är det ultimata alla gånger. Ibland gödslar jag med ekologisk kogödsel, köpt på säck. Aska lägger jag runt vinbärsbuskarna. Vi eldar ved från den egna skogstappen, så jag gissar att veden är rätt så ren.

    SvaraRadera
  18. Känner mig inte så planerande som du verkar vara. Jag äter bara av de som jag känner lust för liksom. Antagligen har du mer tomater än jag. / Med vänlig hälsning Lotta lotta.christvall@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Bra tips om jorden! Gör egen är alltid bäst! Köpejord är överreklamerad.

    SvaraRadera
  20. Intressant och nyttig gödselinfo, tack för den. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera