måndag 17 december 2018

Lucka 17, Tomatkalender 2018


Vita tomater är inte så vanliga, inte ens om sorten kallas  

White Bush är den riktigt vit. Till dess försvar kan jag säga att efter frukten nått full storlek är den blekt gul rätt länge, för att sen plötsligt bli fylligt varmgul. Det är då smakerna är fulländade och tomaten bör avnjutas en myggfri, ljummen kväll i solnedgången. Den som vill praktisera mindfulness har här ett ypperligt tillfälle: notera skalets vackra gula färg, hur solsidan fått ros på kinden, ta ett bett, notera motståndet när tänderna spräcker skalet och saften sipprar igenom, notera temperaturen, dofta på den, känn matigheten, tuggmotståndet och hur den fylliga smaken utvecklas i munnen, mustigheten, sötman, syran, ja, hela munhåleupplevelsen som en känd Carl-Jan Granqvist skulle uttryckt sig.



Det här är en bifftomat 150-200 gram på stadig buske, ca 120 cm hög, medeltidig, ger länge, men inte våldsamt många tomater per buske, passar för växthus eller skyddat, soligt läge mot södervägg. Ett alternativ för oss i högre odlingszoner är att plantera en sån här planta i murarhink nära växthusöppningen eller dörren till inglasade uteplatsen där det är gott drag. Bifftomater kan nämligen vara lite knepigare än andra sorter att odla. Det optimala för bifftomater är egentligen växthus eller odlingstunnel med öppet i båda kortsidorna, så de får gott skydd, mycket sol, men ändå tillräckligt luftdrag för att blommorna ska bli bra pollinerade.

Utlottning

Påminner om utlottningen av tomatfrö med dragning på Julafton
kl 09.00. Vinnarna meddelas under dagen. Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera i tidigare luckor i efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.









13 kommentarer:

  1. Vilken matupplevelse du bjuder på idag Anette! Jag känner att jag bara måste ha en sådan tomat också i mitt växthus, bara för att få uppleva allt det du har beskrivit så Granqvistigt bra! Tack !

    SvaraRadera
  2. Man blir så sugen på tomater.....vacker färg men att kalla den vit...nä en gultomat i mina ögon. Här är det vinter idag.....men snart vänder det =) Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Wow vilken beskrivning! Ljuvligt, kan se dig sitta ner i solnedgången, vända och vrida på tomaten, njuta av den en stund innan du tar en bit. Den har jag försökt odla, köpte en färdig planta, om jag minns rätt fick jag en tomat.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. White Bush har jag inte odlat, men vit körsbärstomat(White Cherry) har jag prövat. Den blev ej heller vit utan snarare ljusgul, men mycket söt och god var den. Det vore ju trevligt om de faktiskt skulle bli vita när man gärna odlar tomater i många olika färger. Överlag tycker jag att biffsorter ger lite tomater per planta, åtminstone de jag haft.
    Men då har de ju bott i växthuset, nu blev jag ju sugen på en odlingstunnel ..;)..!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Mums vad god den låter. Skulle aldrig kunna beskriva tomaternas smak så bra som du gör, känner att jag saknar en hel del adjektiv. Nu vill jag verkligen att det ska bli sommar bums! Mvh, evamajsan@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig beskrivning av tomaten, nu vill man börja odla på en gång:)

    SvaraRadera
  7. Nu längtar jag till nästa tomatsesong🤗🤗
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Så läcker den ser ut och vilken poetisk beskrivning.

    SvaraRadera
  9. Njuta med alla sinnen i en solnedgång... Det är något att längta till :) Fint råd och absolut rätt tid att ge det. Fast jag är så himla ostressad numera sen vi la ner julklapparna.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker beskrivning! / Med vänlig hälsning Lotta lotta.christvall@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Tomatetupplevelsen blir alltid bäst när man stoppar dem i munnen direkt, tycker jag. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. "Äntligen" en beskrivning av en tomat som jag känner att just den behöver jag inte odla - trots att du låter Carl Jan inspirera!

    SvaraRadera
  13. Det är verkligen kul att följa den här kalender och få en massa information om tomatsorter jag inte visste fanns. Tack än en gång att du delar med dig av din kunskap och erfarenhet!
    /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera