torsdag 16 november 2017

Det läckande växthuset

 Nu har äntligen Classicums montörer varit här och tätat för tredje gången.




Ni som hängt med ett tag kanske kommer ihåg att jag haft problem med omfattande läckage i växthuset ända sen Classicum monterade innan jul 2015. Det har varit mycket trassel med allt möjligt i kontakten med företaget, men att växthuset tagit in vatten har ändå varit värst.

I januari i år påtalade jag igen stora pölar och att flera deciliter silikon ramlat ner vilket slutade med att de skulle åtgärda. I mars skickade jag en undran om när de kommer och fick ett kort svar av VD utan artighetsfraser:
- Jag har ju sagt att vi kommer när vädret tillåter.




Det var väldigt fint väder hela våren, men ingen dök upp. Sen blöt sommar med pölar på murar och golv, värst i vinklarna vid utbyggnaden och mitt i taket, dränkta vildpelargoner, småplantor, radio, frösamling, blött korgbord och svårt när man inte kan placera saker där man tänkt.



Kände mig helt uppgiven, ja faktiskt helt förtvivlad över att inte komma nånvart, att inte få ordning på eländet och att bli nonchalerad. En anmälan till ARN verkade vara det enda som återstod. Drog mig för detta hela sommaren. Det låg som ett mörkt tungt moln över mig och sög energi innan jag kom till skott. Endast 40% av anmälningarna ger konsumenten rätt och det gäller att göra en bra ansökan med juridiskt korrekta krav på vad man vill att de ska besluta. Kvarnarna mal sen långsamt.
Kontaktade en advokat för att bolla kravlistan. Han menade dock att det var bättre att hoppa över ARN eftersom Classicum skulle kunna komma med diverse påstående som jag inte skulle kunna bemöta och som skulle kunna leda till avslag. Allt utmynnade i att han skrev ett brev till Classicum och två veckor senare var deras montörer här. 

Advokaten kostade mig några tusen men hellre det än att dra ut på eländet och kanske ändå inte komma nånstans.



Jag har hela tiden haft en känsla av att det handlar om mer än montering, kanske konstruktionsfel och nu sa montörerna rent ut att det är en dålig konstruktion där vatten kryper in via hängrännor och inuti profiler. Man hör intensivt droppande men kan inte se var det kommer från. Det var ett stort hål i taket där silikonet ramlat ner. Jag har via sociala medier också förstått att många fler än jag har problem.

De två första gångerna tätades med universalsilikon men nu använde de en vattentät produkt, lyfte på lister, bytte vissa och borrade hål i hängrännorna för att öka avrinningen. Jag fick veta att växthusmodellen förbättrats sen jag köpte, bland annat med bredare hängrännor och annan konstruktion på vissa profiler.


Även om de polska montörerna är mycket trevliga och arbetsamma hoppas jag innerligt att jag inte behöver se dem mer i detta sammanhanget och håller tummarna hårt för ett funktionellt växthus i fortsättningen.

Allt gott
















25 kommentarer:

  1. Hej Anette!

    Jag minns mycket väl dina bekymmer när ni köpte växthuset och problemen med försäljaren. Jag trodde att allt ordnat sig till slut men så var det inte.

    Vilket elände och att det dragit ut på tiden, allt som du fått förstört och dessutom inget gehör för dina problem. Det är inte lätt att vara konsument idag, ni valde ett dyrare kvalitetsväxthus för att slippa liknande bekymmer men det hjälpte tydligen inte.

    Det är jättebra att du skriver om det, när man blir maktlös som konsument är det den utväg som återstår. Det borde företag som inte sköter sina kundkontakter ta i beaktande när de nonchalerar klagomålen. Idag är varumärket allt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag kommer mycket väl ihåg dina problem, med trodde också att det var löst. Så dåligt av dem att inte ta tag i problemet och ge dig ett problemfritt växthus!
    Vi vill gärna ha ett växthus på landet framöver, och tycker att Classicum är riktigt snygga. Men dåligt bemötande gör att man drar sig lite. Hoppas de tagit lärdom av detta och ändrat sin inställning.
    Lycka till
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så jobbigt när saker och ting inte blir fixade när man blivit lovad. Tänk att man oftast behöver ta allt i egna händer (tänker på din hjälp av advokat för att något ska hända) Nu hoppas vi att det blev ordentligt fixat den här gången.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Anette!
    Så tråkigt att det inte blivit bra. Hoppas att det ordnar sig nu. Det skall vara en trevlig upplevelse, när man skaffar sig ett dyrt växthus. Det borde varit ordentligt åtgärdat för längesedan. Inte bra reklam för Classicum.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. Åh, vad man blir arg när man hör sådant! Hoppas att deras dåliga rykte sprider sig, så att dom får färre kunder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag känner igen mig i det du beskriver....tyvärr!
    I vårt fall gäller det inte något växthus, inte ens Classicum utan något helt annat, men just det där att behöva lägga energi på något man tycker borde vara en självklarhet att få åtgärdat på ett fackmannamässigt sätt när man anlitat någon man tror ändå kan sitt jobb, DET suger!!! Att dessutom bli bemött som om det är man själv som gjort något fel (annat än möjligtvis att ha köpt en produkt eller tjänst av företaget) gör ju inte saken bättre!
    I vårt fall tappade jag räkningen på hur många gånger vi hade polska arbetare hos oss som fixade lite i taget av vår långa lista på "fel att åtgärda" samtidigt som en av dem muttrade om hur många gånger de faktiskt hade varit hos oss.....precis som om vi skulle vara nöjda med det!
    Jag håller verkligen tummar och tår för att det nu slutar skvala in i ditt vackra växthus så du får full glädje av det.
    Allt gott till dig!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Usch så trist, och vilken dålig reklam för Classicum. Hoppas eländet är över nu.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fy så tråkigt och vilket dåligt bemötande av Classicum. Man tycker ju att de skulle göra allt som stod i sin makt för att hjälpa dig för att rädda sitt anseende. Hoppas att det blir tätt nu och att du slipper problem i fortsättningen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Du har kämpat mycket och jag hoppas verkligen det blir bra för dig nu!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Fy så tråkigt. Minns dina tidigare redogörelser. Det är ju en stor affär man gör och det är mycket förväntningar och glädje som förtas när det inte blir bra. Och att inte bli professionellt bemött suger verkligen energi. Hoppas verkligen det fungerar mycket bättre nu.
    kram Helene

    SvaraRadera
  11. Måtte det räcka nu, det här krånglat alltför länge. Jobbigt för det blir ett irritationsmoment som inte borde finnas.
    Minns att du frågade om mitt nya växthus, tror jag missade att svara, passar på här och nu. Mitt är från willab heter green room. Vi har monterat själva med hjälp av familjen. Störande var de usla beskrivningarna. Mycket fick vi klura ut själva. På supporten var de själva utan svar! En felaktigt kapad profil och tjafs med ersättningen gav inget högt betyg.
    Jag är synnerligen uppmärksam på spår av läckage.
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Så trist med så mycket bekymmer. Man tror ju att ett relativt dyrt växthus ska ha bättre kvalitet. Det tar så mycket onödig energi att behöva bråka med företag och leverantörer. Hoppas att det blir bättre nu. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  13. Det är en så trist historia den där med ert växthus!! Leverantörer får nog vara lite mer försiktiga i dag när negativa upplevelser sprider sig snabbt i sociala medier. Jag tror inte jag kommer att köpa ett växthus från dem, om jag nå´n gång ska köpa ett. Sen undrar jag om inte många leverantörer försöker trötta ut en med allehanda trix för att slippa undan att åtgärda eller ta tillbaka varan. Så cynisk har jag blivit med tiden!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  14. Det där växthuset är ju inte gratis precis och då vill man ju faktiskt att det ska funka som det är tänkt. Nu hoppas jag som du att du slipper se fler montörer och att det är tätt en gång för alla.
    Svar: Mina små bilder blir stora om du klickar på dem och att jag väljer små bilder beror på att jag oftast fotar med mobilen och då när man lägger in stora bilder i bloggen så beskärs de automatiskt och allt kommer inte med. Väljer jag däremot att lägga upp bilden i litet format så håller motivet sig intakt. Ha en bra lördag i regnet, här är det bakning på programmet! Kram

    SvaraRadera
  15. Så trist när det inte fungerar som det ska! Alltid svårt att få takfönster täta... Det har vi fått uppleva, men det var ju inget tak vi lagt ut en massa pengar på.... Hoppas det håller tätt nu!!!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Och detta växthus var väl helt "gratis"....usch så rasande man blir...människan blir utan makt när väl varan är köpt.....Om ett växthus ska köpas så blir det sannerligen inte från Classicum....att inte be ordentligt om ursäkt!!!!

    SvaraRadera
  17. Fy va tråkigt!! Har trott att allt varit löst sen sist. Du borde bli kompenserad, ORDENTLIGT!! Dålig stil. Blir arg när man läser hur du blivit behandlad.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Så tråkigt och trist, hoppas innerligt att det blir tredje gången gillt nu. I övrigt säger jag bara, ge inte upp. Den här typen av fel är inte ok.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  19. Men så tråkigt för dig! Aldrig roligt när man måste bråka för att få fel åtgärdade.
    Hoppas verkligen att det håller tätt nu!
    Lycka till!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  20. Så förb...at tråkigt. Uselt hanterat av Classicum. Jag kommer i a f inte att rekommendera Classicum till någon, tvärtom. Hoppas nu att du slipper ytterligare besök för liknande problem.

    SvaraRadera
  21. Fy för den lede vilket elände du haft med växthuset. Växthuset som införskaffades för glädjestunder och för dyra pengar. Som Du skrev vid något tidigare tillfälle en ny bil som inte går att köra hade varit lättare att reklamera. Vilken genomusel firma!! Tråkigt för de att så många trädgårdsvänner med växthusdrömmar läser dina rader.
    De hade möjligheten att vända konstruktionsfel etc etc det till ett fantastiskt bemötande men gjorde det inte. Att dessutom känna sig nonchalerad när växthuset är dåligt.... Fy så mycket energi de måste sugit ur dig. Jag skulle blivit jätteledsen och arg. Hoppas nu verkligen att det håller tätt. Önskar att Sverker O fått sätta tänderna i de men han har väl gått i pension.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  22. Vilken otur ni haft. Hoppas det löser sig nu när dem har försökt fixa det. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  23. Läser inlägget med stor förskräckelse. Är man så oslipad som VD har företaget garanterat dåliga framtidsutsikter. Jösses, vad upprörd jag blir!
    Du gjorde rätt, ARN:s beslut är ändå bara rådgivande. Hur Classicum skulle kunna bortförklara felet är dock en gåta. Bara en sådan sak som att du är en välkänt trädgårdsbloggare med mediakontakter borde skrämma livet ur ett företag som lever på oss trädgårdsintresserade. Fel gör vi alla, men det är bara att krypa till korset när det blir galet, be om ursäkt och göra om.
    Hoppas hoppas att hela den här tråkiga historian är snart glömd och begravd.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera