söndag 9 december 2018

Lucka 9, Tomatkalender 2018



Bloody Butcher, ibland kan en verkligen undra över hur ett sortnamn kommit till. Jag fantiserar om att en långhårig trädgårdsmästare med dödsmetallic i lurarna har fått äran att namnge, men istället visar sig tomaten vara en gammal engelsk kulturarvssort. De var väl inte så känsliga förr. Jag förstår i alla fall vad namnet syftar på, för det här är en alltigenom djupröd tomat med mycket saft.




Kulturarvssorter är väl beprövade och uppskattade för nån speciell egenskap som gjort att de bevarats i många generationer från självhushållningstiden och framåt. Bloody Butcher är mycket tidig, lämplig för dåliga somrar och högre odlingszoner, lättodlad, ger rikligt av normalstora frukter med en äldre tomatsmak, lite annorlunda mot många moderna sorter, men fortfarande mycket god.

Det här är en bra bastomat som jag vill börja skörda av så tidigt som möjligt och ha tillgång till så länge som möjligt, därför har jag plantor både i växthuset och utomhus. I växthuset kan jag börja skörda redan i maj/juni och utomhus dröjer det ytterligare några veckor.

Enda nackdelen skulle väl vara att busken som blir cirka en meter hög är ganska spröd och behöver all stöttning den kan få när tomatklasarna blir tunga.


Utlottning


Påminner om utlottningen av tomatfrö på Julafton med dragning kl 09.00 Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera tidigare luckori efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.
 

24 kommentarer:

  1. Oj så tidig skörd! När är den sådd och vid vilken tid planterar/ställer du ut den i växthuset? Frostvakt eller värme i växthuset? Många frågor som väcks. Ja, det var inte det mest tilltalande namnet på en söt tomat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådd i slutet av februari med undervärme och växtbelysning inomhus, sen direkt vid uppkomsten utflyttad till garaget i ca 16-18° och växtbelysning, omplanterad till 750 ml papperskrukor och fortsatt tillväxt under belysning. När växthuset börjar tina upp i mars/april omplanterade till 20-litershinkar i växthuset med värmefläkt på termostat, lite golvvärme på också (solel). Vid stabil nattemp över 15° utflyttning av hinkarna till södervägg efter avhärdning.
      Hos mig är tomatodling väldigt mycket bärande och logistik.
      /Anette

      Radera
    2. Allt detta arbete gör att man uppskattar sin mat och inte bara kastar det som blir över på tallriken. Jag ger bara bort grönsaker till vänner som jag vet tar till vara på maten och som förstår vilken arbetsinsats jag har lagt ned. Dina tomater blir som juveler om man ska räkna på allt nedlagt arbete. Smart att nyttja solen till golvel. Många växter verkar gilla att ha det varmt om fötterna.

      Radera
    3. Mvh, Eva-Marie evamajsan@hotmail.com (så lätt att glömma)

      Radera
  2. Den här sorten tycker jag om.
    Önskar dig en trevlig andra advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Har odlat några gamla engelska sorter tidigare - som jag gillat - men inte den här.Är dock säker på att den är god, jag verkar gilla en del av dom "gamla" sorterna. Kan det vara min egen ålder!? *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Verkligen häftigt namn på en tomat! Låter som en bra och odlingsvärd sort! Ha en fin andra advent:)

    SvaraRadera
  6. Häftigt namn på en spännande tomat! Nu har jag fått så många bra tips så jag måste nog satsa lite på tomater nästa år :)

    SvaraRadera
  7. Jag har legat lågt med mitt bloggande på sistone så din roliga och lärorika Tomatkalender har jag missat, men nu så.

    SvaraRadera
  8. Har odlat den nu länge och tyckte om den lika mycket som första gången jag smakade på den😋 mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Skörd i maj lät fantastiskt och som en sort jag behöver på riktigt :) Det tidigaste jag haft från egenuppdragna plantor är i slutet av juni..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Ja ännu en spännande sort och vad givmild den verkar=) Ha en fin andra advent

    SvaraRadera
  11. Verkar spännande, och bra med en tomat för friland!

    SvaraRadera
  12. En bra tomatsorter måste man ju ha i sin samling!

    SvaraRadera
  13. Hej Anette!
    Tidig tomatskörd låter bra, brukar få vänta på mina tomater.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  14. Låter som en väldigt trevlig tomat! Den skulle man vilka prova. Mvh Anna anna.s.lauren@gmail.com Instagram @annavidtivolit

    SvaraRadera
  15. Jag vill odla alla tomater i din kalender, synd att utrymmet är begränsat hemma.
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera
  16. Så tidig skörd, fantastiskt! Men så är du ju proffs också. En annan sår sällan frön före 1 april och då faller många saker bort.
    Intressant namn den har, långt från den söta humlan tidigare.

    SvaraRadera
  17. Bra bastomat skulle det stå😉

    SvaraRadera
  18. I've been living low with my blogging lately so your funny and instructive tomato calendar I've missed, but now so.

    ดูหนัง

    SvaraRadera
  19. Bloody Butcher har jag alltid någon planta av, god!

    SvaraRadera
  20. Den här har jag inte hört om förut.../ Med vänlig hälsning Lotta
    lotta.christvall@gmail.com

    SvaraRadera
  21. En sort för norra Sverige är alltid välkommen! Bra att veta om de är svagväxande annars tror man lätt att man gödslat för lite.

    SvaraRadera