onsdag 19 december 2018

Lucka 19, Tomatkalender 2018



Chocolate Cherry/Brown Cherry är en odlingsvärd körsbärstomat, god och vacker tillsammans med gula, röda, rosa frukter i salladen. Medeltidig med 70 dagar i utvecklingstid och därför en viktig sort för oss som vill att säsongen ska starta tidigt och hålla på länge, ger rikligt, hög sort för växthus eller skyddat utomhusläge mot södervägg, uppbindes och tjyvas.

Nån mörkbrun måste finnas med varje år och då brukar det stå mellan denna och Black Cherry som är rätt likvärdig.




Utlottning

Påminner om utlottningen av tomatfrö med dragning på Julafton
kl 09.00. Vinnarna meddelas under dagen. Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera i tidigare luckor i efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.


14 kommentarer:

  1. Bara namnet låter gott tycker jag, då måste väl tomaten också smaka gott. :)
    Hälsningar från ett vitt snötäckt Åland.

    SvaraRadera
  2. Den har jag också provat ... tror jag provat Black Cherry också :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Den måste jag ha varje år, körsbärstomaterna är mina favoriter.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Har testat både den och Black Cherry men föredrar den senare.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Chocolate Cherry är ju en riktig snygging.

    SvaraRadera
  6. Låter som en tomat man borde odla, ser riktigt god ut:)

    SvaraRadera
  7. Jag odlade Black Cherry i år, den tyckte vi om, så det hänger med fler år.

    SvaraRadera
  8. Black cherry är min absoluta favorit, har dock aldrig provat ovan nämnda. Tror det finns en white cherry också. Idag åt vi upp de sista tomaterna och det var av sorten Black Cherry så de står sig länge inomhus. Mvh, Eva-Marie evamajsan@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Denna har jag testat och förutom att den var god håller jag med om att det blir läckert med tomater so har olika färger i salladen.

    SvaraRadera
  10. Håller med ovanstående kommentarer. Namnet låter ju sååå coolt. Jag gillar när tomaterna har olika färger i en sallad. Tänk om jag kanske kan få till det i sommar. Du får lära ut lite tomatodlarknep Kraaam Pia

    SvaraRadera
  11. Ja,någon brun coctailtomat är ett måste varje sesong 😊
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Så fin färg på den tomaten den skulle vara värd att odla.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  13. Tror att vi alla faller för ett sådant namn och en sådan snygging!

    SvaraRadera
  14. Jag har bara testat Black cherry, vore kul att testa den här och kunna jämföra.
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera