söndag 16 december 2018

Lucka 16, Tomatkalender 2018



Gardener´s Delight har i nåt sammanhang blivit utsedd till världens godaste tomat och den är verkligen en god cocktailtomat, men jag vill nog påstå att det finns ett antal andra sorter i kalendern som väl kan tävla i kategorin smak.
Gardener's Delight utmärker sig dessutom genom att leverera kopiösa mängder tomater i snygga klasar. Bilden är från en svag planta som jag köpte för flera år sen och sommaren var dessutom solfattig, alltså ingen skrytklase. 2018 var klasarna cirka 30 cm långa och satt tre och tre. När jag vände ryggen till växte en tjyv ut och började leverera. Jag hade inte hjärta att ta bort den och snart var det lilla växthuset som en djungel. Det gick inte ens att komma fram för att få en snyggare bild. Under optimala förhållanden kan klasarna bli upp mot 50 cm långa. Hoppas ni har bra fantasi och kan se det hela framför er.
I vilket fall är det sannolikt en av de mer kända och älskade sorterna för växthus, blir hög, tjyvas och uppbindes och även om sommaren är dålig som så ofta här i hjärtat av Småland, blir det en hel del tomater.



Klasen är inte så lång, men jag är ändå nöjd med att det inte är några luckor utan alla blommor har blivit prydligt befruktade.


Utlottning

Påminner om utlottningen av tomatfrö med dragning på Julafton
kl 09.00. Vinnarna meddelas under dagen. Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera i tidigare luckor i efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.


Länksamlingen TrädgårdsFägring HÄR

20 kommentarer:

  1. Waoo - vilken växtkraft !
    Inga problem att se den här tomaten i sin fulla kraft framför mig i ditt överfulla växthus !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Din kalender måste jag spara tills odlingssäsongen är inne. Så mycket matnyttigt och annat nyttigt vad gäller tomater du delar med dig av! Tack Anette! Ha en fin tredje adventssöndag!

    SvaraRadera
  3. 'Nemas problemas' med att se dig gå där i tomatdjungeln. Ännu en ljuvlig sort. Det blir inte lätt till våren att bestämma vilka sorter man ska odla. Odlar du alla sorter varje år? Ha en fin tredjeadvent =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha ett par plantor av varje, nån inne, nån ute och då för jag plats med cirka 30 sorter åt gången, så alla sorter får inte plats varje år.
      /Anette

      Radera
  4. Du är en fantastisk tomatodlare. Det visste jag innan men mer och mer inser jag det efter varje lucka vi öppnar. Trevlig 3:e advent.

    SvaraRadera
  5. Världens godaste tomat, det låter det. Det är mycket för en tomat att leva upp till :) Ser fint ut ivf med pärlbanden av små tomater. Har kommit fram till att den så kallade ”halshuggningen” som Farbror Grön gör inte passar mig när det gäller att få fler tomatstänglar med mer skörd. Det blir bara trångt, svårt att hantera plantorna och att tjuva dem blir extra besvärligt. Mvh, Eva-Marie evamajsan@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Den sorten kanske vore något för mig. Jag lyckas ju aldrig med tomater, säger varje höst att jag inte ska ha några nästa säsong. Fast det blir det ändå. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Hej Anette!
    Håller med dig, odlade den för att den skulle vara så god. Men den kan inte tävla i smak med mina körsbärstomater. Kanske hade jag för stora förväntningar.
    Ha en fin tredje Advent!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Så vackert! Den har jag testat och vet att den år bra även här i norrland.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. De har jag haft flera gånger och den är god, men jag gillar de mindre tomaterna, typ körsbär bättre :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Ännu en intressant sort att kanske införliva i odlingen nästa år! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  11. Ja,den är verkligen god men som du sa det finns ett antal andra sorter som kan tevla med den😊
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Lite undrar jag hur det kan bli tomater på mina sticklingar inne på glasverandan... kan det vara de små blomflugorna som hjälpt till men befruktningen? Vad tror du?
    Dagens tomat har jag inte haft men namnet är bekant!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Haha... tänkte det - världens godaste! Jo den är god och fungerar väldigt bra men jag har andra som är minst lika goda. Men det påminner lite om texterna jag hittade om en del luktpion sorter häromdagen... Den ena var mer sensationell än den andra, alla var super, super och jag tänkte att det kan inte vara lätt att skriva sortbeskrivningar hos dem.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. En trogen favorit! / Med vänlig hälsning Lotta lotta.christvall@gmail.com

    SvaraRadera
  15. Ja men den har min mamma överst på sin lista så den har man ätit kopiösa mängder av genom åren, och visst är den god men det finns godare enligt mig. Vilken rolig kalender du har gjort. Den ska jag spara tills jag står och väljer bland alla sorter hos ’min’ tomatodlare i vår. Ha en fin helg. Lotta

    SvaraRadera
  16. 50 centimeter långa klasar ... jag kan inte ens föreställa mig hur det ser ut! Vilken skörd!

    SvaraRadera
  17. Dröm att ha så fina klasar!
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera