torsdag 13 december 2018

Lucka 13, Tomatkalender 2018


Tumbling Tom är en av de mest användbara och lättplacerade sorterna för daglig konsumtion. En så kallad ampeltomat som ger hundratals, söta, goda frukter i cocktailstorlek och den finns både i rött och gult. Busken har ett naturligt hängande växtsätt och blir inte jättestor. Jag brukar ha fyra plantor i varsin 10-liters ampel. De hänger ganska blåsigt och utsatt, men levererar ändå hyggligt i zon 4. Eftersom det är en buske tjyvas den inte.

Tumbling Tom Red

Röda och gula ger likvärdigt men här har den gula fått ett betydligt mer skyddat läge i en pallkrage med två kragar. Jag brukar också ha ett par plantor på piedestaler i växthuset. Att ha samma sort på olika ställen gör att de börjar leverera vid olika tidpunkter och säsongen blir extremt lång.



Tumbling Tom Yellow


Utlottning

Påminner om utlottningen av tomatfrö med dragning på Julafton
kl 09.00. Vinnarna meddelas under dagen. Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera tidigare luckori efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.

15 kommentarer:

  1. Den här har jag erfarenhet utav, dock inte lika frodig som din. Jag måste nog ha dem i lite större krukor, eller som du i pallkrage. Men en mycket god tomat. Ha en fin Luciadag!

    SvaraRadera
  2. Tumbling Tom känner jag också igen och skriver upp sorten för att komma ihåg att det nog måste bli en sådan nästa år. Det är ett tag sedan nu. Glad Lucia!

    SvaraRadera
  3. Odlade både gula och röda i somras men borde nog haft större krukor för dem! Gillade smaken på båda så de får vara med nästa år också :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anette!
    Den brukar jag få av dottern som planta, en favorit, men den ger inte lika rikligt som din.
    Riktigt goda.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. En favorit men jag brukar inte ha den varje år. / Med vänlig hälsning Lotta
    lotta.christvall@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Så fint med tomatkalender. Själv har jag gjort en chokladkalender av fröpåsar jag dekorerat. Jag lottar ut en lucka bland mina kollegor varje dag.

    Du frågade om växthuset och vinterförvaring. Vi ställer in en av våra utegrupper i växthuset. Det är jättemysigt att sitta där soliga dagar med kaminen igång. Ett år hade vi glöggfika med grannarna :D Nu ska jag ta itu med min pepparkaksdeg :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  7. Det låter underbart med tomater både i amplar och piedestal, aldrig prövat själv men blir inspirerad att pröva nästa säsong. Låter som en tålig tomatsort, som fixar väder och vind. Mvh, Eva-Marie evamajsan@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. En av mina gamla favoriter från tiden då jag provade och odlade ganska många olika sorter. Kalasgod tomat!

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder ��
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Jag har ibland lite otur med mina tomater. Tur jag följer dig, har lärt mig väldigt mycket!! Glad Lucia!!
    Jag deltar med en lott :)
    mvh Emely, emely.drugge@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Dom här på piedestal i växthuset👌att jag inte tänkt på det! Mitt växthus kommer att bli fullt med tomater nästa sommar o snyggt kommer det att bli! Drömmer o planerar.

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset den har jag inte testat! Får bli årets nya då:)

    SvaraRadera
  13. Kanske skulle ha några ampeltomater på en piedestal...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Vi är fler som tänder på tanken med piedestaler, ser jag! Men när du lägger in den sista bilden på en i sanning tumbling tomat så växer ju ha-begäret! Kan bara an hur den ser ut på en piedestal!

    SvaraRadera
  15. Den här har jag velat odla ett par år nu, och fint inslag med piedestal i växthus eller uterum!
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera